• تعداد بازديد :
  • دوشنبه 1390/08/30
  • تاريخ :

حکم جراحی برای جلوگیری از بارداری

جراحی


امام زمان علیه السلام

«واما الحوادث الواقعه فارجعوا فیها الی رواة حدیثنا فانهم حجتی علیکم و انا حجت الله  علیهم »

در حوادثی که پیش می آید، به کسانی مراجعه کنید که حدیث ما را نقل می کنند، بدرستیکه آنها حجت من برشما و من حجت خداوند بر آنها هستم.


سوال: برای جلوگیری از بارداری اعمال جراجی انجام می شود، چه در مرد و زن، آیا اگر اعمال جراحی موجب عقیم شدن زن و مرد شود جایز نیست؟

حضرت آیة الله خامنه ای:

بستن لوله برای جلوگیری از حمل فی نفسه اشکال ندارد و لکن از لمس و نظرحرام باید اجتناب شود و در زن با اجازه شوهرش باشد.

 

حضرت آیة الله مکارم شیرازی:

برای جلوگیری از انعقاد نطفه هر وسیله مشروعی که بی ضرر باشد و باعث نقص مرد یا زن (مثل این که مرد یا زن برای همیشه از قابلیت تولید مثل ساقط شوند) نشود ذاتا مجاز است ولی اگر مستلزم نظر و لمس نامشروع می باشد تنها درصورت ضرورت فردی یا اجتماعی جایز است.

حضرت آیة الله صافی گلپایگانی: عقیم کردن به طور دائم جائز نیست و به طور موقت هم اگر مستلزم ارتکاب حرامی مثل لمس و نظر غیر جایز باشد جایز نیست مگر اینکه ضرورت باشد

حضرت آیة الله فاضل لنکرانی:

قطع رگ و عقیم شدن نقص است و جایز نیست انسان خود را عقیم و ناقص کند، برای کنترل موالید راههای دیگر هست مثل عزل نطفه وغیره که شرعا بی اشکال است و همین طور است نسبت به بانوان، بلی بستن لوله ها به نحو موقت با رعایت مسائل محرم و نامحرم مانعی ندارد.(جامع المسائل488/1)

 

حضرت آیة الله صافی گلپایگانی:

عقیم کردن به طور دائم جائز نیست  و به طور موقت هم اگر مستلزم ارتکاب حرامی مثل لمس و نظر غیر جایز باشد جایز نیست مگر اینکه ضرورت باشد.

 

حضرت آیة الله بهجت:

جایز نیست.

 

حضرت آیة الله سیستانی:

فی حد ذاته اشکال ندارد مگر اینکه عضوی را قطع یا فلج نمایند.

 

حضرت آیة الله تبریزی:

 عمل مزبور چنانچه مستلزم نظر یا لمس حرام و کشف بدن پیش مرد اجنبی یا کشف عورت پیش غیر همسر باشد جایز نیست بلکه مطلقا جایز نیست علی الاحوط.

استفتائات

 

بخش احکام اسلامی تبیان


منبع: کتاب "مسائل جدید از دیدگاه علما و مراجع"

اگر در خصوص این موضوع سوالی داشتید، به مشاوره تبیان مراجعه نمایید .
UserName