تبیان، دستیار زندگی
مجسمه‌سازی هنری است که نیاز به دیده‌شدن و در معرض عموم قرار گرفتن دارد. یعنی باید به میان مردم بیاید. در غیر این صورت، با قرار گرفتن در چند نمایشگاه تاثیر مثبت به جا نمی‌گذارد. قدرت اله عاقلی، هنرمند مجسمه ساز معاصر، درباره...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مجسمه‌سازی باید به میان مردم بیاید

مجسمه‌سازی هنری است که نیاز به دیده‌شدن و در معرض عموم قرار گرفتن دارد. یعنی باید به میان مردم بیاید. در غیر این صورت، با قرار گرفتن در چند نمایشگاه تاثیر مثبت به جا نمی‌گذارد.

قدرت اله عاقلی، هنرمند مجسمه ساز معاصر، درباره مجسمه سازی گفت: "متاسفانه هنر مجسمه سازی به آن شکلی که باید رشد کیفی نکرده، با وجود این به لحاظ کمی رشد چشمگیری داشته ایم. اما واقعیت این است که هنر مجسمه سازی مثل سینما نیاز به هزینه های ساخت و اجرا دارد و اگر این حمایت ها نباشد، شکوفا و بارور نمی شود."

وی افزود: "با این حال باز هم مجسمه سازی در ایران روند نسبتا مطلوبی را طی می کند و به یمن حمایت مراکز دولتی چون سازمان زیباسازی شهرداری تهران این هنر گام هایی در جهت ارتقاء می پیماید. به طوری که هنرمندان برگزیده در نمایشگاههای مختلف ویترین کوچکی از روند مجسمه سازی ما را به تصویر می کشند."

عاقلی درباره تاریخ مجسمه سازی در ایران گفت: "مجسمه سازی ما جز دوران باستان رشدی نداشت و بعد از ظهور اسلام بارقه های مجسمه سازی ما درخشید و در دوره قاجار به تکامل تدریجی رسید. بعد با تاسیس مدرسه دارالفنون مجسمه سازی ما روند قابل ملاحظه ای پیدا کرد. اما در فرهنگ ما مجسمه به عنوان یک نماد صرف مطرح نبوده و امروز در مجسمه سازی مدرن موضوعاتی ایده هنرمندان را تحت الشعاع خود قرار داده است. اما به هر حال مجسمه سازی ما فقیر است."

این هنرمند درباره چگونگی تزریق محتوا به مجسمه ها گفت: "در حال حاضر بهترین اتفاق در حوزه مجسمه سازی آثاری است که در شهر اصفهان به چشم می خورد. مجسمه های موجود در میادین و سطح شهر اصفهان این امر را به ذهن متبادر می کند که از مجسمه سازی در ابعاد وسیعی استفاده شده است. مجسمه سازی هنری است که نیاز به دیده شدن و در معرض عموم قرار گرفتن دارد. یعنی باید به میان مردم بیاید. در غیر این صورت اینگونه آثار با قرار گرفتن در چند نمایشگاه یا آتلیه تاثیر مثبت نخواهند داشت."

عاقلی در پاسخ به این پرسش که چقدر در آثارتان به نماد معتقدید تصریح کرد: "آثار من تا حدود زیادی متاثر از هنر دوره اسلامی و شیعی است و آثار مرا عمدتا علم ها و کتل های مراسم عاشورا تشکیل می دهد. پرنده در بیشتر مجسمه های من نماد مرغان بهشتی است و من سعی کرده ام به عنوان یک هنرمند در عرصه مدرن مجسمه سازی از این نقوش و خطوط الهام بگیرم."

لینک :

علی اكبر صنعتی

هنر در عهد اشكانیان