تبیان، دستیار زندگی
محققان به تازگی دریافته اند که پوست بدن از قابلیت دیدن نور برخوردار است، زیرا در آن عوامل گیرنده نور موجود در شبکیه چشم...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پوست بدن نور را می بیند!


محققان ژن‌های موجود در ملانوسیت‌ها (سلول‌های تولیدکننده ملانین) را تجزیه و تحلیل کرده و دریافتند که این سلول‌ها، توانایی تولید رودوپسین (ماده شیمیایی حساس به نور که در شبکیه چشم یافت می شود) را نیز دارند.


پوست صورت

محققان به تازگی دریافته اند که پوست بدن از قابلیت دیدن نور برخوردار است، زیرا در آن عوامل گیرنده نور موجود در شبکیه چشم را کشف کرده اند که با القای تولید رنگدانه های بیشتر، از پوست در برابر پرتوهای مخرب فرابنفش محافظت می کند.

زمانی که زیر نور خورشید قدم می زنید، تنها چشمان شما نیستند که نور خورشید را می بینند، پوست بدن نیز از گیرنده های نوری مشابه گیرنده های شبکیه چشم برخوردار است تا بتواند در برابر آسیب‌های ناشی از پرتوهای فرابنفش، واکنش سریع محافظتی از خود نشان دهد.

پوست پس از دیدن نور با تولید ملانین (رنگدانه پوست که از DNA در برابر پرتوهای خطرساز فرابنفش محافظت می کنند) رنگ می گیرد.

محققان می گویند افزایش سریع رنگدانه های پوستی و تیره شدن آن می تواند از پوست در برابر آسیب‌های DNA محافظت کند

در حال حاضر مشخص شده است که یکی از ترکیبات پرتوهای فرابنفش به نام UVB میزان تولید ملانین را چند روز پس از قرارگیری در معرض نور خورشید افزایش می دهد، زیرا پوست می خواهد از DNA در برابر فرابنفش نور دریافتی محافظت کند.

اما نوع دیگر که UVA نام دارد، پس از چند دقیقه می تواند تولید رنگدانه ها را افزایش دهد.

محققان دانشگاه براون می گویند دلیل این پدیده را می دانند. این محققان ژن‌های موجود در ملانوسیت‌ها (سلول‌های تولیدکننده ملانین) را تجزیه و تحلیل کرده و دریافتند که این سلول‌ها، توانایی تولید رودوپسین (ماده شیمیایی حساس به نور که در شبکیه چشم یافت می شود) را نیز دارند.

زمانی که محققان نور UVA را به ملانوسیت‌ها نشان دادند شاهد افزایش میزان تولید ملانین شدند. طی دوره ای 24 ساعته، میزان تولید رنگدانه ها پنج برابر شد. همچنین از کار انداختن ژن‌های مسئول ساخت رودوپسین در ملانوسیت، منجر به مسدود شدن واکنش سریع سلول‌ها در برابر UVA شد.

از این رو محققان می گویند افزایش سریع رنگدانه های پوستی و تیره شدن آن می تواند از پوست در برابر آسیب‌های DNA محافظت کند.

با این همه محققان دانشگاه کوئینزلند بر این باورند که اگرچه توانایی دیدن نور در پوست به معنی بالاتر بودن میزان محافظت پوست در برابر آسیب‌های پرتو فرابنفش است، اما تیره شدن سریع نور نمی تواند در برابر سوختگی ها و آسیب‌های DNA ناشی از پرتو فرابنفش از پوست محافظت کند.

بخش سلامت تبیان


منبع : مهر

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.