تبیان، دستیار زندگی
اسلحه دستشان نمی‌گیرند، با چشم‌بند وارد بانك نمی‌شوند، فریاد نمی‌زنند كه «دست‌ها بالا»، دیگر نه كیسه‌های بادكرده پول در كار است و نه تعقیب و گریز خودروها در كوچه پس‌كوچه‌های شهر! آنها طوری حساب‌های بانكی‌تان را خالی می‌كنند و دار و ندارتان را می‌دزدند كه
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

كلاه‌برداران حسابتان را خالی نكنند

10توصیه ی مهم امنیتی از مشهورترین هکر جهان


اسلحه دستشان نمی‌گیرند، با چشم‌بند وارد بانك نمی‌شوند، فریاد نمی‌زنند كه «دست‌ها بالا»، دیگر نه كیسه‌های بادكرده پول در كار است و نه تعقیب و گریز خودروها در كوچه پس‌كوچه‌های شهر! آنها طوری حساب‌های بانكی‌تان را خالی می‌كنند و دار و ندارتان را می‌دزدند كه تا مدت‌ها شاید حتی ندانید از چه كسی و به كجا شكایت كنید.


بر اساس گزارش پلیس فتا (پلیس فضای تولید وتبادل اطلاعات نیروی انتظامی)، نیمی از پرونده‌های قضایی تشكیل شده در این مركز پلیس، مربوط به برداشت‌های غیر مجاز از حساب‌های بانكی است كه در بیشتر آنها مقصر اصلی شهروندانی بوده‌اند كه با بی‌احتیاطی در استفاده از انواع خدمات بانك‌داری الكترونیك راه سوءاستفاده را برای كلاه‌بردارها هموار كرده‌اند.

خیلی از شما كه همین حالا گزارش ما را درباره برداشت‌های غیرمجاز از حساب‌های بانكی و كلاه‌برداری‌های رایانه‌ای می‌خوانید، گمان می‌كنید چنین جرمی آن‌قدر نادر است كه احتمال مواجهه‌تان با آن، به صفر پهلو می‌زند! اما سرهنگ سید محسن میربهرسی معاون اجتماعی پلیس فتا، نظر دیگری دارد و به مردم هشدار می‌دهد كه آمار این گروه از جرایم رو به افزایش است و مجرمان با استفاده از شیوه‌هایی مانند فیشینگ (استفاده از درگاه اینترنتی مشابه بانك‌ها) و نصب برنامه‌های جاسوسی مانند key logger، به حساب‌های بانكی شهروندان دست‌برد می‌زنند.

یكی از روش‌های شایع دیگر كه در تهران و شهرستان‌ها تقریبا به یك نسبت استفاده شده است، فریب دادن متقاضیان وام از طریق سایت‌های غیرمعتبری است كه آگهی پرداخت وام منتشر می‌كنند

شتاب گرفتن كلاه‌برداری‌های اینترنتی، نسبتی مستقیم با افزایش شمار سایت‌هایی دارد كه موضوعاتشان درباره شرط‌‌بندی، قرعه‌كشی و نظرسنجی از مردم است و این نوع سایت‌ها، ابزاری مناسب برای سوءاستفاده‌های خطرناك در فضای مجازی را برای شیادان فراهم كرده‌اند.

معاون اجتماعی پلیس فتا اعتقاد دارد كه بانك‌ها باید برای جلوگیری از به خطر افتادن وجوه نقدی مشتریان و بی‌اعتمادشدن‌شان به سیستم بانكی كشور، هرچه‌سریع‌تر نكات امنیتی را پیش‌بینی كنند.

او تأكید می‌كند كه پلیس فتا دائما در حال رصدكردن فضای مجازی است؛ اما این رصد زمانی كارساز می‌شود كه كاربران اینترنتی نیز سطح آگاهی‌شان را از فضای مجازی افزایش دهند.

رشد آمار كلاه‌برداری‌های اینترنتی و به خصوص برداشت‌های غیرمجاز از حساب مشتریان به حدی زیاد شده است كه اخیرا بانك ملی ایران نیز طی اطلاعیه‌ای از مشتریان خود خواسته اطلاعات محرمانه‌شان از جمله رمز دوم، شماره شناسایی مشتریان (cvv2) و سایر اطلاعات كارت و حساب بانكی خود را در اختیار افراد ناشناس قرار ندهند؛ چرا كه افرادی ناشناس با ارسال نامه الكترونیكی (email) تحت عناوین مختلف نظیر بهره‌مندی از جوایز ویژه، از مشتریان خواسته‌اند تا اطلاعات محرمانه حساب خود را برای آنها ارسال كنند.

