تبیان، دستیار زندگی
جذب جوانان به وسیله ریتم موسیقی ایرانی اعضای گروه موسیقی "دستان" طی نشستی به پرسش های خبرنگاران درباره کنسرت اخیرشان که در روزهای 28 تا 31 تیرماه در کاخ نیاوان برگزار می شود پاسخ دادند . در این نشست که با حضور اعضای گروه دس...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
جذب جوانان به وسیله ریتم موسیقی ایرانی

جذب جوانان به وسیله ریتم موسیقی ایرانی


اعضای گروه موسیقی "دستان" طی نشستی به پرسش های خبرنگاران درباره کنسرت اخیرشان که در روزهای 28 تا 31 تیرماه در کاخ نیاوان برگزار می شود پاسخ دادند .

در این نشست که با حضور اعضای گروه دستان و- برگزار کننده کنسرت - در محل آموزشگاه موسیقی سعدی برگزار شد ، سعید فرج پوری ، نوازنده کمانچه گروه دستان درباره قطعاتی که قرار است در این کنسرت اجراشود گفت : این کنسرت به سیاق کنسرت های قبلی در دو بخش برگزار می شود که در بخش نخست قطعات بی کلامی از ساخته های حسین بهروزی نیا(نوازنده بربط ) و حمید متبسم(نوازنده تارو سه تار)اجرا می شودکه پیش از این در کار های قبلی گروه عرضه شده است . در قسمت دوم هم چهار تصنیف و سه قطعه از جدیدترین ساخته های خودم با صدای سالارعقیلی وبا اشعاری از عطار ، مولانا و حافظ به اجرا در می اید .

وی در خصوص اهداف پیش روی گروه دستان در ارائه موسیقی اظهار داشت : ما در این گروه به دنبال بافت جدیدی در ملودی ، ریتم و تنظیم هستیم و سعی در نو آوری و ارائه موسیقی خاص "دستان" داریم .

این نوازنده کمانچه با اشاره به نا آگاهی بعضی از مدیران نسبت به موسیقی و مشکلاتی که در سر راه برگزاری کنسرت وجود دارد ، برگزاری کنسرت گروه دستان در شهرستان های مختلف را منتفی دانست و افزود : صحبت هایی شده بود تا در یکی از شهرستان ها کنسرت برگزار کنیم اما مدیر ارشاد آن شهرستان از ما توقع داشت که بدون هیچ حمایتی با بلیت دو هزار تومانی کنسرت برپا کنیم . یا این که در یکی دیگر از شهرها گفتند فقط گروه های همان شهرستان می توانند در شهر مورد نظر کنسرت بدهند . به هر حال چنین موانعی ، یعنی مخالفت با برگزاری کنسرت .

حسین بهروزی نیا - نوازنده بربط گروه دستان - در پاسخ به این پرسش که کارهای گروه با چه هدفی دنبال می شود گفت :هدف اصلی ما جذب جوانان است. ما سعی داریم با خلق ریتمهای متنوع بتوانیم جوانانی که در معرض این همه موسیقی و ریتم قرارمی گیرند به شنیدن موسیقی ایرانی دعوت کنیم و فکر می کنم در این کار تا حدودی موفق بوده ایم .

حمید متبسم - نوازنده تار گروه دستان - درباره دوری مسافت محل زندگی افراد و تبعات آن بر روند کاری گروه گفت : دوری محل زندگی اعضای یک گروه می تواند دست و پا گیر باشد ، ولی نه برای ما که حدود 15 سال است که با هم هستیم . ما خیلی بیشتر از افرادی که در یک شهر زندگی می کنند در کنارهم هستیم و در برنامه های مختلف شرکت می کنیم. دل های ما این فاصله ها را از میان برداشته است .

وی در پاسخ به این پرسش که چرا یک خواننده ثابت ندارید؟ اظهار داشت : خواننده در نهایت حکم یک سولیست را دارد که می تواند از سوی آهنگساز یا اعضای ثابت گروه دعوت شود ؛ همان طور که در ارکسترهای بزرگ دنیا این اتفاق می افتد . تغییر خواننده اجازه خلاقیت به آهنگساز می دهد تا متناسب با آن صدا به خلق اثر بپردازد .

وی در مورد تغییرات گروه دستان از ابتدا تا کنون تصریح کرد : تغییرات ما ازابتدا خیلی عادی بوده است و ما از ترکیب فعلی بسار راضی هستیم .

سالار عقیلی خواننده فعلی گروه دستان با ابراز خرسندی از این همکاری و انتقاد ازعملکرد مدیران موسیقی گفت : متاسفانه ارزش های والای فرهنگی در میان آحاد مختلف مردم - از مدیران تا مردم - از بین رفته است . همه چی شده فوتبال . اگر یک سوم آنچه خرج فوتبال شد خرج مسائل فرهنگی می شد ما از موقعیت بهتری برخوردار بودیم .

وی افزود : گروهایی مثل دستان در هرفستیوالی شرکت کنند، رتبه ای کسب می کنند ، پس چرا این گروه هاتشویق نمی شوند . برای مثال اگر فوتبالیستی یک گل بزند 50 میلیون جایزه می گیرد . این در حالی است که استاد جلیل شهناز به خاطر نداشتن هزینه بیمارستان مجبورمی شود به خانه برگردد .

این خواننده با اشاره به این که موزیسین ها هنوز تکلیف خودشان را نمی دانند خاطرنشان کرد : برای برگزاری کنسرت مجوز نمی دهند ، مگر ما چه کاری می خواهیم بکنیم که به این همه نظارت نیاز دارد؟

پژمان حدادی نوازنده سازهای کوبه ای این گروه در خصوص نقش ریتم و جایگاه ساز های کوبه ای در گروه دستان گفت : رشد مقوله ریتم در گروه دستان به خاطر توجه همه اعضای گروه بوده است .آهنگساز های گروه وقتی قطعه ای را می سازند به سازهای کوبه ای به عنوان ساز هایی با شخصیت مستقل می اندیشند .

وی درادامه افزود : زندگی در غرب و آشنایی با ریتم ها وسازهای دیگر دیدگاه ما را نسبت به ریتم وسیع و گسترده کرده است . علاوه بر این که نوازنده سازهای کوبه ای در گروه دستان به اندازه اهنگساز در تنظیم آثار مشارکت دارد .

در پایان بابک چمن آرا - برگزار کننده کنسرت - درباره چگونگی دریافت مجوز بیان کرد : نامه درخواست مجوز از سوی من در دوم اردیبهشت در دفتر موسیقی ثبت شد اما اعطای مجوزتا حدود 10 روز پیش به طول کشید .

چمن آرادر ادامه افزود : بزرگ ترین مشکل در مسیر دریافت مجوز شرایط گرفت آن است که هفته به هفته تغییر می کند . وزارت ارشاد ستون و حامی موسیقی است اما متاسفانه احاطه اش بر این حوزه بسیار کم شده است . امید وارم روزی این مشکلات حال شود .

کنسرت این گروه در روزهای 28تا31تیرماه از ساعت 20در مجموعه کاخ نیاوران برگزار می شود .

لینک :

موسیقی