تبیان، دستیار زندگی
یک ضرب‌المثل فرانسوی می‌گوید:«اگر می‌خواهی دکتر نروی برو قصابی!» حتماً با ما موافق هستید که پیشگیری بهتر از درمان است. تغذیه‌ی خوبی داشته باشید تا از ابتلا به بیشتر بیماری‌ها در امان باشید
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

7 ماده‌ی غذایی شفابخش


یک ضرب‌المثل فرانسوی می‌گوید: «اگر می‌خواهی دکتر نروی برو قصابی!» حتماً با ما موافق هستید که پیشگیری بهتر از درمان است. تغذیه‌ی خوبی داشته باشید تا از ابتلا به بیشتر بیماری‌ها در امان باشید.

خداوند مواد غذایی‌ای آفریده که قدرت درمانی دارد. عسل، پیاز، هویج، بادام، گوجه فرنگی، سویا و ... می‌توانند با کلسترول، سرطان، فشار خون بالا، آلزایمر، سکته‌ی مغزی و ... مقابله کنند. در این مقاله ما گوشه‌ای از خواص درمانی چند ماده غذایی را بیان کرده و توصیه می‌کنیم از تمام نعمت‌های پروردگار بهره ببرید و قدر سلامتی‌تان را بدانید.

پوست پیاز

پیاز با فشار خون بالا مقابله می‌کند

بدون اغراق باید گفت که هزار جور می‌توان از پیاز استفاده کرد. از خواص آن غافل نشوید. این ماده‌ی غذایی فشار خون بالا را پایین می‌آورد.

محققان آمریکایی در طی مطالعاتشان ملاحظه کردند مصرف روزانه 730 میلی گرم «کِرسِتین» (نام رنگدانه موجود در پیاز ) به مدت 28 روز باعث پایین آمدن فشار نیمی از افرادی شد که  فشار خون بالا داشتند. محققان معتقدند این رنگدانه تولید مولکول «آنژیوتانسین2» را کاهش می‌دهد. این مولکول باعث افزایش فشار خون می‌شود.

از این گذشته پیاز با کلسترول بالا هم مقابله می‌کند و از بیماری‌های قلبی عروقی پیشگیری به عمل می‌آورد. پیاز را به صورت خام و همچنین پخته شده میل کنید تا از خواص بی‌شمار آن بهره‌مند شوید.

گوجه فرنگی

گوجه فرنگی؛ ضد سرطان پروستات

متخصصان معتقدند که لیکوپن موجود در گوجه فرنگی با سرطان پروستات مقابله می‌کند. در هر 100 گرم گوجه فرنگی 5 تا 15 میلی گرم لیکوپن وجود دارد.

نتایج پژوهشی که در سال 1999 در فیلادلفیای آمریکا روی 33 داوطلب مبتلا به سرطان پروستات انجام شد، نشان می‌دهد که مصرف 15 میلی گرم لیکوپن در روز باعث کاهش تکثیر سلول‌های سرطانی در این افراد می‌شود.

گوجه فرنگی را در صورت امکان با پوست میل کنید، باید بدانید که میزان لیکوپن در پوست گوجه فرنگی بیشتر است. علاوه بر این گوجه فرنگی برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی نیز مفید است.

سویا

سویا با گُر گرفتگی مقابله می‌کند

مصرف منظم سویا با مشکل گرگرفتگی در زنان مقابله می‌کند. می‌پرسید چرا؟ به خاطر اینکه سویا حاوی «ایزوفلاون» است. این ماده دارای ساختاری مشابه هورمون زنانه‌ی استروژن است و می‌تواند جایگزین طبیعی برای این هورمون باشد و کمبود آن‌را در زمان یائسگی زنان جبران کند. در نتیجه زمانی که کمبود این هورمون جبران می‌شود گرگرفتگی نیز از بین می‌رود. توجه داشته باشید این خاصیت سویا در هر زنی متفاوت است. برای برخی بسیار مفید و در برخی از زنان تأثیر چندانی ندارد.

