تبیان، دستیار زندگی
صفوان مى گوید امام صادق علیه السلام به من فرمود: مواظب باش بر این زیارت (عاشورا) پس به درستى كه من ضامن قبولى زیارت كسى هستم كه از دور و نزدیك این زیارت را بخواند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زیارت عاشورا را هیچ وقت ترک مکن

زیارت عاشورا

صفوان مى گوید امام صادق علیه السلام به من فرمود: مواظب باش بر این زیارت (عاشورا) پس به درستى كه من ضامن قبولى زیارت كسى هستم كه از دور و نزدیك این زیارت را بخواند.

مداومت بر قرائت زیارت عاشورا

در فضیلت زیارت عاشورا همین بس كه از سنخ سایر زیارات نیست كه به ظاهر از انشاء و املاى معصومى باشد (هر چند كه از قلوب مطهر ایشان چیزى جز آنچه از عالم بالا به آنجا برسد بیرون نیاید) بلكه از سنخ احادیث قدسیه است كه به همین ترتیب از زیارت و لعن و سلام و دعا از حضرت احدیت به جبرئیل امین و از او به خاتم النبیین رسیده و به حسب تجربه ، مداومت آن در چهل روز یا كمتر، در بر آورده شدن حاجات و نیل به مقاصد و دفع دشمنان بى نظیر است .(1)

صفوان مى گوید امام صادق علیه السلام به من فرمود: مواظب باش بر این زیارت (عاشورا) پس به درستى كه من ضامن قبولى زیارت كسى هستم كه از دور و نزدیك این زیارت را بخواند و سعى او مشكور باشد و سلام او به آن حضرت برسد و محجوب نماند و حاجت او از طرف خدا بر آورده و به هر چه كه خواهد برسد و خدا او را نومید بر نگرداند.

اى صفوان ! این زیارت را به این ضمان یافتم از پدرم و او از پدرش ... و او از امیرالمؤ منین و او از رسول خدا و او از جبرئیل و او از خداى تعالى نقل نمودند كه خداوند عزوجل به ذات مقدس خود قسم فرموده كه هر كس حسین علیه السلام را به این زیارت از دور و نزدیك زیارت كند، زیارت او را قبول مى كنم ؛

و خواهش او را مى پذیرم ، به هر قدر كه باشد و خواسته او را بر مى آورم پس ، از حضور من نومید بر نمى گردد و او را با چشم روشن و حاجت بر آورده شده و فوز جنت و آزادى از دوزخ بر مى گردانم و شفاعت او را در حق هر كس كه شفاعت كند مى پذیرم . (جز در مورد دشمن ما اهل بیت ).(2)

(در كتاب شریف مفاتیح الجنان در این رابطه داستان هاى آموزنده و جالبى ذكر شده است كه طالبین مى توانند بدان رجوع نمایند).

ترك نشدن زیارت عاشورا از امام خمینى

حجة الاسلام والمسلمین غیورى نقل مى كند كه :

زیارت عاشوراى امام خمینى ترك نمى شد. اخیراً هم یك صحبتى كه خود من با ایشان داشتم كه من و ایشان بودیم .

البته ایشان تصریح نفرمودند ولى من متوجه شدم زیارت عاشوراى ایشان ترك نمى شود. زیارت عاشورا با آن صد لعن و صد سلامش را ترك نمى كنند.(3)

O روز اول محرم در نوفل لوشاتو مصادف بود با اولین شبى كه مردم ایران در پشت بامها تكبیر مى گفتند. همان شب شخصى از تهران تلفن زد و گفت گوشى را مى گذارم كنار پنجره تا صداى تكبیر مردم را كه با گلوله مخلوط شده بود ضبط كرده به خدمت امام بردم .

امام در داخل اتاق ، تسبیح به دست در حال ایستاده مشغول ذكر بودند و زیارت عاشورا مى خواندند. در حالى كه ما متوجه مسائل ماه محرم نبودیم ایشان در سرزمینى زیارت عاشورا را مى خواندند كه شاید براى اولین بار در آنجا خوانده مى شد.(4)

سفارش علامه امینى به زیارت عاشورا

فرزند آیت اللّه علامه امینى آقاى دكتر محمد هادى امینى مى نویسد: پس از گذشت چهار سال از فوت مرحوم آیت اللّه العظمى علامه امینى نجفى پدر بزرگوارم مؤ لف كتاب الغدیر یعنى سال 1394 هجرى قمرى شب جمعه اى قبل از اذان فجر وى را در خواب دیدم او را شاد و خرسند یافتم جلو رفته و پس از سلام و دست بوسى عرض كردم :

پدر جان ! در آنجا چه عملى باعث سعادت و نجات شما گردید؟ گفتند: چه مى گویى ؟ مجدّداً عرض كردم : آقا جان ! در آنجا كه اقامت دارید كدام عمل موجب نجات شما شد كتاب الغدیر یا سایر تأ لیفات یا تأ سیس و بنیاد كتابخانه امیرالمؤ منین علیه السلام ؟

پاسخ دادند: نمى دانم چه مى گویى قدرى واضح تر و روشن تر بگو. گفتم : آقا جان ! شما اكنون از میان ما رخت بر بسته اید و به جهان دیگر منتقل شده اید در آنجا كه هستید كدامین عمل باعث نجات شما گردید از میان صدها خدمات و كارهاى بزرگ علمى و دینى و مذهبى ؟

مرحوم علامه امینى درنگ و تأ ملى نمودند سپس فرمودند: فقط زیارت ابا عبداللّه الحسین علیه السلام .

عرض كردم شما مى دانید اكنون روابط بین ایران و عراق تیره و تار است و راه كربلا بسته ، چه كنم ؟

فرمود: در مجالس و محافلى كه جهت عزادارى امام حسین علیه السلام بر پا مى شود شركت كن ثواب زیارت امام حسین علیه السلام را به تو مى دهند.

سپس فرمودند: پسر جان ! در گذشته بارها تو را یاد آور ساختم و اكنون به تو توصیه مى كنم كه زیارت عاشورا را هیچ وقت و به هیچ عنوان ترك و فراموش مكن مرتباً زیارت عاشورا را بخوان و بر خودت وظیفه بدان ؛ این زیارت داراى آثار و بركات و فواید بسیارى است كه موجب نجات و سعادت در دنیا و آخرت تو مى باشد و امید دعا دارم فرزندم .

فرزند مرحوم آیت اللّه امینى مى نویسد: علامه امینى با كثرت مشاغل و تأ لیف و مطالعه و تنظیم و رسیدگى به ساختمان كتابخانه امیرالمؤ منین علیه السلام در نجف اشرف مواظبت كامل به خواندن زیارات عاشورا داشته و سفارش به زیارت عاشورا مى نمودند و بدین جهت من خودم نیز حدود 30 سال است مداوم به زیارت عاشورا مى باشم .(5)


منابع:

1- مفاتیح الجنان : ص 923 به بعد.

2- مأ خذ پیشین و خلوتى با خویش ، ص 83.

3- سرگذشتهاى ویژه از زندگى حضرت امام خمینى : ج 6، ص 101.

4- خلوتى با خویش ، غلامعلى رجایى ، ص 82.

5- حكایاتى از عنایات حسینى ، منصور حسین زاده كرمانى : ص 52. زبدة الحكایات ، عبدالمحمد لواسانى : 227.

تهیه و تنظیم : محمد حسین امین ، گروه حوزه علمیه تبیان