تبیان، دستیار زندگی
پژوهشگران نوجوان این مدرسه در دو بخش غرفه و مسابقات این دوره از جشنواره حضور داشتند، که شرح فعالیت‌های آنها را در زیر می‌خوانید. غرفه «تاثیر مواد شوینده بر روی گیاهان» موضوع پژوهش خانم‌ها الهه خدادوست، شادی رضایی، متینه فرجی، حورا ابوطالبی و مریم میرفضا
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دستاوردهای پژوهشگران راهنمایی روشنگر 1

در ششمین جشنواره پروژه‌های دانش آموزی

دستاوردهای پژوهشگران راهنمایی روشنگر 1

پژوهشگران نوجوان این مدرسه در دو بخش غرفه و مسابقات این دوره از جشنواره حضور داشتند، که شرح فعالیت‌های آنها را در زیر می‌خوانید.

غرفه

«تاثیر مواد شوینده بر روی گیاهان» موضوع پژوهش خانم‌ها الهه خدادوست، شادی رضایی، متینه فرجی، حورا ابوطالبی و مریم میرفضائلیان به راهنمایی سرکار خانم بردبار است. در این پژوهش آمده است که :

«رشد فزاینده جمعیت جهان، مشکلات عمده‌ای را در ارتباط با پاکیزه نگاه داشتن زمین ایجاد کرده است. نگرانی درباره تامین بهداشت و رفع آلودگی‌های ناشی از صنعت که سرنوشت و حیات زمین را به مخاطره خواهد افکند، برنامه‌ریزی‌های جدی را برای تغییر و بهبود شرایط زندگی طلب می‌کند.

در سال‌های اخیر با پیدایش بیماری‌هایی مانند ایدز و انواع هپاتیت‌ها و همچنین بازگشت بیماری‌های عفونی فراموش شده‌ای مانند سل و تداخل آن با ویروس ایدز، اهمیت مصرف محصولات بهداشتی بیش از پیش مشخص شده است. به طوری که تحولات عمده‌ای در نحوه تولید و مصرف فرآورده‌های شوینده بهداشتی پدید آمده است.

گسترش بیش از حد صنایع صابون و شوینده‌ها در جهان علیرغم دارا بودن جنبه‌های مثبت فراوان آلودگی‌های نوینی را به محیط زیست وارده کرد و توجه مسئولان محیط زیست کشورها را به خود جلب نمود.

ورود شوینده‌های به فاضلاب به لحاظ بروز مسائل و عوارض متعددی چون پدیده مغذی شدن و تجزیه ناپذیری گروه سخت شوینده‌ها و ایجاد کف و ... سبب آلودگی منابع آبی و محیط زیست می‌شود.

در این تحقیق ترکیب شیمیایی شوینده‌ها، مشکلات زیست محیطی ناشی از شوینده‌ها و تاثیرات فسفات در محیط زیست و راه‌کارهای مقابله با این مشکلات نظیر انتخاب مواد اولیه مناسب، تهیه محصولاتی با کارایی بیشتر، کاهش مواد پرکننده، تجزیه پذیری شوینده‌ها و تولید محصولات شوینده کنسانتره بررسی و پیشنهادهایی به منظور کاهش اثرات مخرب شوینده‌ها در محیط زیست ارائه شده است.

دستاوردهای پژوهشگران راهنمایی روشنگر 1

پس از انجام آزمایش‌های متعدد، برای چاره جویی رفع آلودگی پرکننده‌های درترجنت دو راه حل پیشنهاد می‌شود :

ـ محدود کردن مصرف فسفات‌ها در ساخت دترجنت‌ها و تغییر فرمولاسیون شوینده.

ـ حذف کامل فسفات‌ها و جانشین ساختن ماده دیگری مانند زئولیت.

همچنین استفاده از مواد طبیعی در شوینده‌ها و افزایش سورفاکتانت‌های به دست آمده از مواد طبیعی و افزایش کاربرد آنزیم‌ها و افزایش تولید پودرهای شوینده کنسانتره می‌توانند در رفع این آلودگی‌ها موثر باشد.»

برای مشاهده این پژوهش می‌توانید فایل مربوطه را از اینجا دانلود نمایید.

خانم زینب کریمی، یکی دیگر از پژوهشگران این مدرسه بودند که در این غرفه به ارائه دستاورهای خود در زمینه «بیماری‌های ناشی از پریون‌ها» پرداختند. به گفته ایشان : «بیماری‌هایی نظیر جنون گاوی و آلزایمر و گسترش آنها و معرفی حامل‌های جدید بیماری‌زا موجب شد گروه ما بر روی پریون‌ها كار كنند.»

