تبیان، دستیار زندگی
معاون امور سینمایی و سمعی و بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: استحكام نهادهای صنفی مبتنی بر رفاقت و رقابت عامل تحكیم فعالیتهای صنفی و در نهایت استحكام هنر – صنعت سینما است. مهندس «محمدرضا جعفری جلوه» طی مراسمی كه جهت تو...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

امروز مطالبه تعامل دولت و ملت حق هر ایرانی است

معاون امور سینمایی و سمعی و بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: استحكام نهادهای صنفی مبتنی بر رفاقت و رقابت عامل تحكیم فعالیتهای صنفی و در نهایت استحكام هنر – صنعت سینما است.

مهندس «محمدرضا جعفری جلوه» طی مراسمی كه جهت تودیع و معارفه هیات مدیره قدیم و جدید جامعه اصناف سینمای ایران در محل خانه سینما برگزار شد، افزود: اگر رغبت نباشد، صیانت و نشاط صنفی معنا ندارد واگر اصناف رفیق نباشند، در واقع هم خانوادگی وهم خانگی بی‌معنا است. به گزارش روابط عمومی خانه سینما، محمدرضا جعفری جلوه تصریح كرد: استحكام در اقتصاد و فرهنگ حاصل نمی‌شود مگر با رفاقت و رقابت توامان و این امر ریشه در فعالیتهای اصناف سینمایی دارد.

برخی به این منازعه امید داشتند

وی به مشكلات پیش آ‌مده در خانه سینما اشاره كرد و افزود: برخی امید داشتند به این منازعه، بعضی‌ها تابناكی و توفیق سینمای ملی ایران را بر نمی‌تابند، البته نباید سریع به سراغ برخی از اشخاص كه در ذهن شكل می‌گیرد رفت.

وی توضیح داد: مهمترین این بعضی‌ها رقیبی است كه امروز در جهان همه چیز را برای خود می‌خواهد ودنیا را دهكده‌ای می‌داند و خود را كدخدای آن باور دارد.

جعفری جلوه همچنین افزود: باید بكوشیم وهمدیگر رانرانیم، بكوشیم همدیگر را به سمت واگرایی تحریك نكنیم و بكوشیم همدیگر را احساساتی نكنیم و بر عواطف هم پا نگذاریم و این نشانه بلوغ است.

وی یادآور شد: اگر دستاوردی حاصل شده از این كوشش‌ها بوده است و اگر دستاوردی حصول شود نیز از همین تلاش‌ها خواهد بود. امر مهم تعامل دولت و ملت را پاس بداریم یا مطالبه كنیم، امروز حق هر ایرانی است كه تعامل قوی دولت و ملت را مطالبه كند.

معاون امور سینمای وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی تصریح كرد: امروز كسانی كه عزمهای ملی و دستاوردهای ملی را بر نمی‌تابند، در كار جداسازی دولت و ملت‌اند.آن بعضی‌ها كه گفتم برای خود تعامل دولت و ملت می‌خواهند اما برای دیگران نمی‌خواهند، قدرتمندانی كه جهان را تیول خود می‌دانند دیگران را به سمت واگرایی دعوت می‌كنند. در حالی كه جبهه خود را به هم گرایی وا میدارند.

معاون وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی گفت: شكاف بین دولت و ملت خام اندیشی بر سر این مسایل كاستن توانایی‌هایی است كه نه فقط به این میزان كه به مراتب بیشتر از این نیاز داریم، كه خیلی بیش از این هم افزایی كنیم تا بتوانیم قدمهایی موثرتر برداریم.

تعامل دولت و ملت هم در برنامه‌های فرهنگی است و هم در برنامه‌های اقتصادی و ما به سهم خود، خود را مامور به پیگیری و كارسازی این تعامل می‌دانیم.

رهبر انقلاب به نیکویی اهمیت سینما را بیان کردند

جعفری جلوه به دیدار امر رهبر معظم انقلاب اسلامی با كارگردانان سینمای ایران اشاره كرد و گفت: امروز تردیدی نداریم كه كشور یك نیاز قطعی به سینما دارد و این چیزی نیست كه من بیان كنم،‌ بلكه از زبان عالی‌ترین مدیر فرزانه فرهنگی كشور بیان شده است.

وی یادآور شد: مقام معظم رهبری به نیكویی اهمیت سینما را بیان كردند و نیاز كشور را به سینما و چرایی این نیاز و اهمیت آن را مورد اشاره قرار دادند.

معاون امور سینمایی وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی تصریح كرد: امروز یك كشور بی‌سینما یك فرهنگ اسیر، جزیره‌ای، محبوس در محیط جغرافیایی خاص خود است.

