تبیان، دستیار زندگی
این تجمع که از ساعت 14 روزگذشته در مقابل سفارت انگلیس آغاز شده بود، به‌مناسبت سالروز شهادت شهید دکتر مجید شهریاری از اساتید و دانشمندان هسته‌ای کشورمان ترتیب داده شده که سال گذشته در چنین روزی به‌دست عوامل سرویس‌های امنیتی دشمنان ملت ایران به شهادت رسید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روایت تسخیرسفارت انگلیس+واکنش ها

آنچه دیروز در خیابان فردوسی و شریعتی گذشت


این تجمع که از ساعت 14 روزگذشته در مقابل سفارت انگلیس آغاز شده بود، به‌مناسبت سالروز شهادت شهید دکتر مجید شهریاری از اساتید و دانشمندان هسته‌ای کشورمان ترتیب داده شده که سال گذشته در چنین روزی به‌دست عوامل سرویس‌های امنیتی دشمنان ملت ایران به شهادت رسید.

تسخیر سفارت انگلیس

دانشجویان تهرانی تجمع کننده در مقابل سفارت انگلیس، ساعت 15:30 دقیقه عصر دیروز وارد این سفارتخانه شدند و با پایین کشیدن پرچم انگلیس، پرچم ایران را جایگزین آن کردند.

البته این اولین بار نیست که دانشجویان انقلابی وارد محوطه در اختیار سفارت انگلیس می‌شوند، به‌طوری که سه سال پیش در دی ماه 87 نیز جمعی از دانشجویان به باغ قلهک که ساختمان شماره دو سفارت انگلیس است، وارد شدند و پرچم انگلیس را به پایین کشیدند.

دانشجویان ابتدا از در ورودی سفارت انگلیس بالا رفتند و پرچم یا حسین را بر فراز آن برافراشتند.

مقاومت نیروی انتظامی نتوانست مانع از ورود دانشجویان خشمگین به سفارت انگلیس شود. دانشجویان در اولین اقدام پرچم این کشور را پایین کشیدند.

آنان همچنین پرچم ایران را جایگزین پرچم انگلیس کردند. كارمندان این سفارتخانه از در دیگری گریخته اند. گفته شد که آنان پیش از فرار تعدادی سند را به آتش کشیده اند.

دانشجویان از موانع آهنی داخل سفارت انگلیس نیز عبور كردند و پس از ورود به ساختمان های اداری این سفارتخانه، قاب عكس ملكه انگلیس را پایین كشیدند.

دانشجویانی که به سفارت انگلیس وارد شده‌اند، در محوطه باغ این سفارت مشغول قرائت زیارت عاشورا شدند (ساعت 16) و بر این تاکید می کردند که اسناد خیانت‌های دولت انگلیس در حق ملت ایران به‌ویژه ارتباط با عناصر فتنه باید از این ساختمان استخراج شود.

تسخیر سفارت انگلیس

حدود هزار نفر از دانشجویان در داخل سفارتبودند و در خیابان فردوسی محدوده خیابان جمهوری تا بالاتر از سفارت نیز مملو از جمعیت مردمی بود که علیه امریکا و انگلیس شعار می‌دادند.

تعدادی از فایل های صوتی و تصویری و اسناد مکتوب سفارت انگلیس به دست دانشجویان افتاد. دانشجویان به انبار مشروبات الکی سفارت انگلیس هم وارد شدند.

نیروی انتظامی برای متفرق کردن دانشجویان و خارج کردن آن‌‌ها از سفارت انگلیس دست به‌کار شد و با پرتا ب تعدادی گاز اشک‌آور سعی می‌کند که آن‌ها را از محوطه سفارت انگلیس خارج کند.

پلیس دیپلماتیک چند کارمند سفارت انگلیس را تحت الحفظ از محوطه سفارت در خیابان فردوسی خارج کرد.

در ادامه نیروی انتظامی در سفارت را بست و تعداد زیادی از دانشجویان معترض درون سفارت را محاصره کرد.