«آیورودا» یک روش درمانی قدیمی هندی است و جزو طب مکمل طبقه‌بندی می‌شود، فلسفه آیورودا مشتمل بر یک سری معالجات شامل گیاهان دارویی، تغییر رژیم غذایی، مراقبه، رایحه درمانی، ماساژ و حرکات یوگا برای نگهداری یا بازیابی سلامتی است. خانم‌ها گلسا خضری، نگار میرکاظم، ملیکا یزدان پناه، فاطمه داوری و نحلا عبدی با راهنمایی سرکار خانم بردبار بر روی این موضوع پژوهشی را انجام دادند. به گفته این پژوهشگران :

«طب آیورودا کهن‌ترین نظام پزشکی موجود در دنیا است. این نظام پزشکی ریشه در ابتدای تاریخ هند را نشان دارد. طب آیورودا نوعی طب کل‌نگر و کلیت‌گرا می‌باشد. کلمه آیورودا ترکیبی از دو کلمه زبان سانسکریت است : «آیور» به معنی زیستن و «ودا» به معنی دانش و آگاهی چنین است که طب آیورودا را طب علم زندگی یا دانش زیستن یا علم تندرستی و طول عمر می‌دانند. هدف طب آیورودا تطبیق انرژی‌های دورنی بدن انسان با تغییرات انرژی‌های محیطی و حفظ تعادل انرژیایی طبیعی کلیت وجود انسان است. طب آیورودا، بر خلاف طب مدرن غربی، نگرشی کلیشه‌ای و کاذب به سلامتی (به عنوان نبود علائم ظاهری نوعی بیماری) ندارد، بلکه باور دارد که هر فرد طبیعت خاص خود و ویژگی‌های خاص خود را دارد و عادی یا طبیعی بودن او را باید مستقل از دیگران سنجید. فلسفه آیورودا مشتمل بر یک سری معالجات شامل گیاهان دارویی، تغییر رژیم غذایی، مراقبه، رایحه درمانی، ماساژ و حرکات یوگا برای نگهداری یا بازیابی سلامتی است.»

برای مشاهده نتایج این پژوهش می‌توانید فایل آن را از اینجا دانلود نمایید.

دستاوردهای پژوهشگران راهنمایی روشنگر 1

خانم‌ها زهرا اسدی، فاطمه شفیعی، سارا موحدی و حلیا یوسفیان با راهنمایی سرکار خانم بافنده و جناب آقای طاهری بر روی موضوع «صنعت هوافضا» تحقیقاتی را انجام دادند. در این پژوهش می‌خوانیم :

«با توجه به رشد علمی و توسعه روز افزون صنعت هوافضا در میهن عزیزمان و کنجکاوی به تسخیر آسمان‌ها که آرزوی دیرین بشر بوده بر آن شدیم قسمتی از این مهم را بررسی کنیم.

برای شروع مبانی و اصول پرواز را بررسی کردیم و به عنوان ساده‌ترین پرنده در صنعت هوافضا پرواز موشک‌های کاغذی را بررسی کردیم. سپس به ساخت گلایدر پرداختیم و با هواپیمای موتور کشی آشنا شدیم.

به طور خلاصه کلیت کار ما بر مبنای تحقیق کتابخانه‌ای و جستجوی کتب و مقالات و همچنین تحقیق آزمایشگاهی یعنی ساخت سازه‌های مختلف و بررسی حرکت و پرواز آنها قرار گرفت.»

برای آشنایی با این پژوهش می‌توانید فایل مربوطه را از اینجا دانلود نمایید.

«تکنولوژی‌های نوین نور شناسی» موضوع پژوهش خانم‌ها ریحانه سعیدا، مریم السادات سیدخاموشی، فاطمه علیزاده، صبا فامیلی و فاطمه واعظی به راهنمایی سرکار خانم بافنده بود. این پژوهشگران هدف از پژوهش خود را اینگونه بیان کردند که :

«بینایی نعمت بزرگی است که خداوند به انسان عطا کرده و گاه آنقدر برای ما عادی شده که حتی نمی‌توانیم لحظه‌ای نادیدن را تصور کنیم. نور این انرژی شگفت انگیز با ماهیت دوگانه موجی ـ ذره‌ای کابردهای گوناگونی در فناوری‌های مختلف دارد که باعث شد برای درک بهتر آنها این تحقیق را انجام دهیم.»

برای آگاهی از نتایج این پژوهش می‌توانید فایل آن را از اینجا دانلود نمایید.

دستاوردهای پژوهشگران راهنمایی روشنگر 1

خانم‌ها  فاطمه امینی، پگاه خرمی، ستوده سادات رسولی و زهرا شعاعی از دیگر پژوهشگران این مدرسه بودند که با راهنمایی سرکار خانم بافنده بر روی موضوع «ماهیت زمان و سیاهچاله‌ها» تحقیقاتی انجام داده‌اند. در نتیجه‌گیری این پژوهش آمده است که :

«با توجه به بررسی‌ نظریه‌های مختلف درباره مفهوم زمان، مهمترین نتایج در عبارات زیر جمع‌بندی می‌شود:

ـ زمان هیچگونه موجودیت فیزیکی ندارد، تنها نام یا اصطلاحی است که برای حرکت یا آهنگ ساعت‌ها به کار می‌رود.

