تبیان، دستیار زندگی
پس از پیروزی انقلاب
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پس از پیروزی انقلاب

مبارزات سیاسی 2
مبارزات سیاسی

پس از پیروزی انقلاب

مرجع بزرگوار حضرت آیت الله العظمی گلپایگانی که از دیرباز شاهد ظلمها و جنایتها و حق کشیها و بی عدالتی های فراوان رژیم منحوس پهلوی بود،

و از وجود یک حكومت و نظام سیاسی ناشایست و بدون صلاحیت در رأس هرم سیاسی کشور رنج فراوان می برد، و از ابتدای حرکت توفنده و گسترده روحانیت به رهبری حضرت امام خمینی رحمه الله در جهت محو رژیم استبدادی از هیچ کوششی فروگذار ننموده بود و بر پایی نظام عدل اسلامی را دقیقه شماری می کرد،

اینک که در سایه جانفشانی های ملت مسلمان ایران و روشن بینی مراجع تقلید و روحانیت پیروزی نهضت را به چشم می دید از هر گونه حمایت و پشتیبانی و جهت دهی و راهنمایی دریغ نورزید و در این راستا اقداماتی را به شرح ذیل انجام دادند:

1. هماره در جهت تأیید مواضع حضرت امام خمینی و حفظ موقعیت ایشان گام برداشته و ایشان را به عنوان رهبر عالی و بی نظیر نظام تثبیت می نمودند و مکرر مردم را به پیروی از دستورات حضرت امام خمینی می خواندند و تمام اقدامات ایشان را صحه گذاشته و تصویب می کردند.

از جمله پس از تکفیر و حکم به ارتداد جبهه ملی از سوی حضرت امام خمینی، حضرت آیت الله العظمی گلپایگانی نیز بلافاصله این حکم را مورد تأیید خویش قرار دادند.

2. با پیروزی انقلاب اسلامی ایران موضوعات بحث خویش را تغییر داده و مباحث بیع را نیمه تمام گذارده و به بحث پیرامون قضا، حدود و شهادات پرداختند (که تقریرات این دروس به چاپ رسیده است)

3. ایشان همواره در جهت تأیید نظام و پشتیبانی از آن گامهای مؤثر برداشته دیگران را نیز بدین امر توصیه می نمودند. از سخنان ایشان است

«دولت را باید در این برهه حساس زمانی، که بیشترین هزینه را صرف امور جنگ تحمیلی می نماید، کمک بیشتری نمود و از طریقی که امکان دارد سعی شود که باری از روی دوش دولت برداشته شود».

"روزنامه اطلاعات، سه شنبه 11 اردیبهشت 1363، ص 2"

4. اشخاص صالح و شایسته را به شرکت در پست های کشور  از قبیل: امامت جمعه، نمایندگی مجلس، قضاوت، شورای نگهبان توصیه نموده و از آنها می خواستند که تصدی اینگونه امور را بر عهده گیرند.

5. حضرت آیت الله العظمی گلپایگانی برای تقویت نظام در مراسم گوناگون رأی گیری از اولین سال پیروزی تاکنون شرکت نموده و با دادن رأی مثبت در همه پرسی ها دولت را تأیید نموده و مکرر ارگانها و نهادها و مسئولین کشوری را به حضور پذیرفته و با رهنمودهای خویش راه روشن را در پیش پای آنان می نهاد.

6. حضرت آیت الله العظمی گلپایگانی  در جواب استفتائات مردم، آنان را به عدم تخطّی از مقرارات نظام و پیروی از دستورات دولت فراخوانده و در این راستا آنان را از فروش اجناس قاچاق نهی می فرمودند.

"مجمع المسائل، ج 2، ص 12 ـ 14" و در مواقع مختلف با دادن بیانیه ها آنان را به شرکت در همه پرسی ها و راهپیمایی ها دعوت می نمودند.

7. با شروع جنگ تحمیلی، مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی گلپایگانی با کوشش های فراوان در صدد حمایت مادی و معنوی از رزمندگان اسلام و دولت اسلامی برآمده و کارها زیر را به انجام رسانیدند:

الف) به مقلدین خویش اجازه فرمودند تا ثلث از سهم مبارک امام را به مصرف جبهه های نبرد برسانند.

ب) هر از چد گاه یکبار هیئت هایی را برای دیدار با رزمندگان اسلام و بررسی مشکلات آنان و عیادت از مجروحین راهی جبهه ها می کردند.روزنامه جمهوری اسلامی، چهارشنبه 9 دی 1360.

ج) هر چند وقت یکبار هدایای جنسی و نقدی همراه با کامیون هایی مملو از مواد غذایی مختلف به سوی جبهه ها می فرستادند.

د) در مواقع حساس همچون عملیات بیت المقدس و فتح خرمشهر پیام هایی حماسی صادر نموده و رزمندگان اسلام را ستوده و مورد تشویق قرار می دادند.

هـ) برای پاسخگویی به مسائل شرعی مورد نیاز سپاه توحید کتابی که دربرگیرنده احکام نماز و سایر مسائل بود، ترتیب دادند.

و) بسیار اوقات پس از حمله ها بود که بیمارستان حضرت آیت الله العظمی گلپایگانیاز بیماران عادی تخلیه شده و به طور دربست در اختیار رزمندگان اسلام و مجروحین قرار می گرفت.


منابع:

كتاب فروغ فقاهت

كتاب گلشن ابرار جلد 2

تهیه و فرآوری : علی فریادرس ، گروه حوزه علمیه تبیان