تبیان، دستیار زندگی
وظایف قلب بسیاراست و راه پالایش آن رااز پستیها و رساندن آن به رستگارى بسیار طولانى و مشكل است . دریغا! كه دراین دوران دانش پاكسازى قلب و تكامل دهى به آن نه تنها كهنه و مندرس شده است بلكه آثار آن هم محو گردیده است .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
وظایف قلب

پارسایی و تقوا

وظایف قلب

وظایف قلب بسیاراست و راه پالایش آن رااز پستیها و رساندن آن به رستگارى بسیار طولانى و مشكل است . دریغا! كه دراین دوران دانش پاكسازى قلب و تكامل دهى به آن نه تنها كهنه و مندرس شده است بلكه آثار آن هم محو گردیده است .

با تقوا و پارسا دراین زمان به كسانى مى گویند كه از محرمات ظاهرى نوشته شده در كتابهاى فقهى اجتناب كنند ولى بازرسى قلب و پاكسازى آن از صفتهاى ناپسند نزد خداى متعال همچون : حسد تكبر كینه ورزى و دشمنى ریا ریاست طلبى برترى جوئى بداخلاقى بدخواهى نسبت به همنشینها و دوستان را وانهاده اند حتى بسیارى از مردم این امور را گناه نمى شمارند بااین كه این خصایص ریشه و سرچشمه همه گناهان است .

پیامبراكرم[ ص] درباره[ ریا] كه یكى از مرضهاى قلب است مى فرماید:

ادنى الریاءالشرك.

كمترین مرحله ریا شرك محسوب مى شود.

درباره كبر پیامبر[ ص] مى فرماید:

لا یدخل الجنة من فى قلبه مثقال ذرة من كبر.

كسى كه در قلب او ذره اى كبر و خود بزرگ بینى باشد وارد بهشت نخواهد شد.

درباره حسد پیامبر[ص] مى فرماید:

الحسد یاكل الحسنا كما تاكل النارالحطب.

حسد كارهاى خوب را مى خورد همچون آتش هیزم را.

درباره حب مال پیامبر(ص) مى فرماید:

حب المال والشرف ینبتان النفاق ما ینبت الماءالبقل

دوستى مال و ریاست نفاق را در وجودانسان مى رویاند همانگونه كه آب سبزى را.

دراین باب روایات بسیارى در كتب روائى آمده است .

پیامبر[ص] مى فرماید:

ان الله لاینظرالى صوركم و لاالى اموالكم وانما ینظرالى قلوبكم واعمالكم.

خدا به مال و ظاهر شما نظر نمى كند بلكه او به كارهاى شما نظر مى كند.

این پرتوى ازابعاد تقواست كه خداوند متعال به ما سفارش كرده است . تفصیل و بسط آن را فرصتى فراخ باید. چه زیبا و شایسته است كه در پایان شرح وصیت پروردگار متعال (منظور آیه كریمه[ ولقد وصینا الذین]... است كه در آغاز دستورالعمل آمده وصیت حضرت رسالت را به مولى الموحدین على[ ع] بیاوریم :

[یا على من تو را درباره خویش به چند چیز سفارش مى كنم كه یادداشت كن .

(راوى مى گوید پس ازاین سخن پیامبر[ص] فرمود :[اللهم اعنه] خدایا یاریش كن .)

1. راستگوئى مبادا هرگز دروغى از دهانت بیرون آید.

2. ورع و پارسائى . مبادا بر خیانتى دلیر گردى .

3. ترس از خداى عزوجل بدانسان كه گویااو را ببینى .

4. گریستن بسیاراز ترس خدا كه به هراشك ریختنى هزار خانه در بهشت برایت ساخته شود.

5. نثار كردن مال و جان خود را براى خدا و دینت .

6. پیروى از سنت و روش من در نماز و روزه و صدقه اما نماز پنجاه ركعت واما روزه در هر ماه سه روز: پنجشنبه اول ماه و چارشنبه وسط ماه و پنجشنبه آخر ماه واما صدقه تا حدى كه به تو بگویند:اسراف و زیاده روى كردى و بااین كه اسراف نمى كنى .

بر تو باد به نماز شب و بر تو باد به نماز زوال ظهر و بر تو باد به نماز زوال و بر تو باد به نماز زوال . پیامبر[ص] این جمله را (بر تو باد به نماز زوال ) را سه بار تكرار مى فرمایند.

