تبیان، دستیار زندگی
ر قسمت قبل خواندیم ... "رامشت " ،روان شناس مركز مشاوره دانشجویی دانشگاه علم  و صنعت ایران در مورد ترك اكستازی معتقد است: این ماده بسیار خطرناك و اعتیادآور است  به این معنا كه فرد تمایل به استفاده مجدد برای رسیدن به حالات دلخو...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پس لرزه ی مواد مخدر (2)


در قسمت قبل خواندیم ...

"رامشت " ،روان شناس مركز مشاوره دانشجویی دانشگاه علم  و صنعت ایران در مورد ترك اكستازی معتقد است: این ماده بسیار خطرناك و اعتیادآور است  به این معنا كه فرد تمایل به استفاده مجدد برای رسیدن به حالات دلخواه پس از مصرف را پیدا می كند.

یعنی از آنجا كه ترك این مواد شخص را افسرده، بی حال و بی انرژی می كند، امكان مصرف مجدد آن زیاد است .وی  ابراز عقیده كرد: در چنین  شرایط  به سرعت  دوز مورد نیاز افزایش پیدا می كند و شخص بعد از عادت به اكس برای  كنار گذاشتن آن دچار علائم اضطراب  و علائم ترك می شود.

البته علایم  ترك اكس از علائم ترك هروئین و تریاك سبك تر است و توصیه می شود كه در صورتی كه شخص ناآگاهانه اقدام به مصرف نموده است آن را بلافاصله كنار بگذارند.

در این حالت علائم ترك ضعیف خواهد بود و با داروهای ضد اضطراب می توان اكس را ترك نمود. البته می باید توجه  كرد كه با تكرار مصرف اكس، به علت وابستگی شدید روانی كه این قرص ایجاد می نماید، شخص مصرف كننده به شدت  در معرض خطر بوده و ترك آن دشوارتر خواهد شد و ناخالصی هایی كه در بعضی از این قرص ها وجود دارد باعث می شود كه عوارض منفی آن تشدید شده و از آنجا كه مصرف این مواد مستقیماً روی بافت های مغز آسیب می رساند در نتیجه  هرگونه ناخالصی مستقیماً باعث صدمات مغزی از جمله تورم ، مرگ مغزی ، انواع سرطان های تنفسی، پوستی  و ... می  شود.

رامشت در بخشی از اظهارات خود پیرامون قرص شادی آور اكستازی، به عوارض ظاهری هشدار دهنده این نوع قرص ها اشاره كرد و اظهار داشت: جوان بهطور ناگهانی به سمت انرژی زیاد می رود، تغییر خلق می دهد، پرحرفی  می كند، آواز می خواند، جوك می گوید، كم می خوابد، چشم هایش از حدقه بیرون می زند، عرق می كند و دچار لرزش می شود كه  در این شرایط  می باید این افراد از سوی اطرافیان خصوصاً والدین مورد توجه بیشتری قرار گیرند.

وی تغییر ناگهانی در افكار، احساس، كلام و حتی  اشتها و خواب جوانان ناشی از مصرف قرص های شادی  آور را به  عنوان زنگ خطر جدی قلمداد كرد و افزود: با توجه به  این كه آمفتامین به سرعت از بدن دفع می شود، تشخیص اعتیاد به  آن  تنها از روی مشخصات ظاهری ممكن  است و شیوه تشخیصی دیگری در ایران برای آن وجود ندارد.

نقش والدین در روابط  خانوادگی  و ارتباط  آنان با فرزندان در جلوگیری از گرایش جوانان به مصرف اكس  و دیگر داروهای شادی آوربسیار مهم است .تحقیقات نشان داده است كه در خانواده هایی كه مشكلات ارتباطی  وجود داشته و جوان با والدین خود دچار مشكلاست، گرایش فرزند به سوی مصرف اكس افزایش یافته است. وی افزود: رها كردن فرزندان به حساب این كه با فرزندان خود دوست می باشند، خود یكی از عواملی  است كه جوان را به سوی تجربیات  غیر متعارف سوق می دهد، در حالی كه دوست شدن به معنای عدم  نظرات نمی باشد بلكه به معنای شناخت جوان است.

برخلاف تصور والدین، نوجوان به دنبال دوست و هم سال نمی گردد، بلكه در حقیقت او دنبال پدر و مادر واقعی اش می گردد ، كه او را به طور كامل درك كنند . آن هم در قالب یک دوست واقعی .

