تبیان، دستیار زندگی
ن هنریک ایبسن، تنسی ویلیامز، آرتور میلر، داریو فو، ژان آنوی، تام استاپارد و یاسیمنا رضا از جمله نمایشنامه‌نویسان بزرگ دنیا هستند که آثار آنها به زودی در پنجمین جشنواره سراسری تئاتر بانوان ایران روی صحنه می‌رود. اولین رویکرد ب...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بزرگان نمایشنامه‌نویسی دنیا در جشنواره تئاتر بانوان ایران

هنریک ایبسن، تنسی ویلیامز، آرتور میلر، داریو فو، ژان آنوی، تام استاپارد و یاسیمنا رضا از جمله نمایشنامه‌نویسان بزرگ دنیا هستند که آثار آنها به زودی در پنجمین جشنواره سراسری تئاتر بانوان ایران روی صحنه می‌رود.

اولین رویکرد برای حضور در جشنواره تئاتر بانوان ارائه نمایش هایی با موضوع زنان است تا اینکه نویسنده، کارگردان و شخصیت محوری نمایشنامه زن باشد. آثار هنریک ایبسن نروژی به خاطر نگاه ویژه این نویسنده به زنان، مشکلات مختلف آنها به ویژه در خانواده و محوری بودن نقش زنان در آثار این نویسنده، امسال توانسته در پنجمین جشنواره تئاتر بانوان جای خود را پیدا کند.

"جان گابریل بورکمن" و "خانه عروسک" دو شاهکار این نمایشنامه نویس نروژی هستند که در جشنواره تئاتر بانوان امسال توسط دو کارگردان جوان، "جان گابریل بورکمن" به کارگردانی برکه فروتن و "خانه عروسک" به کارگردانی رهام مخدومی، روی صحنه می روند.

"باغ وحش شیشه ای" اثر معروف تنسی ویلییامز نویسنده آمریکایی نیز به خاطر موضوع خانوادگی خود و نقش محوری شخصیت زن به ویژه مادر، یکی دیگر از آثار خارجی جشنواره تئاتر بانوان امسال است که به کارگردانی فاطمه علی یاری اجرا می شود.

از دیگر نمایشنامه های خارجی که در پنجمین جشنواره تئاتر بانوان روی صحنه خواهد رفت می توان به "مرثیه ای برای یک بانو" اثر آرتور میلر اشاره کرد که محبوبه بیات آن را کارگردانی کرده است.

"مده آ" اثر ژان آنوی هم که بر اساس نمایشنامه اسطوره ای و کلاسیک مده آ اروپید یونانی نوشته شده، به کارگردانی مجید میرزایی در این جشنواره روی صحنه خواهد رفت.

"آرامش از نوع دیگر" اثر تام استاپارد نیز به کارگردانی شبنم فرشادجو از دیگر نمایشنامه های خارجی پنجمین جشنواره تئاتر بانوان است. فرشاد جو پیش از این بیشتر به عنوان یک بازیگر موفق تئاتر در صحنه ظاهر شده بود.

یاسمینا رضا نمایشنامه نویس ایرانی ـ فرانسوی که امروز دیگر چهره شناخته شده ای در تئاتر دنیاست، با اجرای نمایش "زندگی × 3" به کارگردانی شیدا سجادیان، میهمان غیرحضوری این جشنواره است.

احمد و محمود طهماسبی نیز با برداشتی آزاد از نمایشنامه "روز از نو روزی از نو" نوشته داریو فو به معرفی یک اثر خارجی دیگر با موضوع بانوان در جشنواره امسال می پردازند.

این در حالی است که در بخش آثار نمایشنامه نویسان داخلی، بیشترین استقبال از نمایشنامه های چیستا یثربی شده که نگاه خاص این نویسنده به معضلات زنان در خانواده و جامعه در انتخاب این آثار برای ارائه در پنجمین جشنواره تئاتر بانوان بی تأثیرنبوده است.

"محاله فکر کنید اینطوری هم ممکنه بشه" به کارگردانی بهنام هدایتی و "از خواب تا مهتاب" به کارگردانی علی هاشمی از جمله این آثار است. "افسون معبد سوخته" اثر نغمه ثمینی از نمایشنامه نویسان حرفه ای زن کشور نیز در جشنواره امسال به کارگردانی امیر بدرطالبی روی صحنه خواهد رفت.

حضور نمایشنامه هایی از نویسندگان بزرگ دنیا و ایران در پنجمین جشنواره تئاتر بانوان می تواند نویدبخش آینده این جشنواره باشد، هر چند مسئولان برگزاری آن در نشست مطبوعاتی دو روز پیش خود ضعف متن را عامل اصلی شکل نگرفتن دبیرخانه دائمی برای تنها جشنواره تئاتر بانوان اعلام کردند. این جشنواره به دبیری اعظم بروجردی از 25 تا 30 تیرماه همزمان با هفته بزرگداشت مقام زن در تهران برگزار می شود.

لینک :

آینده تئاتر بانوان نامعلوم است

جشنواره تئاتر بانوان در تهران

زبان تئاتر ما گنگ است