و بر تو باد به خواندن قرآن در هر حالى . و بر تو باد به این كه دستهاى خود را در نمازت بلند كنى و بگردانى یعنى در حال تكبیر گفتن و برگرداندن آن .

و بر تو باد به مسواك كردن با هر وضو. و بر تو باد به اخلاق خوب . با مردم بااخلاق خوب رفتار كنى وازاخلاق بد دورى جوئى واگر نكردى جز خویشتن را نباید ملامت و سرزنش كنى .

امیر مومنان صلوات الله و سلامه علیه وصیت ارزشمندى به فرزندانش امام حسن مجتبى[ ع] كرده است كه در نهج البلاغه 34 و جز آن 35 نقل شده است . مطالعه و تامل در آن كه شامل پندها و حكمتهاى فراوانى است لازم بر ضرورى است .

روایت شده است كه شخصى از پیامبر صلى الله علیه و آله طلب كرد كه : یا رسول خدا مرا پندى ده .

حضرت فرمود: هرگز غضبناك مشو و در هیچ واقعه و حادثه غضب به خود را مده زیرا كه هیجان غضب عنان اختیاراز دست آدمى مى رباید و گاه باشد كه در حین استیلاى غضب حرف چند بگوید كه موجب خسران دنیا و آخرت باشد.

آن شخص گفت : یا حضرت زیاد كن . حضرت فرمود: كارى مكن كه محتاج عذر شوى یعنى باید كار تو در ظاهر و پنهان یكسان باشد و كارى نباشد كه هرگاه ظاهر شود محتاج بعذر شوى چه هر چه محتاج بعذراست البته خالص نیست . هر چه خالص نیست شرك خفى است و شرك خفى مانند شرك جلى اجتناب ازاو لازم است . و فرق میان شرك جلى و خفى آن است كه شرك جلى العیاذبالله اعتقاد به شریك براى ذات اقدس الهى است مانند نصارى كه به الوهیت عیسى و مریم علیهماالسلام قائلند و شرك خفى غیر خدا را در عمل خیر داخل كردن است و بمضمون :[ و جعل الهه هواه] عمل نمودن واز مضمون بلاغت مشحون : [ولایشرك بعباده ربه احدا]انحراف ورزیدن .

آن شخص گفت : یا حضرت زیاد كن . حضرت فرمود: در نماز بسیار با خضوع و خشوع باش . در هر نماز كه مى گزارى بنا را براین بگذار كه آخرین نمازاست كه مى گزارى و به نماز دیگرى نخواهى رسید. آن شخص گفت : یا حضرت زیاد كن . حضرت فرموداز خداوند عالم شرم كن چنانكه از همسایه ملاحظه مى كنى وازارتكاب بعضى از قبایح اجتناب مى نمایى . حضرت بارى جمع كرده است كل وصیتها را در یك خصلت : [ تقوى] . خداوند در قرآن كریم مى فرماید : لقد وصینا الذین اوتوا الكتاب من قبلكم و ایاكم ان اتقواالله . تقوى جمع كرده است تمام عبادات را. به سبب تقوى انسان به درجات عالیه و مرتبه هاى بلند مى رسد. به سبب تقوا زندگى خود را با خداوند مى گذارند زندگى پاك و پاكیزه . یار و مونس متقى نیست مگر حضرت بارى عزاسمه  .

قال الله تعالى : ان المتقین فى جنات و نهر مقعد صدق عند ملیك مقتدر .

آنچه تااینجا ذكر شد در فرصتى اندك و خاطرى پریشان فراهم آمد.

وافزون بر آنچه آمد توفیق دست نداد. شاید انشاءالله همین مقدار هم كه گفته آمداگر به دقت مراعات شود سالك طریق حق را كافى باشد. خداوند ما و شما را در گفتار و كردار به آنچه مى پسندد توفیق دهد واین چند روز باقیمانده عمر را وقف طاعت خود كند واز آنچه مایه دورى از آن ذات اقدس است باز دارد. تنهااو ولى این امراست واعتماد ما در هر جا براوست .

هو حسبنا و نعم الوكیل


منبع: سایت كنگره بین المللی شهیدین

تهیه و تنظیم: فریادرس گروه حوزه علمیه