تبیان، دستیار زندگی
کارگروه ساماندهی مد و لباس از برپایی جشنواره ملی مد و مانتو و رونمایی از 100 اثر جدید خبر داده است و اعلام کرده که کنترل قیمت طرح‌های ارائه شده فعلاً جزء اولویت‌های کارگروه قرار ندارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

100 مدل جدید مانتو


کارگروه ساماندهی مد و لباس از برپایی جشنواره ملی مد و مانتو و رونمایی از 100 اثر جدید خبر داده است و اعلام کرده که کنترل قیمت طرح‌های ارائه شده فعلاً جزء اولویت‌های کارگروه قرار ندارد.


نمایشگاه مانتو-نیاوران

قانون ساماندهی مد و لباس در سال 85 مصوب شد و پس از آن کارگروه ساماندهی مد و لباس در وزارت ارشاد ایجاد شد تا شاید بتواند آشفته بازار پوشاک در کشور را سامان دهد اما این کارگروه هیچ گاه نتوانست به این هدف دست یابد.

کارگروه ساماندهی مد و لباس هر چند وقت یکبار جلساتش را با حضور اعضای خود از نهادهای مختلف مانند وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم و وزارت کشور برگزار می‌کند اما تنها دستاورد این جلسات تصویب طرح‌های مختلف بدون پشتوانه مالی مناسب بوده است.

نمایشگاه مانتو-نیاوران

بنیاد ملی مد و لباس و پارک فرهنگی و فناوری مد و لباس تنها بخشی از مصوبات کارگروه ساماندهی مد و لباس است که به گفته مسئولان این کارگروه به دلیل کمبود اعتبار کافی قابلیت اجرایی شدن ندارند، شروع به کار بنیاد ملی مد و لباس و ادامه فعالیت آن نیازمند حمایت جدی و برنامه‌ریزی عملیاتی است و برای تأسیس پارک فناوری مد و لباس فضا و امکانات لازم وجود ندارد.

اما کارگروه این روزها در تلاشی دیگر است تا بتواند رونق گیرد و در این مسیر در تب و تاب برگزاری جشنواره ملی مد و مانتو است و خبر رونمایی از 100 مدل جدید مانتو را بارها اعلام کرده است البته نخستین تجربه کارگروه در برگزاری جشنواره لباس سال 89 در فرهنگسرای نیاوران با شکست مواجه شد و انتقادات بسیاری را به همراه داشت.

جشنواره لباس در فرهنگسرای نیاوران با هدف شناسایی طراحان خلاق، مد بومی و حمایت از آفرینش و تولید آثار و الگوهای پوشش مبتنی بر فرهنگ،هنر و تمدن ایرانی - اسلامی و تأمین نیاز و ذائقه مصرف‌کنندگان داخلی متناسب با هویت ملی برگزار شد.

کارگروه این روزها در تلاشی دیگر است تا بتواند رونق گیرد و در این مسیر در تب و تاب برگزاری جشنواره ملی مد و مانتو است و خبر رونمایی از 100 مدل جدید مانتو را بارها اعلام کرده است البته نخستین تجربه کارگروه در برگزاری جشنواره لباس سال 89 در فرهنگسرای نیاوران با شکست مواجه شد و انتقادات بسیاری را به همراه داشت

بر خلاف گفته مسئولان کارگروه ساماندهی مد و لباس مبنی بر رونمایی از 50 مدل جدید لباس در آن جشنواره،  بازدیدکنندگان با طرح‌های تکراری و بی بهره از خلاقیت روبرو شدند که جای بسی سوال داشت.

نمایشگاه مانتو-نیاوران

امسال نیز کارگروه ساماندهی مد و لباس خبر از برپایی جشنواره ملی مد و مانتو و رونمایی از 100 اثر جدید را اعلام کرده است اما باید به انتظار نشست و مشاهده کرد که طرح‌های جدیدی که ارائه می‌شوند تا چه حد قابلیت کاربرد در جامعه را دارند و تا چه اندازه در تأمین سلیقه مخاطب موفق خواهند بود؟

نکته دیگری که به گفته عیسی کشاورز، رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس جزء اولویت‌های نخست این کارگروه قرار ندارد بحث قیمت طرح‌های ارائه شده است هم‌اکنون مانتویی که طرح‌ایرانی و بومی بر روی آن کار شده است قیمتی در حدود 80 تا 100 هزار تومان دارد که بسیاری از مردم قدرت خرید آن را ندارند.

اما مسئولان کار گروه ساماندهی مد و لباس نظر دیگری دارند؛ هویت اسلامی و ایرانی، شادابی و وقار لباس و سلامت لباس به لحاظ مواد استفاده‌شده برای آنها در اولویت قرار دارد و قیمت لباس جزء اولویت‌های اصلی نیست.

به گزارش توانا، فراگیر شدن مدهای ایرانی نیازمند توجه به سلیقه مخاطب و ارائه طرح‌ها با قیمت مناسب به بازار است که اگر این گونه نباشد مانع از فراگیرشدنشان در جامعه می‌شود.

بخش اجتماعی تبیان

منبع : فارس