تبیان، دستیار زندگی
ایرانی‌های مبارز اگرچه تا پیش از پیروزی انقلاب به صورت خودجوش دستجاتی بسیج‌گونه ایجاد كرده بودند اما وقتی حضرت امام خمینی (ره) دستور تشكیل بسیج مستضعفین را صادر كردند، این اتفاق شكل رسمی به خود گرفت و یك سال بعد هم با مصوبه مجلس، رسمیت پیدا كرد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فعالیت های امروزه بسیج در دنیا


ایرانی‌های مبارز اگرچه تا پیش از پیروزی انقلاب به صورت خودجوش دستجاتی بسیج‌گونه ایجاد كرده بودند اما وقتی حضرت امام خمینی (ره) دستور تشكیل بسیج مستضعفین را صادر كردند، این اتفاق شكل رسمی به خود گرفت و یك سال بعد هم با مصوبه مجلس، رسمیت پیدا كرد


فعالیت های امروزه بسیج در دنیا

پنجم آذر 1358 یك فرمان دیگر بنیانگذار انقلاب اسلامی تاریخ‌ساز شد و اثرات و بركاتش بیش از 30 سال است كه در ایران اسلامی پابرجاست.

ایرانی‌های مبارز اگرچه تا پیش از پیروزی انقلاب به صورت خودجوش دستجاتی بسیج‌گونه ایجاد كرده بودند اما وقتی حضرت امام خمینی (ره) دستور تشكیل بسیج مستضعفین را صادر كردند، این اتفاق شكل رسمی به خود گرفت و یك سال بعد هم با مصوبه مجلس، رسمیت پیدا كرد.

بسیج تا سال 62 دو فرمانده به نام‌های مجد و سالك داشت و از سال 1362 تا پایان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران این مسوولیت به محمدعلی رحمانی سپرده شد كه وی نیز توانست با ساماندهی گسترده نیروهای مردمی،‌ خواسته رهبر كبیر انقلاب مبنی بر بسیج 20 میلیونی را تحقق بخشد.

پس از آن اگرچه بسیج به لحاظ اسم و ساختار تغییراتی یافته، اما از اهداف اصلی كه برایش از ابتدا در نظر گرفته شده، دور نبوده است.

اهدافی نظیر ایجاد توانایی‌ها و آمادگی‌های لازم دفاعی در آحاد مردم در دفاع از كشور، ایجاد توانایی‌های لازم رزمی، ایجاد توانایی‌های لازم در آحاد مردم به منظور كمك هنگام بروز بلایا و حوادث غیرمترقبه و همچنین كمك به دولت در امر سازندگی.

به عبارتی، بسیج یك حركت منظم و سازمان‌یافته اجتماعی است كه با توجه به فرهنگ ارزشی ایثار و داوطلبی به اشكال مختلفی در اثر شرایط خاصی مانند جنگ، حوادث غیرمترقبه و حتی در زمان صلح و آرامش به صورت آماده‌باش به وجود می‌آید.

ویژگی مهم بسیج این است كه از ابتدا تاكید شده متعلق به هیچ فرد و گروهی نیست و هدف اصلی آن پاسداری از ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی است

ویژگی مهم بسیج این است كه از ابتدا تاكید شده متعلق به هیچ فرد و گروهی نیست و هدف اصلی آن پاسداری از ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی است.

دفاع از مقدسات و ایدئولوژی اسلام ایجاب می‌كند در مقابل خطراتی كه آن را تهدید می‌كند به گونه‌ای منطقی و شیوه‌ای صحیح با آن خطر برخورد كرد.

همچنین اصل پیشگیری ایجاب می‌كند امت اسلامی برای مقابله با هر گونه خطر احتمالی از سوی دشمنان اسلام در آماده‌باش كامل به سر برد، خطری كه این روزها بیش از همیشه در كمین ایران اسلامی است، اما از این بابت‌ها ملال و نگرانی چندانی وجود ندارد، چون بسیج، ‌هنوز همان بسیج است و این نیروی عظیم مردمی با انگیزه‌های بالای عقیدتی و ارزشی بزرگ‌ترین نیروی بازدارنده ایران اسلامی در قبال تهدیدات است و این نیروی منحصر به فرد به زعم آگاهان امور، همان نیرویی است كه ایران را امروز از داشتن سلاح‌های غیرمتعارف مثل بمب هسته‌ای بی‌نیاز ساخته است.

بسیج امروز همان شجره طیبه‌ای است كه هم نیروی بازدارنده و هم یك فرهنگ و یك الگو در منطقه و جهان است.

بخش فرهنگ پایداری تبیان


منبع : روزنامه جام جم