شاید گمان كنید اگر كلاه‌برداری‌های اینترنتی صرفا مربوط به برداشت غیرمجاز از حساب‌های بانكی باشد و شما هرگز با استفاده از اینترنت حساب بانكی‌تان را رصد نكنید، هرگز قربانی كلاه‌برداری نخواهید شد؛ شاید هم ساكن شهری به جز تهران باشید و از ذهن‌تان بگذرد كه این نوع زرنگ‌بازی‌ها، خاص مجرمان حرفه‌ای پایتخت است و هنوز بزه‌كاران شهرستانی با چم‌وخم این نوع جرایم آشنا نشده‌اند؛ اما اشتباه می‌كنید!!

كلاه‌برداری‌های اینترنتی انواع دیگری به جز برداشت‌های غیرمجاز از حساب‌های بانكی شهروندان دارد و پلیس فتا، پرونده‌های زیادی دارد كه همه به دستگیری مجرمان ختم شده و محل وقوع‌شان شهرستان‌ها بوده‌اند!

سرهنگ دكتر رضا غنی‌لو رئیس مركز اطلاع‌رسانی و ارتباطات نیروی انتظامی نیز در گفت‌وگوی اختصاصی با «جام‌جم» تأیید می‌كند كه پرونده‌هایی از كلاهبرداری‌های اینترنتی نیز مربوط به شهرستان‌ها بوده‌اند؛ او در این زمینه پرونده‌های فراوانی را به یاد می‌آورد.

برای مثال در پرونده‌ای مربوط به استان البرز بزه‌كاران از طریق ارسال پیامك و ای‌میل و اعلام شماره حساب از مردم خواسته‌اند در مسابقه‌ای هفتگی شركت كنند و جوایز بگیرند و طوری تبلیغ می‌كرده‌اند كه قربانی‌ها مطمئن می‌شدند شانس برنده‌شدن‌شان تقریبا صددرصد است؛ اما شرط شركت در مسابقه این بوده كه آنها برای ثبت‌نام مبلغی را به حسابی واریز كنند و آنها پس از واریز كردن پول و انتظار بیهوده برای شركت در مسابقه، می‌فهمیده‌اند كه برنده مسابقه پیش‌تر تعیین شده است؛ برنده، كلاه‌بردار‌هایی بودند كه از همین طریق میلیون‌ها تومان پول به جیب زده‌اند.

پرونده‌ای دیگر در زمینه كلاه‌برداری‌های اینترنتی مربوط به ناپدید شدن میلیون‌ها تومان از حساب یك مغازه‌دار در استان ایلام است.

در این ماجرا، مردی با ظاهری موقر و آراسته، از مغازه‌ای میلیون‌ها تومان جنس می‌خرد. او پیش‌تر با نوع خودرویی كه سوار می‌شود و خریدهای قبلی از همان فروشگاه، اعتماد مغازه‌دار را كسب كرده است؛ اما در آخرین خرید متوجه می‌شود كه دسته‌چكش تمام شده است و با ابراز شرمندگی، شماره حساب فروشنده را می‌گیرد تا در اسرع وقت به حسابش پول بریزد.

دریافت شماره حساب، كار كشف رمز فروشنده را برای كلاه‌بردار بسیار آسان می‌كند و نه تنها او میلیون‌ها تومان از اجناس مغازه را جلوی چشم فروشنده بدون پرداخت وجهی به سرقت می‌برد، بلكه چند روز بعد فروشنده متوجه می‌شود رمز كارتش لو رفته و پس‌اندازش ناپدید شده است!

اما هیچ‌كدام از این ماجرا به اندازه پرونده كلاه‌برداری در آذربایجان شرقی عجیب نیستند. در این پرونده كلاه‌بردارهایی از كشور غنا، اقدام به كلاه‌برداری كرده‌اند. آن‌ها با یكی از متمول‌های این استان از طریق ای‌میل تماس گرفتند و گفتند برنده جایزه پانصدهزار دلاری شركت كوكاكولا شده است.

