تبیان، دستیار زندگی
حجاب در خصوص پاکی و خلوص است، اما در مورد اکثر کشورهای مسلمان من‌جمله اندونزی، حجاب تنها به عنوان یک نماد و شاخص مد است برای اینکه نشان بدهید که شما مسلمان هستید. حجاب ظاهر و تجهیزات متفاوتی دارد، اما به نظر من بهترین نوع حجاب، چادر ایرانی است...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بهترین نوع حجاب ، در ایران


حجاب در خصوص پاکی و خلوص است، اما در مورد اکثر کشورهای مسلمان من‌جمله اندونزی، حجاب تنها به عنوان یک نماد و شاخص مد است برای اینکه نشان بدهید که شما مسلمان هستید. حجاب ظاهر و تجهیزات متفاوتی دارد، اما به نظر من بهترین نوع حجاب، چادر ایرانی است. این حجاب زیبائی و پاکی را نشان می‌دهد.

بهترین نوع حجاب ، در ایران

موضوع اصلی تحصیلات‌ وی ، “انسان‌شناسی”‌ در دانشگاه پادجاجران باندونگ‌ست. اما در طول دوران کاری‌اش روابط عمومی، ارتباطات و بازاریابی را تجربه کرده و آموخته است. او متاهل است و به سه زبان انگلیسی و آلمانی و فرانسوی مسلط. اولین شغل‌ او بازاریابی فروش خطوط هوائی شرکت لوفتانزا برای هفت سال بوده و پس از آن برای دو سال کارمند یک شرکت تبلیغاتی به نام  DMB&B گشته و سپس در شرکت DaimlerChrysler مرسدس بنز اندونزی برای چهار سال مشغول به کار شد، اما گویا همه این سابقه حرفه‌ای وی را قانع نکرده، این روزها سه سالی است که او به عنوان معلم دینی در مقطع دبستان به تدریس مشغول است.

گویا فعالیت فرهنگی نیز روح « نه‌ما راشمن » را پوشش نداده و دغدغه‌های اسلامی و انسانی وی را بر آن داشته که در کاروان آسیائی شکست حصر غزه نیز حضور داشته باشد، در مسیر این کاروان وی یک هفته‌ای به شهرهای مختلف ایران سفر کرده و اخیرا نیز برای شرکت در پنجمین جشنواره رسانه‌های دیجیتال در ایران شرکت جسته است. در حال حاضر به تدریس داوطلبانه و همچنین به فعالیتهای اجتماعی دیگر می‌پردازد و پیگیر سمینارهای مختلفی است که در کشورهای اسلامی در خصوص نقش اسلام در جوامع برگزار می‌گردد.

وی تبادل دانش با زنان و کودکان خارج از شهرها را برای تقویت شخصیت امت اسلامی ضروری دانسته و بدان می‌پردازد و در این راه ضمن همکاری با مؤسسه اهل‌البیت اندونزی در بخش “آموزش پرورش شخصیت”‌ به سوی اهداف خود در پیش است.

وضعیت اجتماعی شما در کشورتان چطور است، آیا با مشکلات خاصی مواجه هستید؟

اندونزی بزرگترین کشور مسلمان است اما اکثریت آن را اهل سنت تشکیل می‌دهند. ما شیعیان در اندونزی اقلیت 2 الی 4 درصدی را شکل می‌دهیم. مشکلی که ما با آن مواجهیم مشکل با اهل سنت واقعی نیست بلکه وهابی‌هائی است که مصرّند شیعیان را هدف قرار دهند. آنها تا جائی‌که می‌توانند به واسطه کتابهای گمراه‌کننده در مورد شیعه، فتنه ایجاد کنند و گاهی اوقات هم به رهبران ما همچون امام‌خمینی رحمة‌الله علیه توهین‌می‌کنند. اینها مشکل اصلی ماست که با فتنه بسیار بزرگی از وهابیت مواجه‌یم که در حال حاضر با مکتب اهل سنت ترکیب شده است. اما این بستگی به آن دارد که ما چگونه آن را مدیریت کنیم، من خودم با مشکل جدی‌ای بخاطر مسلمان یا شیعه بودن‌م مواجه نیستم و این مسائل قابل حل است.

آیا خانواده‌های مسلمان توانسته‌اند در مقابل مشکلات اجتماعی خودشان را حفظ کنند؟ 

بله مطلقا، درست و آگاه مسلمان بودن، می‌تواند راه حل مشکلات جوامع باشد. آگاهانه مسلمان‌بودن ضمن اینکه بدانیم به چه ایمان داریم، قدرت احاطه بر مشکلاتی است که در جوامع مشهود است.