به عقیده وی، علاوه بر نیاز كشور به سینما، خود این هنر، صنعت نیز به توانایی و توانگری درعرصه اقتصاد نیاز مبرم داشته و با تولید انبوه سرنوشت خود را رقم می‌زند.

جعفری جلوه ادامه داد:‌سینما حق ندارد كه در فردیت افراد شكل بگیرد، سینما یعنی مردم یعنی ملت، سینما یعنی سرنوشت، سینما یعنی آینده، پس یك هنرمند خلاق در خدمت همه این تعامل‌ها و همه این داد و ستدها و همه این همگرایی‌هاست، سینما با مخاطب سینماست.

وی خاطرنشان كرد: سینما یعنی به سالن رفتن نه فیلم ساختن است، كشوری كه فیلم می‌سازد اما عرضه و تقاضای طبیعی و بدیهی در این عرصه ندارد، نمی‌تواند خودش را صاحب سینما بداند،‌سینما یعنی هم فیلم ساختن و هم در جمع به تماشای فیلم نشستن است.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین به نیازهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری هنر – صنعت سینما اشاره كرد و ادامه داد: نیاز سینما هم به برنامه و هم به طرح و همچنین به منابع برای عرضه فرهنگی و اقتصادی است. نیاز سینما هم به حوزه توانایی‌های نرم افزاری است هم به عرصه اتفاقات بزرگ و سخت افزاری است.

وی، نشاط صنفی را یكی از مهمترین نیازهای سینمای كشور خواند و گفت: عمیقا به حیات و نشاط صنفی در این عرصه اعتقاد دارم، با حاشیه راندن این امور نمی‌توان دستاوردهای فرهنگی ومدیریتی داشت،‌مدیریت امروز سینمای كشور در یك تعامل قطعی با اصلی‌ترین عناصر موثر در جمع اهالی سینما می‌تواند به مقصود برسد.

برنامه استراتژیک سینما

وی ادامه داد: با یاری نخبگان عارف و عامل در عرصه سینما و فراخوانی اهل فن و علم، حركت جمعی برنامه‌ای را كه تحت عنوان برنامه‌ریزی استراتژیك سینماست، به پیش خواهیم برد.

جعفری جلوه در پایان به كمیته سه نفره حل مسایل خانه سینما اشاره كرد و گفت: انتخاب این دوستان با این نیت بود كه در این امر و شرایط پیش روی كه نقش موثر اجرایی – نظارتی ایفا كنند. در اندیشه من بوده و هست كه جمع سه نفره را (احمدرضا درویش، مجید مجیدی و ناصر شفق) همچنان مشاورین خود در امور صنفی سینما بدانم.

رضا میرکریمی : شورای سه نفره دینشان رابه این حرفه ادا میکنند

«رضا میركریمی» رییس جدید هیات مدیره خانه سینما نیز در این نشست ضمن تقدیر از تدبیر معاونت امور سینمایی در برپایی مجمع عمومی و انتخابات هیات مدیره این نهاد،‌گفت: معاونت امور سینمایی در واقع نگاهی مدبرانه به منازعه خانه سینما داشتند و در واقع این بازسازی و ترمیم را پیگیری كردند.

وی همچنین از بزرگان سینما و شورای سه نفر خانه سینما تقدیر كرد و افزود: ناگفته پیدا است كه كسانی كه تا كنون به خانه سینما آمدند و در این تشكل صنفی حضور داشتند، هیچ چشم داشت مادی نداشته و حتی به فعالیت حرفه‌ای‌شان لطمه وارد شده ولی بر خود فرض دانستند كه دینشان را به حرفه‌شان ادا كنند.

سینمایی كشور است و همه تلاش خود را برای اعتلای سینمای ملی با كمك و یاری همه اعضا مخصوصا معاونت امور سینم ایی كه حامی اصلی سینما است، انجام می‌دهد.

رییس هیات مدیره خانه سینما تصریح كرد: با كمك و یاری همه اصناف و مدیریت سینما، توامندی خانه سینما را به عنوان یك هدف دنبال می‌كنیم و برای برپایی جشن خنه سینما كه پیش روی ماست مطابق با ارزش و منزلت این هنر – صنعت، تلاش خواهیم كرد.

محمد علی نجفی: نوع همکاری مدیریت دولتی و اصناف سینمایی بی نظیر است.

