تبیان، دستیار زندگی
نویسندگانی که شرح حال شهید ثانی را یاد کرده اند به حوصله و صبر او در تاءلیف و تصنیف و نسخه برداری از کتب و آثار دیگران ، اشاراتی دارند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آثار حدیثی و کلامی

آثار حدیثی و کلامی

آثار شناخته شده این عالم بزرگوار و فقیه عالیقدر در زمینه حدیث،رجال و کلام عبارتند از :

کتب حدیثی

1. بدایة الدرایة : شهید ثانی کتاب فشرده ای با این نام در علم درایه نگاشت که می توان گفت : وی اولین دانشمند شیعی است که در این زمینه دست اندرکار تاءلیف کتاب گشت .

2. شرح بدایة الدرایة : این کتاب تواءم با متن ، در ایران و نجف به چاپ رسید.

3. غنیة القاصدین فی معرفة اصطلاحات المحدثین : ابن العودی درباره این کتاب می نویسد: (در میان علماء شیعه ، تصنیف این کتاب بی سابقه بوده و قبل از شهید ثانی هیچیک از دانشمندان شیعه در چنین موضوعی ، کتابی تاءلیف نکرده بود). احتمال می رود که غیر از (بدایة ) باشد.

4. شرح حدیث (الدنیا مزرعة الآخرة ).

5.کتاب فی الاحادیث : مرحوم شیخ حر عاملی می گوید: حدود هزار حدیث به خط شهید ثانی دیده ام که از (مشیخه ) حسن بن محبوب ، انتخاب شده بود.

کتاب رجالی

1. کتاب الرجال و النسب، ظاهرا کتاب خاصی در رجال ، و غیر از کتاب (فوائد خلاصة الرجال ) و یا کتابی است که در پاره ای از آثار مؤ لف به عنوان (التعلیقات علی کتب الرجال )، معروف می باشد.

2. فوائد خلاصة الرجال.

کتب کلامی

1. حقایق الایمان - یا - (تحقیق الایمان و الاسلام ) - یا - (حقیقة الایمان و الاسلام )، که بحثها و تحقیقات غنی و سرشاری است درباره مفهوم (ایمان و اسلام ) و رد پاره ای از شبهات در این باره . در پایان این کتاب ، مبحثی در اصول دین - با تفصیل فزونتری - آمده است ، و شهید ثانی ، آنرا در شب دوشنبه ، هشتم ذی القعده 954 ه ‍ ق ، تاءلیف کرد؛ و ضمن مجموعه ای از کتب به سال 1307 ه ‍ ق در ایران به طبع رسید.

2. البدایة فی سبیل الهدایة : ظاهرا این کتاب درباره بحث از عقائد می باشد؛ لکن پاره ای از مؤ لفین را گمان بر آن است که همان (بدایة الدرایة ) می باشد. آغا بزرگ تهرانی می گوید: (شیخ حر عاملی از این کتاب پس از (بدایة الدرایة ) یاد کرده است ، و چنین به نظر می رسد که دو کتاب می باشد، و نام آن نیز نشان می دهد که درباره عقائد، نگارش یافته است ).

نویسندگانی که شرح حال شهید ثانی را یاد کرده اند به حوصله و صبر او در تاءلیف و تصنیف و نسخه برداری از کتب و آثار دیگران ، اشاراتی دارند؛ با اینکه می دانیم مراجعان به شهید ثانی ، زیاد بوده و خود پی در پی در مسافرت بسر می برد، و مساعی خویش را در راه نشر اسلام به کار می گرفت . لذا باید این آثار علمی فراوان و عمیق و تحقیقی را موهبتی ربانی تلقی کرد که این دانشمند بزرگوار به مدد توفیق الهی از آن برخوردار بوده است .


منبع: سایت مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران

تهیه و تنظیم: فریادرس گروه حوزه علمیه