چرا در بعضی از کشورهای غربی می‌بینیم که دولت‌ها با حجاب مبارزه می‌کنند؟ آیا حجاب مشکلی برای آنان درست می‌کند؟

مثل همه‌جا، اگر آنان با آموزه‌های اسلام آشنا نباشند، به هیچ‌کجا نخواهند رسید و گمراه خواهند شد و در مورد اسلام به گفتار اشتباه خواهند افتاد. شما نباید وقت خود را برای یک فرد غربی یا هر شخص دیگری تلف کنید که آموزه‌های اسلامی را نفهمیده. تنها به آنان بگوئید ابتدا در مورد اسلام همانطور که هست تحقیق و مطالعه کنند، زیرا افرادی که ادعای مسلمان بودن می‌کنند دو گروه مختلف‌ند، اسلام پیرو خوب و ناپیرو مدعی دارد. اما حقیقی‌ترین آموزه‌های اسلامی صلح‌طلبی است و همه‌چیز در مورد پاکیزگی و خلوص و نظم است ( هر چیزی جای خودش، همه چیز را در جای خودش بگذارید که این به معنای عدل است).

نشان دادن زیبائی زنان در سطح جامعه این نیست که ما ظاهر او را نشان بدهیم، بلکه باید این زیبائی از باطن او بیرون بیاید، مثلا وقتی که صحبت می‌کند، با علم و جوهره کمال صحبت کند. به نظر من این هدف حضور زن در جامعه است، نه فقط اینکه یک ظاهر دکوری جاهلی باشد. احترام اسلام به زنان بسیار بالاست، ما باید افتخار کنیم که جزو زنان مسلمان هستیم

حجاب یک دستورالعمل الهی است که زمین را در نظم قرار دهد. آنچنان‌که زمین هم به شکل منظمی توسط الله جل‌جلاله ساخته شده است. سازنده این زمین دستورالعمها و رویه‌هائی دارد که همه در کتاب الهی قرآن کریم آمده و کسی که می‌تواند در خصوص کتاب مقدس الهی سخن بگوید، بایست از سوی خود خالق یکتا مأمور و معصوم باشد. همانند پیامبر.

پس اگر آنان این مفهوم اسلامی را متوجه نشوند، مطمئنا با این اطلاعات غلط و غیر عقلانی یا شخصی که از اسلام اطلاع کمی دارد گمراه می‌شوند. متاسفانه این افراد بسیارند.

نکات دیگری نیز غرب در مورد حجاب بخاطر برنامه خود برای به حاشیه کشاندن اسلام و مسلمانان نیافته است،  آنان در میان مسلمانان و در مورد حقوق آنان در مورد حجاب تردید و شک ایجاد می‌کنند، آنان می‌خواهند دین حق نابود شود و همه مردم به گمراهی روند و در دام شیطان گرفتار آیند. مشکل‌با مردم نادان با تلاش برای دعوت آنان به منطق حل می‌شود، اسلام در مورد منطق است و تنها باید تلاش کرد که منطق را در هر توضیح و بحثی لحاظ نمود.  مطمئنا غرب که ادعای منطق دارد برای ما کافی است که با منطق فقه به آنان توضیح دهیم و آنان را به فکر دعوت کنیم. غربی‌ها توسط تبلیغات حکومتهای‌شان و رسانه‌های‌شان علیه مسلمانان، شستشوی مغزی شده‌اند، اما در صورتی که ما منطق اسلام را به آنان توضیح دهیم، به یاری خدا آنان قبول خواهند کرد.

آیا اگر در مقام قانون‌گذار یک کشور بودید، حجاب اجباری را جزو قوانین آن کشور قرار می‌دادید؟

مطمئنا… همانطور که قبلا گفتم، حجاب یکی از دستورات الهی برای نظم و ترتیب دادن به زمین است. بله، حجاب الزامی است.

این زیبایی را چطور نشان می‌دادید؟

بهترین نوع حجاب ، در ایران

حجاب در خصوص پاکی و خلوص است، اما در مورد اکثر کشورهای مسلمان من‌جمله اندونزی، حجاب تنها به عنوان یک نماد و شاخص مد است برای اینکه نشان بدهید که شما مسلمان هستید. حجاب ظاهر و تجهیزات متفاوتی دارد، اما به نظر من بهترین نوع حجاب، چادر ایرانی است. این حجاب زیبائی و پاکی را نشان می‌دهد.

در اینجا دختران هنوز به خوبی نمی‌دانند که بایست تمام بدن خود را بدون نشان دادن شکل بدن‌شان بپوشانند، (که در فقه اسلامی به نام عورة است). حتی تولیدکنندگان لباسهای اسلامی هم خوب با فقه و احکام آشنا نیستند، بنابراین خانمها فکر می‌کنند اگر لباسی بخرند که بسیار به مد روز باشد و تنگ باشد و به تن بچسبد، یا گل و بلبل داشته باشد و رنگارنگ، این مناسب آنان است بدون آنکه احساس گناه بکند.

