تبیان، دستیار زندگی
تهیه‌كننده‌ی برنامه «كشته اشك‌ها» كه در ایام محرم از شبكه چهار سیما پخش شد، درباره‌ی برنامه‌های مذهبی تلویزیون گفت: نیازی نیست كه حجم بالایی از برنامه‌های مذهبی حتما در مناسبت‌ها پخش شود؛ چراكه مخاطب دچار بمباران برنامه‌یی می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مخاطب زیر بمباران برنامه ها

نقد برنامه‌های مذهبی تلویزیون در گفت‌وگو با یك برنامه‌ساز


تهیه‌كننده‌ی برنامه «كشته اشك‌ها» كه در ایام محرم از شبكه چهار سیما پخش شد، درباره‌ی برنامه‌های مذهبی تلویزیون گفت: نیازی نیست كه حجم بالایی از برنامه‌های مذهبی حتما در مناسبت‌ها پخش شود؛ چراكه مخاطب دچار بمباران برنامه‌یی می‌شود.


برنامه‌های مذهبی

مهدی پوربلاسی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس تلویزیون خبرگزاری ایسنا،‌ افزود: در مناسبت‌ها حجم عظیمی از برنامه‌های مختلف داستانی‌، غیرداستانی و... با موضوع محرم و دیگر مناسبت‌ها به روی آنتن می‌روند كه با این اتفاق مخاطب دچار بمباران برنامه‌یی می‌شود و میزان مخاطبان پایین می‌آید.

وی در توضیح مطلب بالا افزود: به عنوان مثال اگر در دهه‌ی اول ماه محرم حجم بالایی از برنامه‌های مشابه مذهبی پخش شوند‌، برنامه‌ها دیده نمی‌شوند و ضربه می‌خورند؛ چرا كه در این ایام شاید 90 درصد افراد مذهبی در هیات‌ها حضور داشته باشند و فرصتی برای تماشای برنامه‌های مذهبی تلویزیون را نداشته باشند.

همچنین او در پاسخ به اینكه چند درصد از پیامی كه تلویزیون مد نظر دارد، با برنامه‌های مذهبی فعلی به مخاطب منتقل شود؟ گفت: در كل رسانه و به ویژه تلویزیون می‌تواند پیام‌هایش را در حد بالایی به مخاطبان القا كند و این خاصیت رسانه است ولی به عقیده‌ی من تلویزیون یك نیم‌رسانه است؛ چراكه رسانه همانند تلفن دوطرفه است اما تلویزیون فعالیتش را یك سویه انجام می‌دهد و به همین خاطر هم قدرتمند است.

پوربلاسی توضیح داد: تلویزیون باید در وهله‌ی اول به ساختار برنامه اهمیت دهد؛ چرا كه با ساختار خوب می‌توان محتوا را به تماشاگر قبولاند؛ متاسفانه تلویزیون از لحاظ مالی‌، گروه‌هایی كه شایستگی دارند را خیلی حمایت نمی‌كند كه این امر به ساختار برنامه ضربه وارد می‌كند و زمانی هم كه این اتفاق رخ دهد پیامی را كه باید به مخاطبان انتقال دهد نمی‌تواند به خوبی منتقل كند.

این برنامه‌ساز در ادامه پیشنهاد خود به برنامه‌های مذهبی را اینگونه خواند:‌ پیشنهادم به مدیران تلویزیون این است كه به برنامه‌هایی كه ساختار محور هستند، پر و بال زیادی بدهند؛ ضمن اینكه تلویزیون خودش همیشه مراقب محتواهایش بوده و هست. ولی متاسفانه بسیاری از برنامه‌های مذهبی و مناسبتی در تلویزیون با نگاه سطح پایین دیده می‌شوند كه این اتفاق خوب نیست.

او خاطرنشان كرد: نباید به برنامه‌های تلویزیون اینگونه نگاه كرد كه كار مذهبی‌، سیاسی‌، اقتصادی و یا... است بلكه باید به این موضوع توجه كرد كه اگرمی‌خواهند مخاطب محتوای برنامه را قبول كند باید یك كار ساختارمند خوب ارائه داد.

در مناسبت‌ها حجم عظیمی از برنامه‌های مختلف داستانی‌، غیرداستانی و... با موضوع محرم و دیگر مناسبت‌ها به روی آنتن می‌روند كه با این اتفاق مخاطب دچار بمباران برنامه‌یی می‌شود و میزان مخاطبان پایین می‌آید.

وی افزود: اگر برنامه‌ای مذهبی گفت‌وگو محور است، باید یك دكور زیبا‌، لباس‌هایی از پارچه‌های خوش رنگ برای میهمانان و... تهیه كرد تا مخاطب جذب شود چراكه مخاطب شبكه‌ای چون شبكه چهار كه شبكه‌ی فرهیختگان است و بینندگان خاص دارد، علاقه دارند كه از لحاظ بصری لذت ببرند.

پوربلاسی در ادامه با اشاره به هزینه‌هایی كه برای تهیه‌ی برنامه‌های مذهبی تلویزیون صرف می‌شود، یادآور شد‌: از لحاظ هزینه برای ساخت اینگونه برنامه‌ها‌، تهیه‌كنندگان در تنگنا هستند و پرداخت‌ها خیلی دیر اتفاق می‌افتد. زمانی كه قرار است یك برنامه‌ِ مذهبی تهیه كنیم گفته می‌شود به دلیل اینكه از هیات‌ها و دسته‌های عزاداری تصویربرداری می‌كنید، بودجه‌ی آنچنانی صرف نمی‌شود در حالی كه این چنین نیست.

تهیه‌كننده برنامه «كشته اشك‌ها» ادامه داد:‌ از لحاظ مالی، گاهی اوقات این شبهه پیش می‌آید كه گویا به برنامه‌های مذهبی از لحاظ ساختاری اهمیت چندانی نمی‌دهند و در بسیاری از مواقع زحمات گروه‌ها دیده نیم‌شود. همین امر موجب از دست دادن انگیزه عوامل در اواسط كارگروهی و افت كیفی برنامه‌ها می‌شود و در نهایت برنامه شعارزده تلقی می‌شود و مخاطب نگاه عمیقی به آن ندارد.

وی درادامه توضیح كوتاهی درباره‌ی برنامه «كشته اشك‌ها» كه برای پخش از شبكه چهار سیما آماده شده است، ارائه داد و گفت:‌ این برنامه آیتم‌های مختلفی همچون مقتل خوانی‌، تعزیه‌، شعرخوانی اشعار عاشورایی و سخنان شهید مطهری دارد كه مهمترین بخش آن مقتل خوانی است كه با گویندگی بهرام زند همراه است.

پوربلاسی گفت:‌ پیشنهادم به شبكه چهار سیما در ارتباط با پخش «كشته اشك‌ها» این بود كه این برنامه را به چشم مناسبتی و ویژه دهه اول ماه محرم نگاه نكنند؛ چرا كه این برنامه قابلیت این را دارد كه حتی در ایام ماه سفر هم به روی آنتن برود،‌ این برنامه مشابهی ندارد و یك اتفاق جدید و خوب از لحاظ ساختاری و محتوایی است.

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع:ایسنا