تبیان، دستیار زندگی
احمدی بی غش در گفت و گوی اختصاصی با تبیان:کاهش رابطه با انگلیس پاسخ کوبنده به شیطنت های این کشور نیست
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ارتباط با انگلیس به طور کامل قطع شود


احمدی بی غش در گفت و گوی اختصاصی با تبیان:

کاهش رابطه با انگلیس پاسخ کوبنده به شیطنت های این کشور نیست


در حالی که اقدام هفته گذشته مجلس در خصوص کاهش روابط با انگلیس از سطح سفیر به کاردار مورد استقبال بسیاری از مردم، نمایندگان، رسانه ها و تحلیلگران قرار گرفته و سر و صدای زیادی در عرصه بین المللی ایجاد کرده است، عده ای از منتقدین و نمایندگان مجلس هم از این اقدام ابراز ناخرسندی کرده اند؛ البته این نارضایتی نه از جهت کاهش روابط با استعمار پیر است بلکه آنها این کار را در قبال شیطنت های انگلیس ناچیز می دانند و خواستار قطع کامل روابط جمهوری اسلامی ایران با انگلستان هستند.

محمود احمدی بی غش

در همین رابطه یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی معتقد است که انگلیس روزنه ای برای ارتباط باقی نگذاشته و دستگاه دیپلماسی باید به خواست مردم برای قطع کامل رابطه با انگلیس احترام بگذارد.

محمود احمدی بی غش با اشاره به سابقه تاریخی دشمنی های انگلستان در ایران، می گوید که حرکت اخیر پارلمان ایران در تصویب کاهش روابط با انگلیس به معنای فرجه دادن به انگلیس است در حالی که انها ثابت کرده اند نیازی به این فرجه ندارند.

او همچنین معتقد است که کاهش روابط با انگلستان چیزی از جاسوسی انگلیسی ها کم نخواهد کرد.

مشروح گفت و گوی تبیان را با محمود احمدی بی غش در زیر می خوانید:

-طرح کاهش روابط با انگلیس هفته گذشته در مجلس تصویب شد، ارزیابی شما از این مصوبه مجلس چیست و چقدر آن ار در راستای منافع کشورمان می دانید؟

من این طرح را یک پاسخ کوبنده به خیانت های متعدد انگلیسی ها نمی دانم و لذا با تصویب آن هم موافق نبودم. من معتقدم انگلیسی ها پایشان را فراتر از یک ارتباط متقابل و دیپلماتیک گذاشته اند و تمام هم و غمشان دشمنی با جمهوری اسلامی ایران و هدفشان شکست و نبود این نظام است. به این ترتیب آنها هیچ روزنه ای حتی برای یک ارتباط نیم بند هم نگذاشته اند؛ لذا دستگاه دیپلماسی باید به خواست مردم احترام بگذارد و ارتباط با انگلیس به طور کامل قطع شود.

برای انگلیسی ها مهم نیست که در کشور ما سفیر داشته باشند یا کاردار؛ بلکه برای آنها مهم است که جای پایی در کشور ما داشته باشند و وجود کاردار برای آنها فراتر از جای پا خواهد بود.

برای انگلیسی ها مهم نیست که در کشور ما سفیر داشته باشند یا کاردار؛ بلکه برای آنها مهم است که جای پایی در کشور ما داشته باشند و وجود کاردار برای آنها فراتر از جای پا خواهد بود

-اما وزارت خارجه انگلیس در اولین واکنش خود از اتخاذ چنین تصمیمی از سوی ایران ابراز تاسف کرده؟

قطعا کاهش روابط چیزی را برای آنها تغییر نمی دهد. آنها به زعم خودشان باید در ایران بمانند، جاسوسی و فتنه کنند، به کسانی که کینه ای نسبت به نظام دارند از حیث جاسوسی، اطلاعاتی و مالی کمک کنند و کسانی را پشتیبانی کنند که قصد تخریب، تهدید و ترور در کشور ما را دارند. پس آنها چه سفیر داشته باشند و چه کاردار چیزی از انها کم نمی شود.

-بنابراین فکر می کنید در قبال شیطنت های انگلیس چه برخوردی باید صورت می گرفت؟

ما باید پای انگلیس را از کشور کوتاه کنیم و همان برخوردی را با این کشور داشته باشیم که با امریکا داشتیم. این به این معنا نیست که در این سالها چیزی از دشمنی های انگلیس کم شده بلکه حداقل ما تحقیر نمی شویم. آنها هم بروند از کشور خودشان علیه ما دشمنی کند.

محمود احمدی بی غش

-اما ظاهرا پیش از این موضوع قطع رابطه در کمیسیون امنیت به تصویب رسیده بود؟

در کمیسیون امنیت ملی موضوع کاهش یا قطع روابط مورد بحث بود که متاسفانه نهایتا طرح کاهش روابط جایگزین شد و در صحن علنی مجلس هم به تصویب رسید من آن را در قبال خیانت رژیم بریتانیا و انگلیس بسیار ضعیف می دانم.

-فکر می کنید چه سوابقی از انگلیس باعث اتخاذ چنین تصمیماتی از سوی ایران می شود؟

در کشور ما هر گاه کودتایی بوده، خیانتکاری حاکم شده، کسی مظلوم واقع شده، جسارتی به روحانیت صورت گرفته، کشور اشغال شده یا تروری اتفاق افتاده دست انگلیسی ها هم دیده شده است. دردوران جنگ هشت ساله عراق علیه ایران، منابع مالی انگلیس و کار اطلاعاتی این کشور بسیار تاثیر گذار بود. آنها حمایت های شدیدی از صدام و کشورهای سازنده سلاح های شیمیایی داشتند. در فتنه 88 هم نظارت، هدایت و کمک انگلیسی ها کاملا مشهود بود. در ماجرای خروج منافقین به عنوان یک گروه جنایتکار از فهرست گروههای تروریستی نیز حمایت و هدایت انگلیس وجود داشته است.

بنابراین من فکر نمی کنم دیگر چیزی باقی مانده باشد که بخواهیم فرجه ای به انگلیسی ها بدهیم. در حالی که حرکت اخیر ما در تصویب کاهش روابط با انگلیس به معنای فرجه دادن به آنهاست. انها ثابت کرده اند که نیازی به این فرجه ندارند.

-پس شما اقدام مجلس در تصویب طرح کاهش روابط با انگلیس را یک اقدام حداقلی می دانید؟

من اصلا این را اقدام نمی دانم بلکه به نظر من این یک کار فرمالیته و بازی بوده است. انگلیسی ها هم قطعا پی خواهند برد که اقدام ایران برای کاهش روابط از سطح سفیر به کاردار چیزی را عوض نمی کند. زیرا مهم این بود که ما انگلیسی ها را در مملکتمان نداشته باشیم و کاهش روابط با این کشور چیزی از جاسوسی انگلیسی ها کم نخواهد کرد.

سارا کیان

بخش سیاست تبیان