تبیان، دستیار زندگی
پوست از ارگان‌هایی است که شایع‌ترین سرطان‌های بدن در آن ایجاد می‌شود. پوست‌های روشن، افرادی که بیشتر با نور آفتاب...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

این خال‌ها را بردارید


در مورد خال های پوستی باید گفت که همه خال‌ها خطرناک نیستند، اما برخی از آنها بدخیم هستند و می توانند باعث سرطان پوست گردند.


خال پوستی

پوست از ارگان‌هایی است که شایع‌ترین سرطان‌های بدن در آن ایجاد می‌شود.

پوست‌های روشن، افرادی که بیشتر با نور آفتاب سر و کار دارند (مانند کشاورزان) و افراد مسن باید بیشتر مراقب پوست خود بوده و توصیه‌های پزشک را جدی بگیرند.

شایع‌ترین محل سرطان پوست، سر و صورت است. در این نوع سرطان، ضایعات برجسته پوستی که در مرکز زخمی شده و بهبود نمی‌یابد خود را نشان می‌دهند.

‌به طور کلی هر ضایعه زخمی که 2 تا 3 هفته بهبودی نیابد، باید به پزشک متخصص مراجعه و در صورت لزوم نمونه‌برداری شود.

در مورد خال های پوستی باید گفت که همه خال‌ها خطرناک نیستند، اما برخی از آنها بدخیم هستند و می توانند باعث سرطان پوست گردند.

لذا در موارد ذیل پس از مشورت با متخصص پوست می‌توانید در مورد برداشت و یا هرگونه اقدام دیگر برای خال‌های معمولی صورت و بدن تصمیم‌گیری کنید:

1- تغییرات ناگهانی یا بروز علائم هشداردهنده در خال: هر گاه خال در بدن شما مدت‌ها آرام و بدون علامت بوده و حالا تغییرات ناگهانی (هر تغییری)‌ کرده است بایستی مشکوک شوید. البته وجود این تغییرات دلیل مسلم وجود سرطان پوست نمی‌باشد، ولی در هر حال بهتر است پس از مشورت با متخصص پوست، خال‌های مذکور بیرون آورده شوند.

علائم هشداردهنده خال عبارتند از: حاشیه نامنظم، رنگ غیریکنواخت، اندازه بیشتر از 6 میلی‌متر و وجود التهاب، ترشح آبکی یا خونریزی. در صورت بروزاین علائم بایستی فورا خال بیرون آورده شود.

‌در صورت مشاهده تغییر رنگ و بزرگی قطر خال‌ها به بیش از 6 میلیمتر حتما باید به پزشک متخصص مراجعه شود

2)‌ سابقه سرطان پوست (ملانوم)‌ در فرد یا خانواده او

3)‌ دستکاری یا سایش مداوم خال: این مطلب ربطی به تبدیل خال به سرطان پوست ندارد، ولی چون باعث نگرانی بی‌مورد فرد شده و در ضمن امکان عفونت، خونریزی و تغییرات شبه سرطان پوست در خال وجود دارد، بهتر است این‌گونه خال‌ها بیرون آورده شوند.

4)‌ وجود خال در مناطق دور از دسترس: چون در این حالت امکان مشاهده و مراقبت از خال و دیدن علائم هشداردهنده توسط فرد وجود ندارد، لذا بهتر است این‌گونه خال‌ها برداشته شوند.

5)‌ زیبایی: این مورد شایع‌ترین علت درخواست بیماران برای درآوردن خال می باشد، ولی از نظر پزشکی از کمترین اهمیت برخوردار است. اگر خال ظاهر زشتی دارد یا خیلی در معرض دید است و فرد را از نظر روحی آزار می‌دهد بهتر است برداشته شود.

خال پوستی

نکات مهم در مورد خال‌

1- هیچوقت با خال نباید بازی یا آن را دستکاری کرد. کندن موهای خال اکیدا ممنوع است.

2- اگر هر سوال یا اشکالی از بابت خال‌های خود دارید، فقط با متخصص پوست مشورت کرده و به هیچ وجه با افراد فامیل و محله یا غیرپزشک در این مورد صحبت نکنید.

3-‌ به یاد داشته باشید هر گاه پزشک معالج اقدام به درآوردن خال کرد، حتما بایستی آن را به آزمایشگاه آسیب‌شناسی ارسال کند.

4- خال‌های بزرگ مادرزادی که اغلب سیاه، بزرگ و دارای مو هستند، بایستی در اولین فرصت و به طور کامل برداشته شوند، زیرا این نوع خال‌ها بر خلاف خال‌های معمولی ملانوسیتی، در موارد زیادی تبدیل به سرطان پوست می‌شوند.

5- داروی موضعی یا چسب خاصی برای از بین بردن خال وجود ندارد، لذا اگر تبلیغی در این رابطه مشاهده کردید گمراه‌کننده است.

تنها راه برداشتن خال جراحی و در مواردی استفاده از لیزر است. در صورتی که برداشت خال توسط پزشک متخصص پوست و با رعایت اصول جراحی پلاستیک انجام شود، نتیجه نهایی آن بسیار عالی خواهد بود و به مراتب از لیزر بهتر جواب می‌دهد.

فرآوری: نیره ولدخانی

بخش سلامت تبیان


منابع:

جام جم

ایسنا - دکتر پریچهر کفایی، متخصص پوست

مطالب مرتبط:

خال‌های بزرگ را جدی بگیرید

آیا خال ها خطرناك هستند؟

آیا خال ها را باید برداشت؟

خالی که برمی‌ داریم دوباره در می ‌آید؟

خال ها را چگونه با لیزر برمی‌ دارند؟

چرا بعضی خال‌ها بر می گردند؟

خال‌های خوش خط و خال

از دست خال های تیره پوست خود رها شوید 

آیا هر نوع تغییری در خال ها و ناخن ها نشانه ی بیماری است؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.