یکی از دانشجویانی ( ساعت 17)که  داخل سفارت انگلیس حضور دارد، در گفت وگو با خبرنگار جهان تعداد معترضان در داخل سفارت را بین 1000 تا 1500 نفر برآورد کرد و گفت: دانشجویان پس از خواندن نماز شکر اعلام کرده اند که تنها با پیام رهبر معظم انقلاب سفارت را ترک خواهند کرد.

دانشجویان از موانع آهنی داخل سفارت انگلیس نیز عبور كردند و پس از ورود به ساختمان های اداری این سفارتخانه، قاب عكس ملكه انگلیس را پایین كشیدند

به گفته وی دانشجویان پس از برگزاری مراسم عزاداری در داخل سفارت، نماز مغرب و عشا را در این مکان خواندند.

خبرنگار جهان ساعت 18 از داخل سفارت خبر داد که برای بار سوم دانشجویان دیگری موفق شدند وارد سفارت انگلیس شوند. آنان قصد ترک سفارت را ندارند.

البته نیروی انتظامی که تعداد زیادی از نیروهای ویژه خود را به محل آورده است چندین حلقه در برابر ساختمان سفارت انگلیس تشکیل داده است و می‌کوشد تا دانشجویان معترض را به بیرون از سفارت هدایت کند.

تسخیر سفارت انگلیس

جمعیت مقابل سفارت انگلیس نیز با هدایت نیروی انتظامی پراکنده شده و در سطح خیابان فردوسی به حرکت درآمدند.

سردار ساجدنیا رییس پلیس تهران بزرگ نیز در محل سفارت انگلیس حاضر شد.

تعدادی از تسخیر كنندگان سفارت انگلیس توسط پلیس بازداشت شدند. درگیری شدید بین ماموران نیروی انتظامی و دانشجویان و شلیک چندین گاز اشک آور منجر به زخمی شدن تعدادی از دانشجویان شد.

چند تن از مأموران نیروی انتظامی نیز در درگیری با دانشجویان زخمی شدند.

و حال یکی از دانشجویان مصدوم شده داخل سفارت وخیم گزارش شد

در همین حال فارس هم خبر داد که جمعی دیگری از دانشجویان تهرانی با حضور در مقابل باغ قلهک، وارد این باغ شدند.

همچنین دانشجویان به شش نفر از عوامل سفارت انگلیس اجازه خروج از باغ قلهک را نداده و آنان را به گروگان گرفتند.

اما خبرنگار جهان ساعت 18:50 خبر داد که این 6 نفر که در باغ قلهک در محاصره دانشجویان بودند؛ توسط پلیس دیپلماتیک آزاد شدند.

این کارمندان انگلیسی ساعت 19:30 تحویل نماینده سفارت انگلیس در تهران شدند.

تسخیر سفارت انگلیس بازتاب گسترده ای در رسانه های خارجی داشت. خبرگزاری های ها آسوشیتدپرس، اسكای نیوز، رویترز، العربیه و فرانس24 در خبری فوری از ورود دانشجویان ایرانی به سفارت انگلیس در تهران خبر داده اند.

بر اساس آخرین خبر در ساعت 19:30، در پی رایزنی دانشجویان تجمع کننده با مسئولان ذیربط تا لحظاتی دیگر دانشجویانی که در داخل باغ قلهک بودند با هماهنگی ماموران نیروی انتظامی از این باغ خارج می شوند.

نیروی انتظامی در حین خروج دانشجویان از باغ قلهک جمعی از آنان را دستگیر و به کلانتری‌های اطراف باغ قلهک انتقال دادند.

گفته شده است اسنادی که از باغ قلهک بدست آمده است طی چند روز آینده با صلاحدید مسئولان مربوطه برای تنویر افکار عمومی منتشر خواهد شد.

در سفارت نیز بعد قرائت بیانیه ها و پس از پایان اولتیماتوم پلیس و با افزایش برخورد نیروی انتظامی کار تسخیربه پایان رسید.

