تبیان، دستیار زندگی
انگار می دانست که وصالش با معبود نزدیک شده و خدایش او را دعوت کرده است. خمس مالش را حساب کرد و وصیتی نوشته داخل کتابخانه خود گذاشت، بر روی بعضی از وسایلش تکه کاغذی بود که بعد از شهادتش با آنها چه شود.در روز 18 فروردین ماه عازم میدان رزم با کفار بعثی شد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تأکید یک شهید بر پرداخت خمس


"انگار می دانست که وصالش با معبود نزدیک شده و خدایش او را دعوت کرده است." خمس مالش را حساب کرد و وصیتی نوشته داخل کتابخانه خود گذاشت، بر روی بعضی از وسایلش تکه کاغذی بود که بعد از شهادتش با آنها چه شود.در روز 18 فروردین ماه عازم میدان رزم با کفار بعثی شد


شهید سیدهاشم حریربافان

شهید سیدهاشم حریربافان

نام پدر :  سیدحسن

استان محل تولد :  تهران

تاریخ تولد :  1341

دانشگاه :  صنعتی شریف

رشته تحصیلی :  مهندسی برق

مدرک تحصیلی :  کارشناسی

محل شهادت :  فکه

تاریخ شهادت :  13/02/1365

وصیت نامه شهید سیدهاشم حریربافان

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام به رهبر کبیر انقلاب و بنیانگذار جمهورى اسلامى ایران و به امید پیروزى قواى اسلام بر کفر جهانى و به امید برافرازى پرچم اسلام در سراسر جهان.

خدایا ترا سپاس بیکران مى‌گوییم که به ما توفیق شرکت در این جهاد مقدس عطا فرمودى و مرا لایق دانستى که در سلک شهدا قرار گیرم.

و اما بعد:

آخر فروردین ماه سال 65 هجرى شمسى را سال خودم قرار داده و مقادیرى خمس داده شده و مقادیرى را که مانده درج مى‌نمایم تا در صورتیکه نبودم خانواده‌ام مطلع شده و باقى حساب را بدهند .مقدار خمس داده شده و باقیمانده از موجودى با توجه به اینکه مقدار موجودى مى باشد خمس آن را درمورخه 18/1/65 به حاج آقا علوى امام جماعت مسجد دانشگاه صنعتى دادم که برگه آن موجود است. مبلغ دیگر آن را در مورخه 31/1/65 به همراه آقاى  علوى به دفتر وجوهات حضرت امام تقدیم کردم که برگه‌اش را هنوز از حاج آقا علوى نگرفته‌ام پس روى هم این مقدار خمس را داده‌ام و مبلغى باقى مانده که بدهید.

یکی از این الگویان محمد(ص) است که با نور قدوم خود راهی به وسعت تاریخ برای بشر روشن ساخت و این راه بعد از شکست چهارده کنگره در کسری به افق پیوست. آری بعد از گذشت چهارده قرن در سرزمین ایران پدیده ای در حقیقت حق بوجود آمد و انسانهایی قدوم خود را بر زمین نهادند که تمامی تاریخ برای آمدنشان روز شماری می کرد آنان کسانی بودند که به امر خداوند فرشتگان بر آستانشان سجده کردند.مسجود فرشتگان شدند

مقادیر دیگر دارایى که خمس به آن تعلق مى‌گیرد با توجه به اینکه سال خود را آخر فروردین 65 قرار داده‌ام حقوق اسفند و فروردین نیز شامل خمس مى‌شود منتهى به دلیل آنکه هنوز نگرفته‌ام بعد از وصول مى‌بایست خمس آن داده شود. در ضمن مبلغى از برادر دانشجوى رشته شیمى دانشگاه مى خواهم که مى بایست بعد از وصول خمس آن داده شود. انشاءالله مابقى خمس را بدهید.

مقدارى از پول خودم را براى خواندن نماز بدهید. حدود یک سال ،وصى من پدرم و در غیاب ایشان مادرم مى‌باشد. کتابهاى دانشگاهى را به کتابخانه دانشگاه اهدا کنید.

در آخر از تمام فامیل و دوستان حلالیت مى‌طلبم و امیدوارم هر بدى که از من دیده‌اند به خوبى خودشان ببخشند.

والسلام علیکم و رحمة الله

10/2/65

سیدهاشم حریربافان

شهید سیدهاشم حریربافان

زندگی نامه شهید حریربافان

بسم رب الشهدا

میان هزاران هزار کهکشان عالم و میان میلیاردها ستاره و کهکشان، ستاره کوچکی هست که سیاره ای همچون گرد خاک در محیط آن معلق می گردد و در این سیاره موجودی کوچک، ولی دریایی از وجود زندگی می کند که ارزشش می تواند از کل عظمت خلقت بیشتر شود.

تو گویی که تمام خلقت فقط برای وجود او درست شده و آفرینش با وسعت کهکشانها عظمت خود را خواسته بر او نشان دهد.

در میان گذران تاریخ از زمانی که پای آدم بر سفره زمین گذارده شده دو جبهه الهی و شیطانی همیشه در وجود خودنمایی می کرده یکی نیکی و دیگری پلیدی. همیشه دو گونه بشر برای پایداری خود تلاش کرده و موفق شده یکی حق و دیگری باطل.

