تبیان، دستیار زندگی
اگر بعد از 5 دقیقه پیاده‌روی یا بیشتر، عضلات ساق پای شما دچار گرفتگی و درد شد، ولی سایر اوقات اینگونه نبود، نشان می‌دهد شما دچار لنگی پا بصورت متناوب هستید که در اثر نرسیدن خون کافی به پاها اتفاق می‌افتد. هنگام پیاده‌روی، اگ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اگر هنگام پیاده روی،ناگهان عضلات پای شما گرفت...

اگر بعد از 5 دقیقه پیاده‌روی یا بیشتر، عضلات ساق پای شما دچار گرفتگی و درد شد، ولی سایر اوقات اینگونه نبود، نشان می‌دهد شما دچار لنگی پا بصورت متناوب هستید که در اثر نرسیدن خون کافی به پاها اتفاق می‌افتد.

هنگام پیاده‌روی، اگر سرخرگ‌هایی که خون را به سمت پاهای شما می‌برند، دچار گرفتگی شوند، دیگر نمی‌توانند مقدار زیادی خون را به سمت پاها عبور دهند و در نتیجه عضلات ساق پای شما دچار آسیب و درد می‌شود.

تحقیقی نشان داد مصرف مکمل کارنی تین این درد را کاهش را از بین می‌برد. روش مناسب برای درمان این نوع لنگ شدن این است که مدتی راه بروید تا عضلات ساق پایتان درد بگیرد، سپس استراحت کنید و بعد از آن مجدداً راه بروید تا درد عود کند. اینگونه پیاده روی و استراحت را تکرار کنید تا اینکه عضلات ساق پای شما سفت شود. روز بعد، دوباره این حرکات را تکرار کنید.

کارنی تین، چربی‌ها را از جریان خون برداشته و به داخل میتوکندری سلول می‌برد. میتوکندری در حقیقت حکم کوره ی سلول را دارد که در آنجا غذاها و بخصوص چربی‌ها می‌سوزند تا انرژی مورد نیاز سلول‌های عضلانی را فراهم کنند.

هنگام پیاده‌روی، عضلات پاهای شما نیاز به مقدار زیادی خون دارند. بنابراین اگر سرخرگ‌هایی که خون را به سمت پاهای شما می‌برند، دچار گرفتگی شوند، دیگر نمی‌توانند مقدار زیادی خون را به سمت پاها عبور دهند و در نتیجه عضلات ساق پای شما دچار آسیب و درد می‌شود.

برای بهبود گرفتگی عضلات پا، آنقدر پیاده‌روی کنید تا عضلات پای شما درد بگیرد، سپس استراحت کنید و بعد از برطرف شدن درد، مجدداً پیاده‌روی را شروع کنید. همچنین بایستی مصرف چربی را کاهش دهید.

اگر 6 هفته بطور منظم و با برنامه ورزش کنید، می‌توانید بدون احساس هیچ دردی، سه برابر حالت عادی پیاده‌روی کنید. ولی افرادی که علی‌رغم این 6 هفته ورزش منظم، باز هم دچار گرفتگی و دردساق پا می‌شوند، حتما دچار گرفتگی سرخرگ‌ها در سایر قسمت‌های بدن خود هستند، بنابراین قبل از شروع برنامه ورزشی نزد پزشک بروید تا از سلامتی خود مطمئن شوید.

برای بهبود این حالت، آنقدر پیاده‌روی کنید تا عضلات پای شما درد بگیرد، سپس استراحت کنید و بعد از برطرف شدن درد، مجدداً پیاده‌روی را شروع کنید. همچنین بایستی مصرف چربی را کاهش دهید. حتی ممکن است برای کاهش کلسترول(چربی) خون نیاز به مصرف دارو داشته باشید.

تنها دارویی که درد ناشی از گرفتگی متناوب عضلات را کاهش می‌دهد، پنتوکسی فیلین (PENTOXIFYLLINE) نام دارد.

گاهی اوقات پزشک ماده‌ای به نام EDTA* را به داخل رگ افرادی که دچار تصلب شرائین هستند، تزریق می‌کند تا توده‌های چربی داخل رگ ها را حل کند و شریان ها را باز کند.

ETHYLENE DIAMINE TETRA ACETIC : EDTA*

نیره ولدخانی- کارشناس تغذیه تبیان

* بیشتر مطالعه کنید :

- گرفتگی عضلات پا در خواب شب

- چه چیزی باعث درد عضلات می شود ؟

- تأثیر ماساژ عضلات در تمرینات ورزشی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.