وی  افزود: تحكیم  روابط  خانوادگی  و حمایت های منطقی و اصولی والدین  توأم با درك شرایط و نیازهای دوران  نوجوانی  و جوانی یكی  از عوامل  مؤثر در پیشگیری از بروز آسیب های اجتماعی  همچون اعتیاد  و گرایش به  مصرف  مواد است .

این  روان شناس با توضیح این كه  بیش از ?? درصد موارد مصرف قرص های شادی آور و دیگر مخدرها در كنار دوستان، در میهمانی ها و پارتی های دوستانه و یا بنا به توصیه دوستان انجام می شود، به نقش دوستان در گرایش افراد به  مصرف انواع  قرص های شادی آور و مخدرها اشاره  كرد و گفت: گرایش به همسالان در سنین نوجوانی و جوانی  به  شدت افزایش می یابد.

وی  افزود: در این مرحله  از رشد مورد تأیید دیگران  خصوصاً گروه همسن قرار گرفتن  بسیار دارای اهمیتاست.

معمولاً اولین قدم برای مصرف  توسط شخص و توأم با نگرانی، دلهره و احساس گناه است و تأیید و تشویق دوستان قبح قضیه را كاهش داده و شخص را وادار به مصرف می كند. تعمیم دادن و فرافكنی از جمله مكانیزم های دفاعی است كه در مسئله انتقال سوءمصرف  مواد نقش عمده ای را ایفا می نماید. معمولاً یك شخص مصرف كننده به رغم شادی لحظه ای كه به دست آورده است، لیكن به دلیل عوارض ناگوار پس  از خاتمه  اثر مصرف، تمایل دارد كه  دیگران  را شریك محفل خود نموده تا بدین ترتیب از بار احساس گناه و پشیمانی خود بكاهد در نتیجه مترصد جذب دوستان  و اطرافیان  خود برای مصرف اكستازیاست.

رامشت برای پیشگیری از عوارض سوء ناشی از مصرف مواد مضر مانند اكستازی، با تأكید بر توجه  به جوانان، توصیه  كرد تا علاوه بر تأمین نیازهای جوانان، نسبت به پر نمودن اوقات فراغت و آموزش علمی جوانان نیز باید اقدام كرد.

وی  در زمینه  پیشگیری مصرف مواد شادی آور، با بیان این كه  شخصیت محكم، بسیار كمتر در معرض وسوسه های  نامعقول دیگران قرار می گیرد، به جوانان توصیه كرد تا ضمن داشتن رفتار قاطعانه، نسبت به پرورش جرئت مندی  در خود اقدام نمایند.

وی  همچنین افزایش اطلاعات علمی در زمینه تبعات سوء مصرف مواد و انواع  مواد مخدر را از دیگر عوامل  مهم  پیشگیری از مصرف این  نوع  مواد برشمرد و گفت: جوانان  به هر میزان كه از معلومات علمی كافی در این زمینه  برخوردار باشند، مسلماً به  صورت  آگاهانه تر عمل خواهند كرد و كمتر مورد سوء استفاده بی خردان قرار خواهند گرفت..

وی، تقویت مهارت های زندگی در زمینه كنترل خشم ، استرس ، گسترش ارتباط مؤثر، تقویت بنیه و توانمندسازی، تنظیم برنامه روزانه برای تفریح، سرگرمی و تفنن، را از دیگر راهكارهای پیشگیری از مصرف مواد مختلف مخدر نام برد.

وی همچنین از جوانان خواست تا احساسات خود را جدی بگیرند و با توسل به راهكارهای غیرمعقول مانند گرایش به سوء مصرف مواد، مترصد سركوبی آنان  نباشند.

رامشت در توصیه های خود برای پیشگیری از مصرف سوء مواد مخدر و قرص های شادی آور، دقت  در انتخاب دوستان  خوب  و تحكیم  روابط  با والدین را مؤثر و مفید دانست .

منبع: ایرنا


لینک ها

آثار مصرف اكستازی ( پرواز مرگ با قرص شادی (2))

پرواز مرگ با قرص شادی ( قسمت اول )

آیا اکستازی را می شناسید؟

خطر، در كمین است

عطش مرگ

عوارض زیانبار و كشنده قرص اكستاسی

بی خبری از مصرف قرص های اكستازی

اكستاسی ؛ عامل نشاط یا سبب مرگ

اكستاسی شادی جوانی یا مرگ سلامتی

کتاب های « روان شناسی » ، « خانواده » و « متفرقه »در فروشگاه اینترنتی تبیان