تبیان، دستیار زندگی
وقتی پروتون به سمت بالا حركت می‌كند نیرویی به سمت غرب به آن وارد می‌شود، بنابراین طبق قاعده دست راست، جهت میدان بایستی به سمت شمال باشد (برای تحقیق این موضوع شست را در جهت نیرو به سمت غرب و چهار انگشتان دست راست را در جهت مسیر حركت بار (بالا) قرار دهید
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تمرین (2)

تمرین 2

پروتونی با سرعت  5 * 10 6 m / s   (به سمت بالا) وارد میدان مغناطیسی یكنواختی می‌شود و نیروی 8 * 10 -14 N   در جهت غرب به آن وارد می‌گردد. وقتی این ذرّه در راستای شمال حركت می‌كند هیچ نیروی مغناطیسی به آن وارد نمی‌شود. اندازه و جهت میدان مغناطیسی در این ناحیه از فضا را تعیین كنید. (به یاد داشته باشید بار پروتون تمرین 2  است)

تمرین 2

راهنمایی و حل:

وقتی پروتون به سمت شمال حركت می‌كند هیچ نیرویی به آن وارد نمی‌شود، بنابراین میدان مغناطیسی در راستای شمال-جنوب امتداد دارد.

از طرف دیگر وقتی پروتون به سمت بالا حركت می‌كند نیرویی به سمت غرب به آن وارد می‌شود، بنابراین طبق قاعده دست راست، جهت میدان بایستی به سمت شمال باشد ( برای تحقیق این موضوع شست را در جهت نیرو به سمت غرب و چهار انگشتان دست راست را در جهت مسیر حركت بار (بالا) قرار دهید بدین ترتیب كف دست شما كه جهت میدان را نشان می‌دهد به سمت شمال قرار می‌گیرد.)

در حالتی كه نیرو به بار وارد می‌شود، جهت حركت بار عمود بر میدان است بنابراین تمرین 2 خواهد بود.

حال به‌كمك رابطه تمرین 2 شدّت میدان را به‌دست می‌آوریم:

تمرین 2

تمرین 2


در نقطه‌ای از كره‌ای زمین میدان مغناطیسی به سمت پایین و در راستای شمال امتداد دارد به‌طوری‌كه با افق زاویه 70 0  می‌سازد. ( این جهت میدان مغناطیسی تقریباً برای نواحی شمالی ایران صادق است. )

شدّت میدان مغناطیسی هم تمرین 2  است. پروتونی با سرعت تمرین 2به صورت افقی به سمت شمال حركت می‌كند نیروی وارد بر بار را محاسبه كنید. ( تمرین 2=پروتون)

تمرین 2
تمرین 2

راهنمایی و حل:

با توجّه به شكل می‌توان دریافت كه نیروی مغناطیسی F به سمت غرب به پروتون اعمال می‌شود و اندازه نیرو از رابطه

تمرین 2به‌دست می‌آید:
تمرین 2

تمرین 2


مرکز یادگیری سایت تبیان - تهیه: مجید محسنی

تنظیم: نسیم گنجی منش