متخصصان توصیه می‌کنند که مصرف سویا باید مطابق وزن زنان باشد. یعنی یک گرم سویا در ازای هر یک کیلو گرم وزن هر زن.

شاخه میخک

چوب میخک: دندان درد را تسکین می‌دهد

چوب میخک از آن دسته مواد غذایی است که همیشه باید در منزل داشته باشید. چوب میخک حاوی 60 الی 90 درصد «اوژنول» است. اوژنول یک ماده‌ی ضدالتهاب، ضد باکتری و ضددرد است که خیلی سریع دندان درد را تسکین می‌دهد.

چوب میخک را له کرده و روی دندانی که درد می‌کند بگذارید. یا اینکه تا رسیدن نوبت دندان پزشکتان روزانه دو تا چهار بار چوب میخک بجوید.

از این گذشته باید بدانید که میخک ضدخستگی و ضدروماتیسم نیز می‌باشد.

کیوی

کیوی: خداحافظ خستگی

از آنجایی که کیوی سرشار از ویتامین C است یک ماده غذایی ضدخستگی فوق‌العاده محسوب می‌شود. ویتامین C باعث جذب آهن می‌شود. آهن باعث می‌شود که اکسیژن به تمام اعضای بدن برسد. زمانی که آهن به خوبی جذب بدن ما نشود، اعضای بدن نیز به سختی تنفس می‌کنند و برای همین احساس خستگی می‌کنیم. اما به لطف ویتامین C می‌توانید این خستگی‌ها را از خود دور کنید.

باید بدانید که هر 100 گرم کیوی حاوی 83 میلی گرم ویتامین C می‌باشد. کیوی را تازه به تازه میل کنید. این میوه همچنین با پیری نیز مقابله می‌کند و پوست شما را شاداب و جوان نگه می‌دارند.

بادام، انرژی بخش

بادام، درد معده را تسکین می‌دهد

به عقیده‌ی متخصصان، بادام می‌تواند سوزش معده را تسکین دهد و حتی می‌تواند زخم معده را درمان کند. می‌پرسید چگونه؟

نخست به این خاطر که بادام دارای یک ماده‌ای است که از دیواره‌ی معده محافظت می‌کند.

دوم به این دلیل که بادام تولید بیش از اندازه‌ی آنزیم «پپسین» در معده (که باعث سوزش این عضو می‌شود) را کاهش می‌دهد.

علاوه بر این باید بدانید که بادام کلسترول را کاهش می‌دهد و از ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی پیشگیری به عمل می‌آورد. برای پیشگیری یا درمان معده درد توصیه می‌شود که روزانه بین 8 تا 10 عدد بادام بخورید.

هویج

هویج: ضدسرطان سینه

هویج سرشار از ویتامین C و بتاکاروتن است. این دو ماده‌ی مغذی می‌توانند جلوی پیشروی و رشد سلول‌های سرطانی را بگیرند.

علاوه بر این بر نتایج پژوهشی که روی 270 داوطلب انجام شده است نشان می‌دهد که احتمال ابتلا به سرطان سینه در افرادی که بتاکاروتن کمی دریافت می‌کنند دو برابر بیشتر است.

همچنین هویج باعث می‌شود پوست شما خوش آب و رنگ شود و برای سلامت قلب و چشم‌ها مفید است.

بهتر است هویج به صورت پخته مصرف شود چون در این صورت بتاکاروتن جذب بدنتان می‌شود.

فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

این‌ها را بخورید تا سرحال و سرزنده باشید

جوانی را داخل یخچال‌تان بجویید

این 8 خوردنی را از همین امروز ترک کنید

این 9 آنتی‌بیوتیک طبیعی را بشناسید!

10 خوردنی آرامش‌بخش و ضداسترس

9 ماده‌ی غذایی که باید هر روز سر سفره‌تان باشد

نگاهی به غذاهایی که افراد سالم می‌خورند

معرفی چند غذای عمل‌گرا و اثرات آن‌ها بر سلامتی

5 ماده ی غذایی ضد خستگی

10 میان وعده ی سالم و چند نکته

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.