تبیان، دستیار زندگی
دانشمندی که ساده و بی کلاس جلوه کند،به اندازه ی یک بی سواد هم تحویل گرفته نمی شود در عوض پولداری که تیپ و ظاهر با کلاسی دارد تا حد یک امامزاده احترام می شود.این خصلت ظاهر بینی از کجا بین ما شیوع پیدا کرده است ؟ بنی اسرائیل یعنی فرزندان حضرت یعقوب از ه
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بوی یهودیان را به خود گرفته ایم!

حضرت یوسف


دانشمندی که ساده و بی کلاس جلوه کند،به اندازه ی یک بی سواد هم تحویل گرفته نمی شود در عوض پولداری که تیپ و ظاهر با کلاسی دارد تا حد یک امامزاده احترام می شود.این خصلت "ظاهر بینی" از کجا بین ما شیوع پیدا کرده است ؟

بنی اسرائیل یعنی فرزندان حضرت یعقوب از همان ابتدا با برادرشان یوسف زندگی می کردند.کرامتهای اخلاقی او را می دیدند .علم و بزرگواری او را درک می کردند، اما او را لایق بزرگی و ریاست نمی دانستند زیرا آنها بزرگی را در ظاهر افراد می جستند که در ظاهر یوسف چیزی جز سادگی و تواضع دیده نمی شد.لذا حضرت یوسف با شناختی که از برادران خود داشت ،پس از سالهای طولانی که می خواست خود را به برادران معرفی کند ،با آراستن خود و جلوس بر جایگاه قدرت ظاهری بر آنها جلوه کرد .او این بار می خواست بنابر ارداه ی الهی لیاقت خود را برای انتخاب شدن و سروری یافتن بر برادران نشان دهد ،اما با توجه به روحیات خاص بنی اسرائیل چاره ای نداشت جز آنکه ابتدائا توجه آنها را با ظاهر آرایی جلب کند.تنها اینجا بود که چشم ظاهر بین برادران یوسف،بلاخره آن همه شکوه و هیبت یک پیامبر را درک کردند و پذیرفتند که او بر آنها سروری و سیادت دارد.

این اخلاق یهودیان منحصر به زمان حضرت یوسف نبود.آنها پیامبرانی چون حضرت مسیح را نیز بسیار آزدند و او را تکذیب کردند .آنها معتقد بودند مسیح باید با سلطنت و پادشاهی حضرت سلیمان به سراغ آنها بیاید. البته اگر ظاهر ساده و بی پیرایه ی حضرت سلیمان را هم می دیدند به نبوت او نیز شک می کردند.این ظاهر بینی معمولا مبنای ستمگریهای قوم یهود بوده است .

ظاهر بینی در عصر تبلیغات ما اوج بیشتری پیدا کرده است .تا جاییکه گویی یک هنر شده است.امروزه کمتر کسی پیدا می شود که نگاهی عمیق و فکری آزاد داشته باشد و از تمامی بند و زنجیرهای زیورنمای ظاهر بینی رها باشد

در زندگانی حضرت زهرا نیز اشاره ای به ظاهر بینی یهودیان شده است که تامل در آن درک بهتری از تعریف ظاهر بینی را روشن می سازد.

"یكى از همسایگان یهودى پیامبر [در مدینه‏] در خانه‏اش عروسى‏ داشت، لذا به حضور رسول خدا آمده و گفتند: ما با شما حقّ همسایگى داریم لذا از شما تقاضا مى‏كنیم كه فاطمه‏ را به عروسى‏ ما بفرستى تا موجب سرفرازى ما باشد. آنان در این مورد خیلى اصرار كردند تا اینكه پیامبر به ایشان فرمود: فاطمه‏ همسر على بن ابى طالب است و باید على در این مورد اجازه دهد. آنها وقتى این جواب را شنیدند از رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم تقاضا كردند كه در این رابطه با على علیه السّلام صحبت كرده و رضایت وى را جلب نماید.