«محمدعلی نجفی» رییس هیات مدیره سابق خانه سینما همچنین با ابراز خرسندی از تشكیل هیات مدیره جدید و نحوه برگزاری مجموع عمومی این نهاد، گفت: نوع تعامل و همكاری مدیریت دولتی واصناف سینمایی در مسایل اخیر خانه سینما، بی‌نظیر و منطقی بود و نتیجه آن امروز، حضور چهره‌هایی است كه در تركیب هیات مدیره جدید خانه سینما هستند.

وی از تدبیر معاونت امور سینمایی و تلاش‌های هیات سه نفر حل مسایل خانه سینما تقدیر كرد و از سوی كانون كارگردانان سینمای ایران برای هیات مدیره جدید خانه سینما آرزوی توفیق كرد.

رسول صدرعاملی: دوران جدیدی را مبتنی بر تجربیات گذشته آغاز می‌كنیم

«رسول صدرعاملی» عضو اتحادیه تهیه‌كنندگان و توزیع فیلم نیز در این نشست گفت: دوران جدیدی را مبتنی بر تجربیات گذشته آغاز می‌كنیم، باید بتوانیم به طراف اهدافی كه در دیدار رهبر معظم انقلاب اسلامی مطرح شده حركت و آنها را محقق نماییم.

وی به رایزنی ها وتلاش‌های مدیریت سینمایی كشور كه دلسوزانه فارغ از اختیارات دولتی،‌ همراهی وهمدلی كردند اشاره كرد و ابراز امیدواری كرد كه امروز سرآغازی برای اتفاق‌های بسیار نیكو خوب برای كل سینمای ایران باشد.

ناصر شفق : در ترکیب هیات مدیره جدید جامعیت وجود دارد

«ناصر شفق» عضو شورای سه نفره خانه سینما هم گفت:واقعیت این است كه یك جامعه‌نگری و جامعیت در تركیب هیات مدیره جدید خانه سینما وجود دارد.

وی به نشست مجمع عمومی خانه سینما اشاره داشت و افزود: تك‌تك آرای مجمع عمومی موثر بود تا این اتفاق مبارك بوجود آمد و از اتحادیه تهیه‌كنندگان و توزیع فیلم كه با محبت و هوشیاری، زحمت كشیدند خاصه جناب شایسته كه خیلی همراهی كردند، همه باید دست به دست هم بدهیم كه خانه سینمایی هم شان سینمای انقلاب اسلامی داشته باشیم.

علی معلم: توانایی های بالقوه سینما هنوز تبدیل به فعل نشده

«علی معلم» نایب رییس و سخنگوی هیات مدیره خانه سینما نیز گفت: سینمای ایران با وجود توانایی‌های بالقوه همیشه از داشتن تعاریف كلی و مشخص كه بر روی آن وفاق عمومی صورت گرفته باشد، تهی بوده است.

وی افزود: سینما به عنوان یكی ازدستاوردهای فرهنگ ملی به شمار می‌رود و توانایی‌های بالقوه‌ای در حوزه سینما و در بین تك‌تك اعضای این مجموعه وجود داشته كه تبدیل به فعل نشده است و نتوانسته‌ایم این توانایی‌ها را بروز دهیم.

معلم یادآور شد: خوشبختانه از طرف عالیترین مقامات نظام جمهوری اسلامی چه در زمان حضرت امام (ره) و چه در زمان رهبر معظم انقلاب یك كلی‌نگری و اعتماد نسبت به حوزه سینما وجود داشته و هیچكس موفق نشده است كه این خصیصه مهم انقلاب را كه همان سینمای ملی است از انقلاب اسلامی بگیرد.

وی ادامه داد: اگر بحران‌هایی كه سینمای ایران با آن دست به گریبان است را از میان برنداریم، فقط برای ما فیلمسازی می‌ماند، فیلمسازی هیچ وقت تعطیل نخواهد شد، چون سازمان‌هایی داریم كه مكلف به ساخت فیلم هستند، آنچه كه از دست می‌رود صنعت سینماست.

به عقیده معلم، برای برطرف كردن مشكلات و چالشهای سینما باید با همفكری و بررسی عمیق مسایل و یاری عقلا، نخبگان سینمایی و مدیریت معاونت امور سینمایی می‌توان راهكارهای عاجل برای این عرصه از فرهنگ كشور در مواجهه با تندبادها اندیشید.

وی در عین حال گفت: سینما به سیاستهای روز وابسته نبوده بلكه به چیزی كلی‌تر به اسم ریشه‌ها وابسته است و اگر این ریشه‌ها درست رعایت بشود و ما بتوانیم آیینه‌داری مناسبی از مجموعه سینما انجام دهیم، می‌توانیم به محدوده‌ی حقه‌ی سینمای ایران در حوزه فرهنگ كشور دست یابیم.