دست آفرینش برای پایداری حق نیکانی را بر می گزیند و آنها را رشد می دهد و برای دیگران الگو می سازد. یکی از این الگویان محمد(ص) است که با نور قدوم خود راهی به وسعت تاریخ برای بشر روشن ساخت و این راه بعد از شکست چهارده کنگره در کسری به افق پیوست.

آری بعد از گذشت چهارده قرن در سرزمین ایران پدیده ای در حقیقت حق بوجود آمد و انسانهایی قدوم خود را بر زمین نهادند که تمامی تاریخ برای آمدنشان روز شماری می کرد آنان کسانی بودند که به امر خداوند فرشتگان بر آستانشان سجده کردند.مسجود فرشتگان شدند.

زبان ناتوان است که از مقامشان، محبوبیتشان و آرمانهایشان سخن گوید. به هر کس گویی که شهیدت که بود جواب این است که خدا داند و بس، بله عظمت تاریخ هم در برابر وسعت او گنگ است چه رسد به ما. از میان خیلی انسانهای آموخته، شهیدی را نام می بریم که فقط حق او را می شناسد و برای خود آورده بود و در دامان انسانیت پرورش داد و برای خود او را به عالم معنی برد.

او عظمتی داشت به وسعت کواکب تو گویی که خداوند تمام انسانیت را در آن نهاد.

پدرش به او گفت که شما نروید و بگذارید ما برویم و شما باشید بیشتر کار خواهید کرد. سید هاشم گفت: که هر کس برای خود میرود شما هم بیایید.

هم حلم داشت هم علم، هم شجاعت، داشت هم بخشندگی . شهید ما سید هاشم در اوایل پاییز چشم خود را بر دنیای مادی باز کرد و نور وجود او خانواده حریربافان را روشن ساخت و بوی او تا ابد خاندانش را عطر آگین کرد.

او کودکی با وقار،با عظمت ، متین و جذاب بود. یکی از خصایص مهم او همان وقار و شخصیتش می باشد که زبانزد تمامی دوستان و جزو شاخصهای وجودی او در تمام زندگی پر بارش است.

سید هاشم فرزند اول خانواده و از هوش سرشاری برخوار بود.

پدرش کارگری متدین و جزو معتمدان دوستان و فامیل و مادری درست کردار، مسولیت پرورش وی را به عهده داشته و چه خوب گلی را به ثمر رسانده و به تاریخ انسانیت هدیه کردند.

سید دوران کودکی خود را در محل تولد که یکی از مناطق جنوبی تهران است سپری کرد و در سن هفت سالگی پای به مکان علم گذاشت در مدرسه جزو شاگردان ممتاز و از محاسن بیشماری برخوردار بود. بارها می شد که معلمانش، مادر را بخاطر داشتن چنین فرزندی ستایش می کردند.

زندگی او همیشه بر پایه نظم و نظافت پایدار بود. از همان کودکی انگار که از مکتب اجدادش کمال را به ارث برده باشد، تمامی پاکی ها را همراه داشت که خود آموخته بود که چه کند تا به منزلگه مقصود رسد.

با نظم و برنامه ای که داشت هم کمکی بود در خانه هم محصلی بود در مدرسه. از همان طفولیت سخت به عبادت علاقه داشت و نماز خواندن را فرا گرفت و دیده نشد که دفعه ای نمازش را قضا کند .

شهید سیدهاشم حریربافان

از او خاطره های بسیار است که یکی را بیان می کنیم، زمانی از طرف مدرسه شاگردان ممتاز را برای گردش تابستانی برگزیدند و به مسافرتی در شمال کشور بردند . هاشم  نیز جزو آنان خود را مهیای سفر نمود.مادر مقدار مختصری پول به وی داد که اگر کودکش چیزی برای خود خواست بتواند بخرد بعد از چند روز که سید برگشت با کمال تعجب دیده شد که او با آن روح لطیف کودکانه تمامی خواسته های خود را لگد کرده و تمامی پول را برای خانواده و چند کودک فامیل سوغات سفر آورده، بله او همه چیز را خود آموخته بود با آن مختصر پول حتی یکی از اقوام نزدیک را فراموش نکرده بود و هدیه های ارزان قیمت ولی دریایی از محبت برایشان به همراه داشت.

سالها گذشت دوران متوسطه را در دبیرستان دارالفنون رشته ریاضیات آغاز به تحصیل نموده و با نمراتی عالی دو سال را در آنجا گذراند .

سال دوم متوسطه  بود که شور انقلابی سراسر کشور اسلامی پرنمود و زلزله ای در خطه ایران به وجود آمد. سید در این امواج خروشان غلطید و بر سد استبداد همچون پتک سهمناک فرود آمد و طلوع اسلام راستین در غروب سیاهی و ابر تیرگی را باعث شد.

او با مطالعه کتاب های سیاسی و عقیدتی چشم خود را بیشتر بر عالم باز نمود و چیزی را دید که میلیون ها انسان از دیدنش عاجزند .

