تبیان، دستیار زندگی
با فرارسیدن ایام محرم نمایش‌های روی صحنه رنگ و بوی این ایام را به‌خود می‌گیرد؛ در مجموعه تئاتر شهر برنامه شب‌های واقعه به روی صحنه می‌رود، 10 مجلس تعزیه در سالن اصلی فرهنگسرای نیاوران برگزار خواهد شد و تالار وحدت میزبان نمایش «عشق اتفاقی نیست که بیافتد» ب
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

محرم روی صحنه تئاتر


با فرارسیدن ایام محرم نمایش‌های روی صحنه رنگ و بوی این ایام را به‌خود می‌گیرد؛ در مجموعه تئاتر شهر برنامه شب‌های واقعه به روی صحنه می‌رود، 10 مجلس تعزیه در سالن اصلی فرهنگسرای نیاوران برگزار خواهد شد و تالار وحدت میزبان نمایش «عشق اتفاقی نیست که بیافتد» به کارگردانی وحید جلیلوند اجرا خواهد بود.


محرم روی صحنه تئاتر

مجموعه تئاتر شهر در ایام سوگواری شهادت امام‌حسین(ع) در یک زمان 60 روزه میزبان علاقه‌مندان تئاتر در تالارهای نمایشی و محوطه تئاتر شهر است. این ویژه برنامه‌ها با آغازماه محرم با عنوان شب‌های واقعه درقالب اجرای آیین‌های گوناگون عاشورایی از قبیل تعزیه، منقبت خوانی، مقتل‌خوانی، کرنا نوازی، کتل گردانی، سنج و دمام و گونه‌های نمایشی دیگر چون زره پوشی و خیمه‌خوانی بعد از اذان مغرب و عشاء در محوطه مجموعه تئاتر شهر آغاز و با مداحی سنتی مداحان اهل‌بیت ادامه پیدا می‌کند.

از دهه دوم ماه محرم تا ابتدای دهه دوم ماه صفرهم نمایش «کوفیان» نوشته حسن باستانی، به کارگردانی مصطفی عبداللهی در خیمه عاشورایی که در محوطه تئاتر شهر قرار دارد میزبان علاقه‌مندان تئاتر خواهد بود.

همچنین در دهه پایانی ماه صفر مجلس شبیه خوانی با نام « وداع یاران » که به شکلی کرال طراحی شده به کارگردانی سید عظیم موسوی در خیمه گاه عاشورا اجرا خواهد شد.

اما در تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر « مجلس شبیه حصر نامه ؛ کارگاه بکاء» نوشته و کار حسین کیانی به‌مدت 2ماه در تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر به صحنه خواهد رفت. همچنین اثر نمایشی با عنوان «روزهایی که به یادت گذشت» نوشته سعید شاپوری و کارگردانی عباس غفاری دریکی از مکان‌های تئاترشهر پذیرای دوستداران تئاتر خواهد بود.

همچنین در فرهنگسرای نیاوران 10مجلس تعزیه برگزار خواهد شد. براین اساس هنرمندان استان قم به‌مدت 10شب از امروز هر شب ساعت 20مراسم تعزیه را در سالن خلیج‌فارس فرهنگسرای نیاوران برگزار می‌کنند.

اجرای آیین‌های گوناگون عاشورایی از قبیل تعزیه، منقبت خوانی، مقتل‌خوانی، کرنا نوازی، کتل گردانی، سنج و دمام و گونه‌های نمایشی دیگر چون زره پوشی و خیمه‌خوانی بعد از اذان مغرب و عشاء در محوطه مجموعه تئاتر شهر آغاز و با مداحی سنتی مداحان اهل‌بیت ادامه پیدا می‌کند.

این ده مجلس تعزیه از امروز با اجرای مجلس متوکل عباسی آغاز خواهد شد و در شب‌های بعد با اجرای مجالس، شهادت هانی بن عروه، شهادت مسلم بن عقیل، مجلس ورود به کربلا، شهادت حربن یزید ریاحی، شهادت حضرت علی‌اکبر، شهادت حضرت قاسم، شهادت حضرت ابوالفضل، شهادت حضرت علی‌اصغر، شهادت امام حسین(ع) و مجلس بازار شام دنبال می‌شود. اما در تالار وحدت نمایش «عشق اتفاقی نیست که بیافتد»با حضور چهره‌های مطرح از 7 آذر روی صحنه می‌رود.

این نمایش روایتی تاریخی و مستند است که به‌صورت مدرن و با بهره‌گیری از ابزار مولتی مدیا اجرا می‌شود. نمایشنامه این اثر مناسبتی را علی زرنگار نوشته‌ و در آن فرهاد قائمیان، سارا خوئینی‌ها، شهرام عبدلی، بهنام تشکر، سعید داخ، سیدجواد یحیوی و رحیم نوروزی به همراه 20 بازیگر فرعی دیگر نقش‌ آفرینی می‌کنند. نمایش«عشق اتفاقی نیست که بیافتد» تا اوایل دی‌ماه سال‌جاری همه روزه از ساعت 19 روی صحنه می‌رود. همچنین پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها این نمایش در 2 اجرا (ساعت 17 و 19) روی صحنه می‌رود.

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع:همشهری