تبیان، دستیار زندگی
و به تعبیر دیگر كاشتن ناخن به صورتی كه برای وضو و غسل نتوانند آن را بردارند اشكال دارد ولی چنانچه شخصی مرتكب این عمل شده باشد، در صورت امكان، ناخن مصنوعی را بردارد و وضو و غسل به نحو معمول انجام شود و در صورت عدم امكان برداشتن ناخن، با همان حال وضو و غسل
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : رضا زهروی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حکم کاشت ناخن!


از آنجا که بحمدالله ارایه نکات احکام فقهی به شکل داستانی مورد استقبال شما کاربران گرانقدر قرار گرفته است تلاش می کنیم این نحوه ارایه احکام را دنبال نمائیم و از ارایه نظرات و پیشنهادات شما به ویژه در حوزه انتخاب موضوع استقبال می نمائیم؛ در این مقاله در خصوص کاشت ناخن که در بین برخی جوانان رایج شده است نکاتی تقدیم می شود.


کاشت ناخن مصنوعی

دانشجو: سلام خانم مشاور.

مشاور دانا: سلام عزیزم. با من بودی؟ ببخشید متوجه نشدم.

د: اشکالی ندارد خانم. یک سوال مهم دارم؛ مهم که نه اما فوری است.

م: در خدمتم.

د: خانم ببخشید که این سوال را می پرسم. فکر بدی راجع به من نکنید...

م- این چه حرفیه عزیزم. من شما را خوب می شناسم.

د- بله شکر خدا شما به من حسن ظن دارید.

م- ظن نیست من مطمئن هستم شما دختر خوب و با سلامت روحی هستید. به علاوه سوال که همیشه مربوط به مساله خود شخص نیست ممکن است شما سوال شخص دیگری را بپرسید و من نباید هر سوالی را ارزیابی کرده و در مورد سوال کننده قضاوت کنم.

د- شما واقعا مشاور خوبی هستید.

و به تعبیر دیگر كاشتن ناخن به صورتی كه برای وضو و غسل نتوانند آن را بردارند اشكال دارد ولی چنانچه شخصی مرتكب این عمل شده باشد، در صورت امكان، ناخن مصنوعی را بردارد و وضو و غسل به نحو معمول انجام شود و در صورت عدم امكان برداشتن ناخن، با همان حال وضو و غسل به عنوان جبیره انجام شود و احتیاطاً تیمّم هم كند

م- ممنون. مثل اینکه قصد نداری سوالت را بپرسی! یا اینکه پشیمان شدی؟

د- نه خانم ،سوالم این است که کاشتن ناخن برای ما یا اصلاً به طور کلی گناه دارد؟ حرام است؟

م- اینکه سوال بدی نیست، بالاخره در سن و وضعیت شما ممکن است این پیشنهادات برایتان مطرح شود. اما پاسخ شما تفصیل دارد که جوابش را به تابلو زده ام، می توانی ببینی.

د- جدّی خانم؟!! چرا من ندیدم؟!

م- تازه زده ام. همین دیروز بعداز ظهر.

متن مفصل استفتاء را بخوان اما نظر مرجع شما (آیت الله صافی) این است که دو حالت دارد:

1- اگر قابل برداشت باشد جایز است.

2- اگر قابل برداشت نباشد حرام است و گناه دارد.

و به تعبیر دیگر كاشتن ناخن به صورتی كه برای وضو و غسل نتوانند آن را بردارند اشكال دارد ولی چنانچه شخصی مرتكب این عمل شده باشد، در صورت امكان، ناخن مصنوعی را بردارد و وضو و غسل به نحو معمول انجام شود و در صورت عدم امكان برداشتن ناخن، با همان حال وضو و غسل به عنوان جبیره انجام شود و احتیاطاً تیمّم هم كند  .

د- نظر سایر مراجع تقلید چیه خانم؟

م- معلوم می شود حوصله نداری تا دم تابلو بروی. خسته شده ای؟

نظر مقام معظم رهبری این است که انجام این کار اگر موقع نماز نباشد فی نفسه حرام نیست اما اگر وقت نماز شد باید وضوی جبیره ای بگیرد بقیه مراجع تقلید تقریباً همه می گویند اگر مانع وضو هست حرام است و نباید این کار را انجام دهد ؛ پس  اگر تمام یا قسمتى از ناخن طبیعى را پوشانده باشد وضو و غسل باطل است و باید برطرف شود.

د- خیلی ممنون .

م- خواهش می کنم، التماس دعا ،خداحافظ .

      رضا زهروی   

بخش احکام اسلامی تبیان   


منابع و مآخذ:

مسایل جدید از دیدگاه علما و مراجع تقلید گرد آورنده: سید محسن محمودی، انتشارات علمی فرهنگی. صاحب الزمان عج مجموعه چهار جلدی . قم

توضیح المسایل امام خمینی (ره)

اجوبة الاستفتاءات، مقام معظم رهبری،

استفتاءات آیت‏الله سیستانى ، Sistani.org.

توضیح المسایل آیت الله وحید خراسانی

جامع المسائل آیة الله وحید خراسانی

جامع المسائل آیة الله فاضل لنکرانی، ج 1، ص 2،

استفتاءات، ج 2، آیت الله نوری،

توضیح المسایل آیت الله صافی

توضیح المسایل آیت الله تبریزی

توضیح المسایل آیت الله بهجت

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.