تبیان، دستیار زندگی
امسال در پنجمین دوره از پروژه های دانش آموزی، با سیلی از طرح ها و ایده های بسیار جالب شما دوستان در منوی پیشنهاد موضوع مواجه شدیم. در این صفحه ایده های برگزیده ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : سارا قیصری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایده های برگزیده شیمی

ششمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان (2)

امسال در ششمین دوره از پروژه های دانش آموزی، با سیلی از طرح ها و ایده های بسیار جالب شما دوستان در منوی "پیشنهاد موضوع " مواجه شدیم.

ایده های برگزیده شیمی ششمین دوره ی پروژه های دانش آموزی(2)

در این صفحه ایده های برگزیده با زمینه کاری شیمی را کنار هم آورده ایم تا علاقه مندان بتوانند از آن ها جهت انجام پروژه های خود ایده بگیرند. همچنان منتظر ایده های خلاقانه و نو شما هستیم.

ایده های برگزیده شیمی ششمین دوره ی پروژه های دانش آموزی(2)

نام ایده : ساخت پانسمان گیاهی برای زخم های پوستی

نام ارائه دهنده: پرستو خسروی پور، سحررجبی، زهرا کیقباد، ملیکا گل محمدی.

زمینه و نوع پروژه : شیمی/زیست – تحقیقاتی/عملی

درجه سختی: متوسط

استفاده از گیاهان جهت مصارف درمانی همیشه مورد توجه انسان ها بوده اما امروزه با وجود دارو ها و ترکیبات شیمیایی گیاهان دارویی به دلیل عوارض کمشان همچنان توجهات زیادی را به خود جلب کرده اند. این گروه از دوستان پس از مطالعه خواص دارویی بسیاری از گیاهان، از این میان گیاهانی را که جهت مداوای زخم های پوستی مناسب بوده را جهت ساخت پانسمان گیاهی انتخاب نمودند. از جمله این گیاهان بابونه به خاطر خاصیت تسکین درد آن، آویشن و اسطوخودوس جهت جلوگیری از عفونت زخم، چای کوهی برای درمان زخم های عمیق، آلوئه ورا جهت آبرسانی به پوست و ترمیم محل زخم و از گیاه بابا آدم و همیشه بهار جهت تسریع ترمیم زخم می باشند. جهت استفاده از عصاره ی همگی این مواد ،به جز آلوئه ورا، می بایست آنها را تقطیر نمود.

ایده های برگزیده شیمی ششمین دوره ی پروژه های دانش آموزی(2)

ایده های برگزیده شیمی ششمین دوره ی پروژه های دانش آموزی(2)

پس از بدست آوردن عصاره این گیاهان به منظور ساخت کرم نیازمند ساخت کرم پایه هستیم که از نمک طعام و اوره و آب مقطر و مقداری لانولین بدست می آید. سپس مقداری گلیسیرین و ویتامین ای و لاکتات سدیم را با عصاره های گرفته شده مخلوط نموده و به این ترتیب کرم گیاهی آماده می شود. البته دوستان این نکته فراموش نکنند که درست است اساس این کرم داروهای گیاهی بی ضرر می باشد اما ترکیب این مواد و نیز بهداشت تولید آنها نیاز به نظارت یک فرد کارشناس و آگاه دارد.


نام ایده : تغییر ترکیبات آسفالت و کاهش آلودگی صوتی

نام ارائه دهنده: مروارید طاهری طلب، مهرنوش شاکری، نرگس سادات اخوت.

زمینه و نوع پروژه : شیمی/فیزیک – تحقیقاتی/عملی

درجه سختی: دشوار                                                                                                    ایده های برگزیده شیمی ششمین دوره ی پروژه های دانش آموزی(2)

ایده های برگزیده شیمی ششمین دوره ی پروژه های دانش آموزی(2)
ایده های برگزیده شیمی ششمین دوره ی پروژه های دانش آموزی(2)

یکی از مشکلات اصلی ساکنان شهرهای بزرگ مانند تهران آلودگی صوتی است . این دوستان در جستجوی راه کاری برای حل این مشکل متوجه شدند که بخش قابل توجهی از آلودگی صوتی ناشی از حرکت ماشین ها است و اگر بتوان آسفالت ها را به گونه ای ساخت که صدای ناشی از حرکت چرخ ماشین ها را جذب کند شاید بتوان به کم کردن آلودگی صوتی کمک کرد . برای این منظور ابتدا ماشین اسباب بازی را روی سطوح از جنس مختلف به حرکت در آورده به کمک دسی بل متر میزان صدای تولید شده اندازه گیری شد. سپس با توجه به نتایج این آزمایش به نظر آمد که بهترین ماده از نظر جذب صدا نوعی ماده پلاستیکی است که در پادری ها استفاده می شود .

ایده های برگزیده شیمی ششمین دوره ی پروژه های دانش آموزی(2)

بعد از انجام تحقیقات اولیه، این گروه با مراجعه به آزمایشگاه آسفالت یکی از دانشگاه ها به ساخت دو نمونه آسفالت پرداختند. مواد لازم برای تهیه آسفالت عبارتند از: ماسه، شن، خاک الک شده و قیر به مقدار لازم که در فر نه ببخشید در کوره با دمای 140 درجه سانتی گراد قرار می دهیم!!

ایده های برگزیده شیمی ششمین دوره ی پروژه های دانش آموزی(2)

البته زمان قرار گیری مواد متفاوت است تا بتوان در نهایت مخلوطی همگن از همه مواد بدست آورد. با استفاده از این مواد یک نمونه آسفالت معمولی و با اضافه نمودن نوعی پلاستیک مخصوص به این دستور آسفالت مخصوص ساخته شد. سپس همان آزمایش اول بر روی این دو نمونه انجام شد که نتیجه کاهش 10 درصدی آلودگی صوتی در آسفالت پیشنهادی بود که برای شروع نتیجه خوبی است!

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان

 تهیه: سارا قیصری

تنظیم: اعظم اژدری

مطالب مرتبط:

ایده های برگزیده شیمی ششمین دوره پروژه های دانش آموزی تبیان (1)

ایده های برگزیده شیمی پنجمین دوره پروژه های دانش آموزی تبیان (3)

ایده های برگزیده شیمی پنجمین دوره پروژه های دانش آموزی تبیان (2)

ایده های برگزیده شیمی پنجمین دوره پروژه های دانش آموزی تبیان (1)