ـ اگر منظور از جهان کل نظام هستی است، جهان هیچ آغاز و پایانی ندارد، نه از نظر زمانی و نه از نظر مکانی. اما جهان قابل مشاهده، مانند همه ساعت‌ها، لحظه‌ای تشکیل شده و پس از تعدادی تیک تاک، فرو می‌ریزد یا واپاشیده می‌شود. مانند منظومه شمسی یا ستارگان.

ـ اگر به جای زمان، ساعت بگذاریم، می‌توان حرکت آن را کندتر یا تندتر کرد. تنها مشکل شناخت مکانیزم عمل و فناوری است. یعنی تا جایی می‌توان آهنگ ساعت‌ها را کند کرد که تیک تاک آنها به سمت صفر میل کند، اما نمی‌توان مانه از تیک تاک آنها شد. یعنی ساعت‌ها نمی‌توان از کار انداخت به طوری که ماهیت ساعت بودن خود را حفظ کنند، اما می‌توان سرعتشان را کم یا زیاد کرد.

ـ هیچ دلیل منطقی و فیزیکی وجود ندارد که نتوان گذشته را بازسازی کرد. تنها مشکل در شناخت ویژگی‌های گذشته و مکانیزم بازسازی است.

ـ چون ما با ساعت‌ها سر و کار داریم و ساعت‌ها نیز آغازی دارند، چنین تصور می‌کنیم که زمان تنها یک جهت و آن هم از گذشته به آینده دارد. در حالی که اصولاً زمان موجودیتی ندارد که سو داشته باشد. ولی اگر منظور از زمان همان حرکت ساعت‌ها باشد، می‌توان گذشته آنها را بازسازی کرد، در این صورت نمی‌توان گفت که زمان فقط یک سو دارد.

شواهد و مدارک مستدل فراوانی مبنی بر حضور سیاهچاله‌ها در فضا، وجود دارد و در سال‌های اخیر اطلاعات دانشمندان از این پدیده بیشتر شده است، مانند نظر پروفسور هاوکینگ درباره تابش سیاهچاله و...»

برای آشنایی با این موضوع می‌توانید این پژوهش را از اینجا دانلود نمایید.

«طب سنتی» نیز آخرین موضوع ارائه شده در این غرفه بود که این پژوهش توسط خانم‌ها زهرا اقوامی، نیوشا رحیمی، فاطمه صراف پور، ریحانه فرجادی کیا و ریحانه نجفی به راهنمایی سرکار خانم بردبار و سرکار خانم بافنده انجام شده است. این پژوهشگران هدف خود از این تحقیق را این گونه بیان کرده‌اند :

«پیشرفت علم پزشکی بی‌شک باعث خشنودی بشر است چرا که کودک 5 ساله‌ای که ممکن بود با یک سرماخوردگی کوچک جان خود را از دست بدهد امروزه با داروها و تجهیزات مناسب پزشکان متخصص، به زودی سلامتی خود را به دست می‌آورد.

اما این پیشرفت و استفاده از داروهای شیمیایی متعدد عیوب زیادی نیز دارد و گاه اثرات مخرب و جبران ناپذیری در جان انسان به جای می‌گذارد و آنچه قرار بود سبب سلامت باشد خود عامل بیماری‌های جسم و جان خواهد بود.

ما با بررسی طب اسلامی و طب سنتی، نگاهی دوباره انداختیم به توصیه‌های حکیمان در باب تعادل حیاتی انسان تا بفهمیم مزایا و معایب روش سنتی و روش نوین در چیست و در کدام بخش هر کدام قابلیت بیشتری دارد. در ضمن همیشه برایمان سوال بود که حکما چگونه مردم را از روی طبع و مزاج درمان می‌کردند که سعی کردیم انواع طبایع را بررسی کنیم.»

اگر به این موضوع علاقه‌مند هستید، می‌توانید فایل مربوطه را از اینجا دانلود نمایید.

با رأی هیئت داوران این دوره از جشنواره، غرفه راهنمایی روشنگر 1 به عنوان بهترین غرفه شناخته شد.

مسابقه

پژوهشگران این مدرسه در سه گروه با راهنمایی سرکار خانم بافنده به رقابت با پژوهشگران دیگر مدارس پرداختند.

خانم‌ها سیما منصوریان، ملیکا میرعظیمی و زهرا رفعیی در مسابقات «گلایدر» این دوره از جشنواره توانستند رتبه دوم کسب کنند.

همچنین خانم‌ها حنانه موسوی، مریم قراملکی، فاطمه قادری و فاطمه آیتی در مسابقات «ساخت حباب» و خانم‌ها شادی رضایی و حنانه شهریاری در مسابقات «ربات‌های مسیریاب» شرکت کردند.

برای مشاهده تصاویر دانش پژوهان عزیزمان در این جشنواره اینجا کلیک کنید.

بخش پژوهش‌های دانش آموزی تبیان، تهیه : علیرضا سرمدی

تنظیم : منا جاسبی