مدیر عامل بنیاد سینمای فارابی گفت: اتفاقاتی كه در خانه سینما افتاد به جد یك بلوغ برای اعضای سینماست و ما باید به گونه‌ای رفتار كنیم كه چهره‌ی ایمان سینما به بیرون از سینما انتقال یابد و بیرونی‌ها ناظر به ایمان باشند، نه چهره‌ی حاشیه‌ای سینما.

وی خاطرنشان كرد: باید در اساسنامه خانه سینما راههای برون رفت از بن بست‌ها و مشكلات احتمالی ایجاد شود، چون در شرایط غوغا دیگر نمی‌شود بن بست‌ها و مشكلات را مرتفع كرد.

رضاداد ادامه داد: اگر اساسنامه خانه سینما اشكالات و ضعفش بر طرف شود به شدت غوغا، فقط غوغاافزایی می‌شود و مشكلی حل نمی‌شود.

«ابراهیم مختاری» عضو هیات مدیره جدید خانه سینما همچنین گفت: اتفاق خیلی خوشی افتاده از این بابت كه چیزی كه در اساسنامه خانه سینما تقریبا در شش و یا هفت بند به صورت معطل مانده بود و توسط معاون امور سینمایی احیا شد و آن موضوع رابطه دولت و اصناف سینمایی بود كه این ابتكار اتفاق افتاد.

وی افزود: هیچ وقت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیامده بود به صورت مكتوب اعلام حضور كند و در واقع برای نخستین بار این اتفاق در زمان معاونت مهندسی جعفری جلوه رخ داد و فكر می‌كنم این قوه به فعل درآمد.

مختاری ادامه داد:یكی از كارهایی كه خانه سینما باید انجام بدهد و دولت به موازات، امر نظارت ما بین فعالیت‌های اصناف و رابطه آن با دولت است، این رابطه باید توسط خانه سینما تدوین شود و به صورت یك آیین‌نامه اجرایی به فعل درآید.

رویا تیموریان: سلیقه مشترك نداریم ولی هدف مشترك نسبت به سینما داریم

«رویا تیموریان» دیگر عضو هیات مدیره خانه سینما همچنین گفت: ما، مهندس جعفری جلوه، معاونت امور سینمایی را به عنوان « نگاه مهربان سینما» می‌دانیم، هر یك ازما در خلوت خود دارای فرهنگ و سلیقه شخصی هستیم و باید آنرا با خود به جمع آورده و به نكات و نگاه مشترك دست یابیم.

تیموریان ادامه داد: شاید بسیاری از اشتباهات ما در مورد سینما این بود كه نگاه شخصی خودمان را به جمع بردیم و اجازه این را به خودمان ندادیم كه در كنار همدیگر، حرف‌های همدیگر را خوب گوش كنیم ونقاط مشترك را پیدا كنیم.

وی ادامه داد: ما سلیقه مشترك نداریم ولی هدف مشترك نسبت به سینما داریم.

گفتنی است در پایان این مراسم لوح تقدیر و هدایایی از طرف معاونت امور سینمایی به هیات مدیره قدیم خانه سینما: محمدعلی نجفی، مجید میرفخرایی، مسعود بهنام، غلامرضا موسوی، امیر عابدی، و مهناز مظاهری از هیات مدیره سابق خانه سینما واحمدرضا درویش وناصر شفق (اعضای شورای سه نفره خانه سینما) اهدا شد.

در این جلسه رضا میركریمی، محمد سریر، رویا تیموریان، كامران ملكی، محمدرضا سكوت، علی معلم، جعفر فاطمی و ابراهیم مختاری از هیات مدیره جدید خانه سینما به همراه مسعود جعفری جوزانی، رسول صدرعاملی و علیرضا رئیسیان حضور داشتند و همچنین علیرضا رضاداد ( مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی)، مهندس محسن شمس (مدیر كل دفتر فناوری‌های سینمایی)، دكتر محمد مومنی ( مدیر كل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه فعالیتهای سینمایی)، جواد علیمردانی (مدیر كل همكاری‌های سمعی و بصری)، محمد آفریده ( رییسی مركز سینمای مستند و تجربی)، مهندس محمدرضا جعفری جلوه، معاون امور سینمایی و سمعی و بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را در این مراسم همراهی می‌كردند.

لینک :

"جعفری جلوه" به مناقشات "خانه سینمایی ها" پایان داد

مرگ پایان كبوتر نیست

یک سال سینمای ایران در 12 برداشت

جشنواره فجر شكوه بازگشت به هویت گمگشته