تبیان، دستیار زندگی
حتما بارها این جمله را شنیده اید که «چشم باز کردم سر سفره عقد بودم...» یا «من تا زمان عقد همسرم را ندیده بودم...» این روزها شاید شما این جمله را از زبان والدین عروس و داماد بشنوید اما از زبان دختر و پسر هرگز!
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مراکز و سایت های همسریابی


حتما بارها این جمله را شنیده اید که «چشم باز کردم سر سفره عقد بودم...» یا «من تا زمان عقد همسرم را ندیده بودم...» این روزها شاید شما این جمله را از زبان والدین عروس و داماد بشنوید اما از زبان دختر و پسر هرگز!

مراکز و سایت های همسریابی

ازدواج در گذشته های بسیار دور به صورتی کاملاً سنتی برگزار می شد. یعنی این والدین دختر و پسر بودند که در مورد ازدواج آنها با یکدیگر صحبت کرده و به توافق می رسیدند. موافقت خانواده ها در آن زمان به معنای موافقت دختر و پسر و ازدواج آنها بود. بدون آنکه دختر و پسر اصلاً یکدیگر را دیده باشند و حتی کلامی با هم سخن گفته باشند.

این روش قدیمی و اشتباه کم کم جای خود را به روش های جدیدتر و مناسب تری داد. در سبک های جدید آشنایی، دختر و پسر می توانستند از طریق صحبت کردن، تحقیق و بررسی، شناخت معرف و... اتفاق بیفتد و در یک بستر سالم تا ازدواج ادامه پیدا کند.

اما ماجرا به همین جا ختم نشد... وقتی پای تکنولوژی به میان آمد، این بار آشنایی ها هم از چهارچوب های قدیمی فراتر رفت تا رایانه و مراکز همسریابی به جای والدین و عروس و داماد تصمیم بگیرند یا در بهترین حالت نقش یک معرف چشم و گوش بسته را ایفا کنند.

واقعیت این است که تنها وظیفه این دفاتر معرفی دخترها و پسرها به یکدیگر براساس خواسته ها، توقعات و موقعیت هایشان نیست بلکه وجود یک تیم روان شناسی، روانکاوی، پزشکی، گروه آموزش مسائل زناشویی و مشاوران خانواده در این مراکز و سایت ها برای تحت پوشش قرار دادن دختر و پسر نیز لازم و ضروری است که عملا چنین چیزی وجود ندارد

آشنایی در سایت های همسریابی این روزها بازار گرمی دارد. سازمان ها، نهادها و حتی سایت های خاصی که برای معرفی افراد به یکدیگر برای ازدواج تأسیس شده اند و در روزهایی که ازدواج از هر جهت بحران زده است به شکل یک ناجی معرفی می شوند. در این سایت ها افراد پس از ثبت نام و درج اطلاعات خود و فردی که مایل به ازدواج با او هستند، منتظر فرد پیشنهادی مسئولان و کارشناسان آن موسسه یا سایت می مانند و بعد از معرفی قرارهایی برای ملاقات یا چت می گذارند تا یکدیگر را بیشتر محک بزنند.

واقعیت این است که تنها وظیفه این دفاتر معرفی دخترها و پسرها به یکدیگر براساس خواسته ها، توقعات و موقعیت هایشان نیست بلکه وجود یک تیم روان شناسی، روانکاوی، پزشکی، گروه آموزش مسائل زناشویی و مشاوران خانواده در این مراکز و سایت ها برای تحت پوشش قرار دادن دختر و پسر نیز لازم و ضروری است که عملا چنین چیزی وجود ندارد.

به بیان دیگر لازم است که این مراکز و سایت ها علاوه بر معرفی و شناساندن خواهان و خوانده به یکدیگر، آنها را تحت پوشش آموزش های ضروری چون آموزش مهارت های اساسی زندگی، ارتباط موثر و... قرار دهند اما فعالیت آنها از واسطه گری بر مبنای اطلاعات فرد فراتر نمی رود.