تسخیر سفارت انگلیس

واکنش های خارجی به تسخیر سفارت

واکنش اوباما به حمله به سفارت انگلیس در تهران

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در حاشیه یک نشست با نخست وزیر هلند گفت ایالات متحده عمیقا از حمله به سفارت انگلیس در تهران متاثر است و حمله به اماکن دیپلماتیک انگلیس در تهران را غیر قابل قبول می‌داند.

آقای اوباما از ایران خواست تا با عمل به تعهدات بین المللی اش، مهاجمان را مورد پیگرد قانونی قرار دهد.

کاخ سفید نیز پیشتر با صدور بیانیه ای حمله به سفارت بریتانیا را محکوم کرده بود. در بیانیه کاخ سفید آمده: "ما از ایران می خواهیم تا به طور کامل به تعهدات بین المللی‌اش عمل کند، این حادثه را محکوم کند، مسببان آنرا تحت بیگرد قرار دهد، و اطمینان حاصل کند که حوادث از این نوع چه برای سفارت بریتانیا و چه برای نمایندگی های دیپلماتیک دیگر تکرار نشود."

سخنگوی دفتر رئیس جمهور آمریکا نیز گفت که کشورش حمله به سفارت انگلیس را به شدت محکوم می‌کند و آماده است که از همپیمانانش در شرایط سخت حمایت کند.

تسخیر سفارت انگلیس بازتاب گسترده ای در رسانه های خارجی داشت. خبرگزاری های ها آسوشیتدپرس، اسكای نیوز، رویترز، العربیه و فرانس24 در خبری فوری از ورود دانشجویان ایرانی به سفارت انگلیس در تهران خبر داده اند

واکنش وزیر امور خارجه انگلیس

«ویلیام هیگ» وزیر امور خارجه انگلیس در واکنش به ورود دانشجویان ایران به سفارت انگلیس در تهران گفت که این اقدام، عواقب جدی به همراه خواهد داشت.

به گزارش جهان به نقل ازفارس وزیر خارجه انگلیس در واکنش به رویدادهای امروز مردم و دانشجویان در مقابل سفارت انگلیس در تهران گفت که ایران باید منتظر عواقب جدی این اقدام باشد.

تسخیر سفارت انگلیس

به گزارش خبرگزاری رویترز، «ویلیام هیگ» وزیر امور خارجه انگلیس در واکنش به ورود دانشجویان ایران به سفارت انگلیس در تهران گفت که این اقدام، عواقب جدی به همراه خواهد داشت.

واکنش مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا

کاترین اشتون" مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز سه شنبه در واکنش به ورود دانشجویان ایرانی به سفارت انگلیس در تهران ، از مقامات ایرانی خواست تا به تعهدات بین المللی خود در حفاظت از سفارت خانه ها عمل کند.

اشتون گفت: این خیلی نگران کننده است که من مطلع شدم که دارایی های سفارت انگلیس در تهران، مورد هجوم تظاهرات کنندگان قرار گرفت. من شدیدا این هجوم کاملا غیر قابل قبول را محکوم می کنم.

واکنش  سخنگوی کاخ سفید

"جی کارنی" سخنگوی کاخ سفید نیز در واکنش به رویدادهای امروز در مقابل سفارت انگلیس در تهران گفت: ایالات متحده به شدیدترین وجه حمله به سفارت انگلیس در تهران را محکوم می کند. ما آماده حمایت از متحدان خود در این زمان سخت هستیم.

وی افزود: ایران مسئولیت دارد تا از هیئت های دیپلماتیکی در این کشور و افرادی که در آن مستقر هستند حمایت کند.

روسیه نیز حمله به سفارت انگلیس در تهران را محکوم و آن را غیر قابل قبول دانست.

شورای امنیت سازمان ملل نیز طی جلسه ای که در این باره تشکیل داد، حمله به سفارت انگلیس در تهران را محکوم کرد.

فرآوری :امیر رضوانی

بخش سیاست تبیان


منبع: جهان . رجا. تابناک. مشرق