زنان یهودى براى شركت در آن مجلس هر چه زر و زیور و لباسهاى فاخر داشتند در بر كرده و فكر مى‏كردند كه فاطمه علیها السّلام با همان لباسهاى معمول روزمرّه در آن مجلس حاضر خواهد شد و آنان مى‏توانند او را مورد توهین و تحقیر قرار دهند، جبرئیل در این روز فرود آمد و براى فاطمه علیها السّلام لباسى زیبا و زیورهایى بى‏مانند را از بهشت اهدا نمود. وقتى حضرت فاطمه آن لباس‏ها و زینت‏ها را پوشید و با آن وضعیت وارد خانه آن یهودى گردید زنان حاضر در مجلس را بهت و حیرت در برگرفت به طورى كه در مقابل آن حضرت به سجده افتادند و بسیارى از آنها به سبب آنچه كه دیده بودند تحت تأثیر شدید قرار گرفته و اسلام آوردند." (زندگانى حضرت زهرا علیها السلام(روحانى)، 230)

حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)

ظاهر زیبا و با شکوه حضرت فاطمه توانست توجه یهودیان را به بزرگی حضرت فاطمه جلب نماید .حال آنکه آنهمه فضایل حضرت ،اعم از علم و اخلاق او نتوانسته بود چنین کاری بکند.

متاسفانه این خصلت یهودی ها بین مسلمانان نیز نفوذ و رشد کرده است.همه ی امامان معصوم ما از ظاهر بینی مردم رنج کشیده اند و در زندان ظاهر بینی مردم محبوس شده اند.

اما این ظاهر بینی در عصر تبلیغات ما اوج بیشتری پیدا کرده است .تا جاییکه گویی یک هنر شده  است.امروزه کمتر کسی پیدا می شود که نگاهی عمیق و فکری آزاد داشته باشد و از تمامی بند و زنجیرهای زیورنمای ظاهر بینی رها باشد.

اگر با کسی در بیرون از منزل مثلا با یک لباس فرم کاری آشنا شویم و ندانیم از چه سطحی از ثروت و پرستیژ مادی برخوردار است ،با او برخوردی معمولی خواهیم داشت اما اگر بعد از مدتی آشنایی به منزل او دعوت شویم و با یک قصر مجلل روبرو شویم ،نگاهمان درباره او عوض می شود .اصلا شاید از او معذرت خواهی هم بکنیم .از این به بعد رفتاری متفاوت از قبل و سرشار از اکرام و احترام خواهیم نمود .اما اگر بالعکس منزل او را خانه ای ساده و فقیرانه ببینیم،...

ظاهر بینی سر ستیز زیادی با دینداری دارد .زیرا بسیاری از احکام دینی با شرط سادگی و دوری از تجملات و اسرافکاری قابل اجرا هستند

ظاهر بین ها این جوریند

1-تا ظاهر خوبی از کسی  نبینند به خوبیهای واقعی او توجهی ندارند.

2-بسیار اسرافکارند زیرا برای انجام هر کاری درگیر تشریفات ظاهری و حاشیه های آن می شوند.

3-چون بر مبنای ظاهر افراد قضاوت می کنند خودشان را از معاشرت با آدمهای ساده ای که دنیای بزرگی در درون دارند ،محروم می کنند .به خاطر همین هم روز به روز بیشتر در گنداب ظاهر بینی فرو می روند. زیرا دوستانی مثل خودشان انتخاب می کنند.

4- ظاهر بین ها برای رسیدن به سطح مادی بهتر و داشتن ظاهر و پرستیژ عالی بسیاری از فرصتهای خوب زندگی را برای کسب علم و یا صفات و اخلاق خوب از دست می دهند و همواره پست تر از گذشته می شوند.

5- ظاهر بینی سر ستیز زیادی با دینداری دارد .زیرا بسیاری از احکام دینی با شرط سادگی و دوری از تجملات و اسرافکاری قابل اجرا هستند.

6-ظاهر بینی هدف را تباه و انرژیها را ضایع می سازد. آنقدر شخص را درگیر حواشی یک کار می سازد که هدف اصلی او را از آن کار تحت الشعاع قرار می دهد و بلکه از بین می برد.

بلاها و علامات ظاهر بینی بسیار بیشتر از آن است که در این مقاله بگنجد مختصری برای دعوت به تامل و تفکر بیان کردیم تا به این موضوع بیشتر بیندیشیم و چنانچه خدایی ناکرده مبتلا به آن هستیم فکر چاره کنیم .مبادا در انتخاب های حساس زندگی با معیارهای ظاهری انتخاب کنیم .

بیایید این بلای قوم یهود را از بین  مسلمانان ریشه کن کنیم و به خودشان بازگردانیم تا بوی یهودیان را به خود نگیریم .

انسی نوش آبادی

بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.