طبیعی است كه اگر شما هم جای او بودید ادعایشان را باور نمی‌كردید؛ اما اگر مثل او به دبی دعوت می‌شدید و دفتر شركتی را به شما نشان می‌دادند و قراردادی امضا می‌كردند كه بر اساس آن امور حقوقی برای انتقال این وجه به حساب شما آغاز می‌شد، حتما ایمان می”‹آوردید كه بخت به شما رو كرده است!

اما او برای دریافت پانصدهزار دلار بادآورده، باید سه‌هزار دلار به حساب شركت واسطه می‌ریخت و طبیعی است كه بلافاصله این وجه را مهیا كرد و.... احتمالا می‌توانید حدس بزنید كه همه این داستان، با قوه خلّاقه كلاه‌بردار‌ها ساخته شده بود و تمام خرجی كه كردند، اجاره یك روزه دفتری در دبی بود.

یكی از روش‌های شایع دیگر كه در تهران و شهرستان‌ها تقریبا به یك نسبت استفاده شده است، فریب دادن متقاضیان وام از طریق سایت‌های غیرمعتبری است كه آگهی پرداخت وام منتشر می‌كنند.

در این روش متقاضیان باید فرم‌هایی را از طریق اینترنت پر كنند كه با طراحی پرسش‌هایی در مراحل مختلف، به شكلی نامحسوس، همه اطلاعات محرمانه مخاطبان را به دست می‌آورند و در فرصتی مناسب از آنها استفاده می‌كنند.

پلیس: نگران نباشید، ما كنارتان هستیم

رییس مركز اطلاع‌رسانی و ارتباطات نیروی انتظامی به مردم اطمینان می‌دهد كه امروز در همه استان‌ها نمایندگی پلیس فتا راه‌اندازی شده و در دادسراهای استان‌ها حداقل یك شعبه برای رسیدگی به این جرم اختصاص یافته است و در صورتی كه كسی نیاز به راهنمایی در این باره داشته باشد و از نشانی پلیس فتای شهرستانش بی‌خبر باشد، می‌تواند با شماره پلیس 110 تماس بگیرد و جریان را اطلاع دهد تا با پلیس فتا مرتبط شود.

اما همیشه و در همه حال، پیشگیری آسان‌تر از چاره‌اندیشی پس از وقوع یك حادثه است و به همین دلیل این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم انتظامی با اشاره به این كه گروهی از بزه دیدگان فضای مجازی از سر بی‌احتیاطی، قربانی شده‌اند، به مردم هشدار می‌دهد هرگز به ای‌میل‌ها و پیامك‌های مشكوك و ناشناس پاسخ ندهند.

به گفته او، شهروندان برای پیشگیری از برداشت غیرمجاز حساب‌های بانكی، باید از مراجعه به كافی‌نت‌ها برای رصد كردن حساب‌هایشان پرهیز كنند و اگر ناچار شدند به كافی‌نت مراجعه كنند، مراقب باشند كه در گوشه و كنار دوربینی نصب نشده باشد و از ورود رمز اینترنتی آنها فیلم‌برداری نكند.

غنی‌لو با تأكید بر این كه شهروندان باید دقت داشته باشند كه اگر می‌خواهند به سایت بانك موردنظرشان مراجعه كنند، نشانی اینترنتی آن حتما باید با عبارت "‌/‌‌/: https‌" شروع شده باشد، می‌گوید: به هیچ وجه با كلیك بر روی لینك سایت بانك‌تان در سایت‌های غریبه، وارد صفحه اطلاعات مربوط به حسابتان نشوید؛ چرا كه ممكن است این سایت‌ها شبیه‌سازی شده باشند.

رییس مركز اطلاع‌رسانی و ارتباطات نیروی انتظامی به مردم توصیه می‌كند: هنگامی كه از اینترنت استفاده می‌كنید، در پاسخ به پرسش‌هایی از قبیل این كه "آیا می‌خواهید اطلاعات‌تان ذخیره شود؟" گزینه خیر را انتخاب كنید و دقت كنید كه هنگام خرید، ورود رمز شما توسط فروشنده، حتما از درگاه بانك مربوطه باشد.

منبع: جام‌جم‌آن‌لاین


باشگاه كاربران تبیان ـ‌ ارسالی از: hasantaleb