تبیان، دستیار زندگی
دکتر صادق زیبا کلام در گفتگوی اختصاصی با موسسه فرهنگی اطلاع رسانی تبیان گفت: نخست وزیری یا ریاست جمهوری گشایشی در توسعه سیاسی كشور ایجاد نمی كنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مشكلی به نام انتخاب رییس جمهور در سال 92

دکتر صادق زیبا کلام

دکتر صادق زیبا کلام در گفتگوی اختصاصی با موسسه فرهنگی اطلاع رسانی تبیان گفت: نخست وزیری یا ریاست جمهوری گشایشی در توسعه سیاسی كشور ایجاد نمی كنند.

به گزارش روابط عمومی، بخش سیاسی موسسه فرهنگی اطلاع رسانی تبیان در گفتگوی اختصاصی با دکتر صادق زیبا کلام به بررسی موضوع حذف ریاست جمهوری پرداخت.

دکتر صادق ریبا کلام طی یادداشتی که در اختیار سارا کیان، خبرنگار سایت فرهنگی اطلاع رسانی تبیان قرار گرفت، به بررسی لایحه حذف رایست جمهوری پرداخت. متن این یادداشت به این شرح است: «من فكر می كنم علت اصلی طرح موضوع ایجاد نظام پارلمانی در كشور و مساله انتخاب نخست وزیر از سوی مجلس به واسطه این است كه ما با مشكلی به نام انتخاب رییس جمهور در سال 92 مواجهیم. اگر بخواهیم خیلی كلی به انتخابات ریاست جمهوری سال 92 نگاه كنیم دو گزینه بیشتر در برابر نظام نیست. گزینه اول عبارت است از برگزاری انتخابات صرفا با حضور نامزدهایی كه عملا هیچگونه مشكلی به وجود نمی آورند مثل سعید جلیلی، علی اكبر ولایتی، علی لاریجانی، قاسم روانبخش، ذوالنور و افرادی از این دست. این موضوع از نظر حاكمیت سناریوی بسیار مطلوبی است كه رییس جمهور آینده كشور فردی این چنین باشد كه مشكلی در نتیجه انتخاب او به عنوان رییس جمهور ایجاد نشود. اما مشكلی كه این سناریو دارد این است كه در این صورت کمتر كسی در این انتخابات شركت خواهد كرد و چنین انتخاباتی كه نامزدهای اصلی اش چنین چهره هایی از جناح راست باشند، حدود 20 تا 30 درصد شركت كننده خواهد داشت. بنابراین این گزینه با مشكل عدم استقبال مردم روبرو می شود. گزینه دوم كه برای انتخابات سال 92 در برابر حاكمیت خواهد بود این است كه نامزدهای دیگری از جمله نامزدهای اصلاح طلبان مثل محمدرضا عارف و یا شخصیت های مستقل تر مثل محمد باقر قالیباف هم در این انتخابات شركت كنند. »

تنظیم: هومن بهلولی