بنابراین، آموزش قوانین اسلامی، باید از تمام منابع علی‌الخصوص دولتها صورت بگیرد. تولید کنندگان لباس اسلامی باید با دانش اسلام و احکام آشنا باشند. در حال حاضر نتیجه این شده است که شما زنان زیادی را می‌بینید که ضمن جلب توجه فوق‌العاده، حجاب بر سر می‌کنند و این از معنای اصلی حجاب به‌دور است.

اما، در ایران که زنان به‌طور عموم چادر مشکی بر سر  می‌کنند، این هم زیباست و هم نشانگر پاکی.

نشان دادن زیبائی زنان در سطح جامعه این نیست که ما ظاهر او را نشان بدهیم، بلکه باید این زیبائی از باطن او بیرون بیاید، مثلا وقتی که صحبت می‌کند، با علم و جوهره کمال صحبت کند. به نظر من این هدف حضور زن در جامعه است، نه فقط اینکه یک ظاهر دکوری جاهلی باشد. احترام اسلام به زنان بسیار بالاست، ما باید افتخار کنیم که جزو زنان مسلمان هستیم.

چه راهی برای جلوگیری از نفوذ فساد در جامعه دارید؟ آیا با آزادی مطلق پوشش می‌توان از جامعه انتظار داشت سالم بماند؟

همینطور، مفاهیم فاسد فقط در جامعه‌ای رسوخ می‌کند که اطلاعی در مورد اسلام ندارد. اسلام تنها به صورت مذهب دیده نمی‌شود بلکه بیشتر راهی از زندگی است که بعنوان قانون پروردگار و خالق زمین شناخته می‌شود. این چیزی نیست که ما تعیین کنیم، بلکه چیزی است که صاحب این جهان آن را خواسته است، بخاطر همین ما انتخاب دیگری نداریم چون ما همچنان در زمینی زندگی می‌کنیم که او خلق کرده است و می‌بایست قانون و اراده‌ی او را اطاعت کنیم.

نظرتان راجع به چادر چیست؟ آیا فکر می‌کنید چادر پوشش بهتری برای حفظ عفاف زن هست؟ 

بله، من اینطور فکر می‌کنم، چادر برای حضور زنان در جامعه و تعامل با سایرین در عین حفظ عفاف آنان مناسب است.

 آیا تفاوتی میان نقش زن در خانواده اسلامی با نقش زن در خانواده غربی وجود دارد؟ اگر اینطور هست چه تفاوتی؟

نقش عمومی زنان باید مشابه باشد، اما در غرب زنان هرچه می‌خواهند صورت می‌دهند و این علت دوری آنان از حفظ عفاف است. با این حال در فرهنگ اسلامی، زنان می‌توانند شاغل باشند یا هر کار دیگری بکنند اما باید از شرع تبعیت کنند. یکی از قوانین شرع، پوشش حجاب و حفظ عفاف است.

وظایف یک زن در خصوص آموزش کودک برای اینکه نسل برتری گردد بیشتر است و این علت لزوم حفظ عفاف برای زن است

آیا از لحاظ روحی و احساس و حقوق و تکالیف، و نه از لحاظ شأن انسانی، تفاوتی میان زن و مرد قائلید؟ 

من معتقدم خالق یکتا مردان و زنان را در میان مخلوقات خود خلق کرد. آنان از لحاظ انسانی تفاوتی با یکدیگر ندارند اما نقش آنان متفاوت است. بنابراین هر یک از مخلوقات خدا نقش متفاوت خود را داراست. بنابراین زنان  نقش خانوادگی بیشتر دارند آن‌چنانکه فرزند به دنیا می‌آورند، و فرزند را پرورش می‌دهند.

وظایف یک زن در خصوص آموزش کودک برای اینکه نسل برتری گردد بیشتر است و این علت لزوم حفظ عفاف برای زن است. در همین حین نقش مرد بیشتر تامین و پوشش مایحتاج زندگی است، او باید احتیاج خانواده را تامین کند تا حامی خانواده باشد و بیشتر بیرون از خانه در این جهت تلاش می کند. بنابراین خدا بندگانش را به نسبت توانائی ها و نقش آنان می خواهد تا نظم و ترتیب زندگی بر روی زمین را تامین کند.

فرآوری : داوودی
بخش خانواده ایرانی تبیان

منبع : سایت چارقد

مطالب مرتبط : 

جایی که حجاب خطرناک می شود

ورود بانوان بد حجاب آزاد

لباس های نگاه شکن

الگوی زنان بعد ار هزار سال؟

زیباترین لباس زن ایرانی

شرط ورود زنان به اجتماع

 بد حجابی با رضایت همسر!

فطرتی برای آرامش زنان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.