مراکز و سایت های همسریابی

مزایای مراکز و سایت های همسریابی

1. افرادی که بنا به دلایلی خاص چون عدم وجود هو کفو در محل زندگی، کوچک بودن محل زندگی، معلولیت و... قادر به یافتن همسر مناسبی در محیط پیرامون خود  نیستند، می توانند با مراجعه به این مراکز یا سایت‌ ها دایره انتخاب خود را در ازدواج افزایش دهند. یقیناً یافتن فردی با شرایط ویژه برای همه خانواده ها و افراد مشکل است اما وجود این مراکز و سایت ها می تواند یافتن همسر مناسب برای افراد خاص را فراهم آورد.

2. در صورتی که در این مراکز از وجود کارشناسان خبره به عنوان مشاور در این امر استفاده شود، افراد می توانند آشنایی و ازدواجی آگاهانه داشته باشند. گاه دیده می شود که حتی دوره های مشاوره این مراکز و سایت ها پس از ازدواج نیز همراه زوج ها بوده و آنها را از تحمل سختی هایی چون عدم مهارت همسرداری و فرزند پروری، عدم ارتباط موثر با همسر و خانواده وی و ... ایمن می سازد.

3. از آنجایی که جوانان امروز با تغییر و تحولات در جامعه و ارزش ها رو به‌ رویند و محیط سنتی قبلی را جوابگوی نیازهای خود نمی دانند، حضور این مراکز و سایت ها (البته به صورت قانونمند و تخصصی) می تواند آنها را با فردی که با شرایط و تحصیلات و ایده هایشان هم خوانی بسیار دارد آشنا سازد.

معایب مراکز و سایت های همسریابی

ـ  برخی از مراکز و سایت های همسریابی متاسفانه به این امر به عنوان یک کسب و کار و منبع درآمد نگاه می کنند. همین نگاه کاسبکارانه کیفیت و دقت مورد نیاز برای امر معرفی و ازدواج جوانان را از بین برده و احتمال اشتباه و خطا در معرفی فرد مناسب را بیشتر می کند.

مراکز و سایت های همسریابی

-  برخی از این موسسات و سایت ها تنها از طریق دریافت اطلاعات سطحی و خصوصیات ظاهری افراد و تنها با نشان دادن یک عکس از آنها اقدام به معرفی افراد به یکدیگر می کنند. باید توجه داشت که تنها شناخت اطلاعات ظاهری فرد مقابل کمکی به موفقیت در ازدواج و زندگی زناشویی نمی کند. جالب آنکه این مراکز پس از معرفی دختر و پسر به یکدیگر آن هم از روی خصوصیات ظاهری، هیچ خدمات دیگری به آنها ارائه نکرده و افراد را در همان ابتدای آشنایی به حال خود رها می کنند.

ـ ممکن است برخی از کاربران اطلاعات خود را به صورت غیر واقعی یا ناقص در فرم ها درج نمایند. همین امر باعث می شود که هم کارشناس مرکز یا سایت و هم خواهان نه تنها نتوانند به شناخت درست و کاملی از وی دست یابند بلکه شناختی هم که کسب می نمایند نادرست و اشتباه باشد. شناخت ناقص یا نادرست فرد مقابل مهمترین دلیل عدم موفقیت افراد در ازدواج و زندگی زناشویی و بروز پدیده نامیمون طلاق می باشد.

ـ بسیاری از افراد به منظور دوست یابی به سایت های همسریابی مراجعه می کنند. اما به تدریج علایق ناشی از احساسات ناپایدار باعث تمایل به تداوم رابطه و در نهایت ازدواج شان می شود. آسیب‌ شناسان اجتماعی اینگونه آشنایی ها را که به ازدواج منجر می شود چندان موفق ارزیابی نمی کنند.

اکرم اشرفی نژاد

بخش کلوب ازدواج تبیان


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.