دو سال آخر تحصیل او مصادف با مبارزات و سازندگی ها بود ولی این کار نیز با برنامه ریزی درسی سبب سستی در عملش نشد و با معدل عالی موفق به اخذ دیپلم گردید.

شهید سیدهاشم حریربافان

بعد از اتمام تحصیل متوسطه مدتی در مناطق محروم و با کار در جهاد سازندگی گذراند و به مناطقی همچون کهنوج رفت و مدتی بعد به عضویت رسمی سپاه پاسداران درآمد و به خیل این یاران راستین اسلام و امام  پیوست. در سپاه مسولیت های مختلفی را عهده دار بود و یکی از خصایصی که دوستانش مطرح می کنند احساس مسولیت در او بود که وقتی عهده دار عملی می گردید هم غمش همان بود و روز و شب نمی شناخت . سید بعد از وارد شدن به سپاه بیشتر اوقات و حتی شبها در محل کار بود و کمتر به منزل می آمد و مسولیت های حساسی نیز به عهده اش گذاشته شد.

روزی از اوسوال کردم که آقا شما در سپاه چه می کنید، ایشان با لبخندی که یاد آور سیمای جدش بود جواب داد که جاروکش سپاهم، به شوخی گفتم که جارویت را انگار جا گذارده ای، خندید و جواب داد سپاه که بالا و پایین ندارد. دربان سپاه با قائم  مقام سپاه یکی است در آنجا یکی را می توان یافت.

او در مدت چند سال خدمت در سپاه بارها برای مدتهای کوتاه به مناطق جنگی رفت ولی چون سپاه اجازه نمی داد که آنجا بماند بیشتر حالت بازدید داشت نه یک رزمیدن، برای همین امر از این قضیه همیشه احساس ناراحتی می کرد و یکبار گفته دوست می دارم به جبهه بروم و در آنجا بمانم و اگر سپاه اجازه ندهد از آنجا خارج شده و همچون بسیجی ساده ای به این کار مبادرت خواهم کرد.

سید هاشم در کنکور سال 1363 شرکت کرد و در رشته مهندسی برق (مخابرات) دانشگاه صنعتی شریف قبول شد و به خاطر مسولیت هایی که در سپاه داشت یک ترم از تحصیل عقب ماند.

از آغاز شروع به تحصیل با علاقه ای که به علم و دانش داشت شب و روز در این کار نمی شناخت و همیشه او را همراه کتاب وغرق در مطالعه می دیدیم و بارها می شد که تا صبح درس می خواند و گهگاه که خسته می شد تجدید وضو کرده و باز درس می خواند .

شهید سیدهاشم حریربافان

او به نماز جمعه و نماز اول وقت اهمیت خاصی می داد و هیچکاری نمی توانست او را از این دو وظیفه غافل کند. وی در جهاد دانشگاهی شرکت فعال داشت و چند مدتی که در این دانشگاه بود پیشرفت های چشمگیری داشت. سید هاشم دو ترم در دانشگاه را با معدل عالی گذراند و ترم سوم را می گذراند که در اوایل سال 1365 (بعد از سخنرانی پرشور حضرت امام و دعوت برای یکسره کردن کار جنگ با بعثیون) خود را مهیای رفتن کرد.

پدرش به او گفت که شما نروید و بگذارید ما برویم و شما باشید بیشتر کار خواهید کرد. سید هاشم گفت: که هر کس برای خود میرود شما هم بیایید. "انگار می دانست که وصالش با معبود نزدیک شده و خدایش او را دعوت کرده است." خمس مالش را حساب کرد و وصیتی نوشته داخل کتابخانه خود گذاشت، بر روی بعضی از وسایلش تکه کاغذی بود که بعد از شهادتش با آنها چه شود.در روز 18 فروردین ماه عازم میدان رزم با کفار بعثی شد.

چند روز بعد به خاطر اینکه رزمندگان را به مرخصی فرستاده بودند، ایشان نیز برای مدتی به تهران بازگشت و در روز میلاد امام عصر (عج) 15 اردیبهشت دوباره او به همراه شهید مرتضی پالیزوانی که از موقع آشنایی در مدرسه سخت به او دل بسته بود به مناطق جنگی بازگشت و یک هفته از این رفتن نمی گذشت که نزدیک نیمه شب جمعه 12 اردیبهشت ماه سال 1365 این بنده خدا که یک لحظه آرام نداشت به همراه مرتضی با خمپاره ای از سوی دژخیمان بعثی به ملکوت اعلی پر کشیدند و خون خود را در راه آرمان های مقدس اسلام هدیه نمودند.

نامشان و یادشان تا ابد بر عالم نگاشته باد.

پیکر مطهر شهیدسید هاشم حریربافان نزدیک به یک ماه به علت وجود دشمن و نبودن امکان پیشروی در منطقه فکه ماند و در روز 6 خرداد ماه با شکوه تشییع و در قطعه 53 بهشت زهرا به خاک سپرده شد.

"یادشان پایدار باد"

فرآوری: رها آرامی

بخش فرهنگ پایداری تبیان


منبع:

برگرفته از پایگاه اطلاع رسانی شهدای مهندسین فاوا