تبیان، دستیار زندگی
آیا به کارگیری آلات لهو ولعب در مجالس ائمه معصومین(ع) مشروع می باشد؟ و دعوت از این گروه ها و افراد و پول دادن به آنها چه صورت دارد؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

به کارگیری آلات لهو ولعب در مجالس ائمه معصومین(ع)

لعب


امام زمان علیه السلام

«واما الحوادث الواقعه فارجعوا فیها الی رواة حدیثنا فانهم حجتی علیکم و انا حجت الله  علیهم »

در حوادثی که پیش می آید، به کسانی مراجعه کنید که حدیث ما را نقل می کنند، بدرستیکه آنها حجت من برشما و من حجت خداوند بر آنها هستم.


سوال: ضرب و دف، و دایره زدن در مجالس ائمه معصومین(علیهم السلام) چه صورت دارد؟ در برخی جلسات خصوصا زنانه گروه هایی با گرفتن مبالغ سنگین بوسیله این آلات اجرای برنامه می کنند و در برابر اعتراضات به سخن معصومین (علیهم السلام) که فرمودند: در شادی ما شاد و درعزای ما عزادار باشید استناد می کنند آیا این گونه حرکات موجب رضایت اهلبیت(علیهم السلام) و در راستای این حدیث شریف و مشروع می باشد؟ و دعوت از این گروه ها و افراد و پول دادن به آنها چه صورت دارد؟

حضرت آیة الله بهجت:

برپایی آن مجالس و پول دادن به آنها حرام است.

حضرت آیة الله تبریزی:

استعمال آلات لهو مجالس معصومین (ع) جایز نیست و نیز حضور در مجالسی که این برنامه ها در آن اجرا می شود جایز نیست و گرفتن پول برای امرمزبور جایز نیست مجالس معصومین(ع) باید طوری باشد که مردم را به فضایل و سفارش های معصومین (ع) آشنا نماید و آنها را به یاد خداوند متعال بیندازد.

حضرت آیة الله صافی گلپایگانی:

هیچ یک جایز نیست و درمجالس مربوط به اهلبیت (ع) توهین به مقامات آن بزرگواران نیز می باشد و در ایام شادی آن بزرگواران این گونه حرکات موجب غضب آنهاست وبا انجام معاصی نمی توان در این مراسم ابراز شادی کرد و دعوت از مجریان این گونه برنامه ها وپول دادن در مقابل آن جایز نیست و اگر اشخاص از این مجریان دعوت کنند و یا به آنها پول بدهند و یا در مجالیس آنها شرکت کنند موجب رواج منکرات شده اند و قلب مبارک امام زمان ارواحنا فداه را نگران می سازند.

حضرت آیة الله فاضل لنکرانی:

بطورکلی هر امری که هتک  و بی احترامی به ائمه اطهار(ع) تلقی شود جایز نیست، و ظاهرا مجموع این اعمال عرفا هتک محسوب می شود.

حضرت آیة الله سیستانی:

اگر زدن به نحو لهوی باشد که غالبا هتک چنین است حرام است و در غیر این صورت هم مناسب اهلبیت (ع) نیست و اگر هتک شمره شودحرام است و آن حدیث شامل اظهار شادی به کیفیت محرم نیست.

استفتائات

بخش احکام اسلامی تبیان


منبع: کتاب "مسائل جدید از دیدگاه علما و مراجع"

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.