تبیان، دستیار زندگی
و تحول دارد مدت‌ها پس از اینکه مجموعه برنامه "صندلی داغ" بسیاری از مخاطبان خود را از دست داد، مدیران شبکه دو سیما هم به این نتیجه رسیدند که این برنامه نیاز به تغییر و تحول اساسی دارد. "، زمانی که برنامه تلویزیونی "صندلی داغ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

"صندلی داغ" نیاز به تغییر و تحول دارد

مدت‌ها پس از اینکه مجموعه برنامه "صندلی داغ" بسیاری از مخاطبان خود را از دست داد، مدیران شبکه دو سیما هم به این نتیجه رسیدند که این برنامه نیاز به تغییر و تحول اساسی دارد.

"، زمانی که برنامه تلویزیونی "صندلی داغ" برای نخستین بار در عید 1383 از تلویزیون پخش شد، با استقبال قابل توجهی از سوی مخاطبین مواجه گردید. چنانکه در میان هیاهوی برنامه های پرحجم عید این برنامه به خوبی دیده شد و حتی مورد قبول عموم مخاطبین قرار گرفت. همین استقبال شرایط تولید هفتگی و ادامه کار برنامه را در طول سال 83 موجب شد تا اینکه در نیمه همین سال همزمان با تغییر دکور، زنده یاد منوچهر نوذری به عنوان مجری جای داریوش کاردان را گرفت. این مساله سرآغاز افت برنامه بود.

در عید 84 برنامه باز هم تغییر دکور دارد و این بار از احمد نجفی به عنوان مجری برنامه استفاده کرد، هرچند اجرای متفاوت نجفی درچند برنامه نخست توانست کنجکاوی مخاطب را برانگیزد، اما این کنجکاوی و اجرای متفاوت خیلی زود کمرنگ شد. مساله اینجا بود که تولید کنندگان برنامه و مدیران شبکه دو از سیر نزولی کیفیت برنامه اطلاع داشتند وبه دنبال راهی برای خارج کردن آن ازروزمرگی بودند. به همین خاطر مرتب نوع سوال ها، مجری و دکور را تغییر می دادند. این مساله تا جایی پیش رفت که در عید 85 دوباره کاردان را به برنامه آوردند.

حمید آخوندی، طراح و کارگردان " صندلی داغ " در خصوص احساس نیاز به تحول و تغییر در برنامه و توجه به شکل ابتدایی اثر گفته بود: این اقدام و نگاه ما به برنامه، بازگشت به گذشته نیست. هر چند که اگر چنین هم باشد، مطلب بد و ناپسندی محسوب نمی شود. به عقیده من، حرف مرد " دو " تا است. شخص یک بار صحبت می کند و بعد از اینکه متوجه اشتباه خود شد، آن را تصحیح می کند. البته ما بر این اعتقاد نیستیم که طی این مدت اشتباه کرده ایم، بلکه شرایطی پیش آمد که ما اجرای این برنامه را پس از کاردان به نوذری و نجفی سپردیم و حتی با وجود بازگشت کاردان، بازهم از حضور و نظر احمد نجفی استفاده می کنیم. ولی ما در سری جدید این برنامه تلاش کرده ایم تا با تغییر نوع سوالات و مستقیم تر و صریح تر بودن آنها شرایط برنامه را تغییر دهیم.

البته حضور کاردان به چند برنامه محدود شد و خیلی زود از برنامه خداحافظی کرد. کاردان با توجه به مهارت، دانش و تجربه ای که از تولید برنامه های طنز آمیز کسب کرده است به خوبی از این مطلب آگاهی داشت که " صندلی داغ " به خاطر تولید بی رویه دچار تکرار شده و تنها راه نجات برنامه توقف کوتاه مدت یا تحول عمیق به خصوص در زمینه دعوت مهمانان است.

به تازگی مدیر گروه اجتماعی شبکه دو سیما با بیان اینکه ارتقای کمی و کیفی برنامه " ‌صندلی داغ " را مد نظر دارد از پخش سری جدید آن طی یک ماه آینده خبر داده و گفته است از همان ابتدا هدف از تولید این برنامه پرداختن به زندگی اداری، کاری و خصوصی مسوولان و چهره‌های محبوب مردم در بخش‌های مختلف جامعه بوده است. ‌در سری جدید این برنامه شیوه‌های جدیدی اجرا خواهد شد و حتما تغییرات محتوایی خواهیم داشت. حضور فعال دوربین در محل کار و زندگی افرادی که در برنامه حضور می‌یابند، از جمله این تغییرات است. ‌قصد داریم در مناسبت‌های مختلف از افراد متخصص برای اجرای برنامه استفاده کنیم. با این حال اجرای احمد نجفی تاکنون مثبت بوده است.

به نظر می رسد مدیر جدید گروه اجتماعی شبکه دو سیما نیز به تغییر دکور و مجری می اندیشد و به دنبال دعوت افراد بلند پایه سیاسی است تا برنامه حرارت پیدا کند. اما حقیقت اینجاست که آنچه برنامه را گرم می کند نام و عنوان مهمان نیست، بلکه نوع ارتباطی است که مجری با وی برقرار می کند و حال و هوای کلی اثر و توانایی مجری اهمیت بسیار زیادی در این زمینه دارد. برای نمونه می توان به قسمتی رجوع کرد که داریوش کاردان با حسین رضا زاده گفتگو می کند.بررسی دقیق این قسمت اوج توانایی و جذابیت این برنامه را برملا می سازد. این جذابیت تا جایی قابل توجه بوده که بارها و بارها از سوی مخاطبین با درخواست پخش مجدد مواجه شده است. بررسی دقیق عواملی که قسمت های موفق برنامه را به وجود آورده است و استفاده از این عوامل در تولید دیگر بخش ها به خوبی می تواند به موفقیت برنامه منجر شود.

در برنامه هایی که به صورت گفتگوی نرم و اجتماعی ( تاک شو) اجرا می شود، توانایی وثابت بودن مجری اهمیت بسیار زیادی پیدا می کند. درشبکه های تلویزیونی مشهورجهان چنین برنامه هایی وجود دارند که گاه سابقه های 10 ساله پیدا می کنند، اما مجری خود را به هر شکل حفظ می کنند. در حالی که مشخص نیست سازندگان این برنامه به چه دلیل مجری نخست خود که یکی ازعوامل جدی موفقیت برنامه به شمار می رود را نتوانستند در برنامه حفظ کنند. مدیران شبکه دو و تولید کنندگان " صندلی داغ " در وهله نخست باید بتوانند ارتباط خوبی با سوال شونده و مخاطب برقرار کنند و سپس در پی ایجاد جذابیت های فرعی از جمله تغییر دکور باشند.

لینک :

«جایزه بزرگ» ، «سیمرغ» و «صندلی داغ»

«صندلی داغ»، داغ تر می شود