تبیان، دستیار زندگی
برنامه های شبکه سحر در ایام سوگواری سالار شهیدان کربلا اعلام شد؛ این برنامه‌ها از دو کانال یك و دو شبکه سحر و در قالب شش زبان آذری، اردو، فرانسوی، انگلیسی، کردی و بوسنیایی پخش می‌شوند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سریالهای محرم در «سحر»


ویژه برنامه های شبکه سحر در ایام سوگواری سالار شهیدان کربلا اعلام شد؛ این برنامه‌ها از دو کانال یك و دو شبکه سحر و در قالب شش زبان آذری، اردو، فرانسوی، انگلیسی، کردی و بوسنیایی پخش می‌شوند.


شبکه سحر

«سفر سبز»(به کارگردانی محمد حسین لطیفی) عنوان سریال داستانی ویژه محرم سیمای انگلیسی است. مسلم دهقانی این سریال را به زبان انگلیسی زیرنویس کرده و از پنجم آذر ماه، هر بامداد ساعت 2 و 10 دقیقه در معرض دید بینندگان سیما قرار می گیرد. «لهوف» دیگر برنامه تدارک دیده شده برای این ایام است. محمد درگاهی تهیه‌کنندگی آن را عهده‌دار بوده است. این مجموعه 25 قسمتی از ابتدای محرم روی آنتن می‌رود و تحلیل و بررسی وقایع عاشورا، بررسی ابعاد شخصیتی امام حسین(ع) و فضایل آن حضرت را بر مبنای کتاب ارزشمند "لهوف" و با کارشناسی حجت‌الاسلام مهدوی در دستور کار خود دارد. گزارش ویژه محرم ارسالی از دفتر بیروت مجموعه سخنرانی های شیخ احمد حنیف طلبه کانادایی مقیم ایران نیز هر شب از سیمای انگلیسی روی آنتن خواهند رفت و علاوه بر میان برنامه های مناسبتی مختلف شامل نوحه خوانی و مراثی عاشورایی، کلیپ های گوناگون از مداحی های نزار قطری و ... ، این سیما سلسله گزارش هایی ویژه محرم را که از طریق دفاتر صدا و سیما در لندن و بیروت تهیه و ارسال شده اند، نیز در دهه نخست محرم به پخش خواهد رساند.

11  قسمت مجموعه برنامه ترکیبی «یاران آفتاب» از اول محرم و ساعت 14:15 هر روز به مدت 40 دقیقه، در جدول برنامه های ویژه ایام سوگ سیدالشهداء در سیمای اردو قرار گرفته است. این مجموعه را علیرضا میراحسنی تهیه کرده و علاوه بر بخش های کارشناسی، شعر خوانی شاعران اردوزبان و مرثیه سرایی مداحان به زبان اردو، نمایش های کوتاهی را نیز در مورد اتفاقات و شخصیت های تأثیرگذار عاشورا در خود دارد. اکبر تحویلیان تهیه کننده «شاید برای شما هم اتفاق بیفتد» که محصول شبکه تهران بوده و هم اکنون به مجموعه ای ثابت و ادامه دار تبدیل شده، سرپرستی و نظارت دوبله این برنامه به زبان اردو را خود به عهده گرفته و 30 قسمت از 90 اپیزود سری اول آن برای پخش در ماه محرم آماده کرده است. پخش این مجموعه از دوم محرم و هر روز ساعت 15:45 ( از کانال دوم شبکه سحر) صورت می گیرد. در کنار«شاید برای شما هم اتفاق بیفتد» مجموعه داستانی دیگری به نام «داستان حرم» نیز با مدیریت دوبلاژ خوش نیت، ساعت 16:30 هر روز در ماه محرم روی آنتن می رود. «داستان حرم» شامل 26 قسمت 15 دقیقه ای است. محرم در آنسوی مرزها، مشاعره حسینی و راه‌های روشن عناوین برنامه هایی هستند که در پاکستان تهیه شده اند و اولی آیین‌های عزاداری شهدای کربلا در کشورهای مختلف را به تصویر می کشد و دومی مشاعره با اشعار مرتبط با نهضت حسینی(ع) است و هر یک در قالب 6 قسمت تولید شده اند که در خلال برنامه های سیما ارایه خواهند شد. راه های روشن نیز برنامه ای گفت و گو محور با حضور کارشناسان مذهبی و علمای پاکستانی است.

در این برنامه موضوعات گوناگونی نظیر امام سجاد(ع) و نقش ایشان در ابلاغ پیام قیام حسینی(ع)، نماز از منظر شهدای کربلا، اربعین حسینی(ع) تاریخ صدر اسلام تا زمانه نهضت عاشورا و بسترهای تاریخی شکل گیری این نهضت، دیدگاه قرآن در مورد شهادت و جهاد در راه خدا و ... مورد بحث و بررسی قرار می گیرد و در 49 قسمت 10 تا 28 دقیقه ای تهیه شده که پخش آن ها در فرصتهای مختلف ایام سوگواری امام حسین(ع) صورت می گیرد.

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع: خبرگزاری ایسنا