تبیان، دستیار زندگی
واكنش اعضای شبكه‌های اجتماعی به تهدیدات آمریكا «We’re all Gen Qasem Soleimani»
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ما همه قاسم سلیمانی هستیم


واكنش اعضای شبكه‌های اجتماعی به تهدیدات آمریكا

«We’re all Gen Qasem Soleimani»


قاسم سلیمانی

«آخرین بسیجی خامنه‌ای که به آن دست خواهید یافت حاج قاسم ماست، همه ما را ترور کنید.» این روزها در شبكه‌های اجتماعی نظیر چنین جملاتی را زیاد می‌بینید. جملاتی كه می‌خواهند نشان دهند قاطعانه حامی سردار قاسم سلیمانی هستند و اظهارات تهدیدآمیز بعضی از مقامات آمریكایی تنها عزم جوان‌های ایرانی را برای ایستادن در مقابل زیاده گویی ها بیشتر می‌كند.

بعد از راهپیمایی روز 13 آبان امسال كه در آن بسیاری از جوانان و نوجوانان با امضای طوماری خواستار پیوستن به سپاه قدس ایران شدند، در جدیدترین اقدام تعداد زیادی از کاربران شبکه خبری اجتماعی ایران در حمایت از فرمانده سپاه قدس ایران تصویر پروفایل خود را به تصویر وی تغییر دادند. این روزها اگر به شبكه‌های اجتماعی پرمخاطب و فعال مثل فیس‌بوك و گوگل‌پلاس و حتی شبكه تازه تاسیس افسران كه به نام افسران جوان جنگ نرم نام گرفته سر بزنید مشاهده می‌كنید تعداد زیادی از کاربران آنها در حمایت از فرمانده سپاه قدس ایران به جای تصویر خود تصویر وی را گذاشته‌اند تا در یك معنا بگویند همه آنها پشت این فرمانده سپاه هستند. این اتفاق به دنبال این رخ داده كه چندی پیش برخی از نمایندگان کنگره آمریکا خواهان ترور سردار قاسم سلیمانی شدند. روز گذشته در حالی‌كه دو ساعت از آغاز این حركت دسته جمعی نگذشته بود تعداد زیادی از كاربران از این حركت استقبال كردند و به سرعت نیز درباره آن اطلاع‌رسانی صورت گرفت. این حركت ابتدا از شبكه اجتماعی فیس‌بوك آغاز شد اما در فضای گوگل پلاس با فاصله كمی پیگیری شد و شبكه‌های اجتماعی دیگر هم به آن پیوستند.

این روزها اگر به شبكه‌های اجتماعی پرمخاطب و فعال مثل فیس‌بوك و گوگل‌پلاس و حتی شبكه تازه تاسیس افسران كه به نام افسران جوان جنگ نرم نام گرفته سر بزنید مشاهده می‌كنید تعداد زیادی از کاربران آنها در حمایت از فرمانده سپاه قدس ایران به جای تصویر خود تصویر وی را گذاشته‌اند

چندی قبل بود كه جمعی از نمایندگان كنگره آمریكا پیشنهاد طرح ترور مسئولین سپاه قدس را دادند و در همین زمینه یک مقام آمریکایی به صراحت نام قاسم سلیمانی را برده است و گفته: «قاسم سلیمانی بسیار سفر می‌کند... تکان بخورید... تلاش کنید او را بکشید.» پیش از این هم جمله معروفی از شیمون پرز در وصف ترس از سردار ایرانی آمده بود به این مضمون كه: «خاور‌میانه روی انگشت ژنرال قاسم سلیمانی می‌چرخد.»

روزنامه انگلیسی گاردین هم در مقاله‌ای نوشته بود: «قدرت و وجهه قاسم سلیمانی به عنوان کسی که قدرتمندترین بازیگر عرصه منطقه است، در سه سال گذشته افزایش یافته است. برخی از مقامات عراقی او را ستایش می‌کنند.» همچنین یكی از روزنامه‌های معتبر آمریکایی تاکید كرده: «یکی از قدرتمندترین چهره‌های موجود در عراق، یکی از مقامات دولتی این کشور، یک رهبر شبه نظامیان، یک روحانی بلندپایه یا یک فرمانده یا دیپلمات آمریکایی نیست.این فرد، یک ژنرال ایرانی است که هم‌اکنون بسیار پرنفوذتر از همه مقامات نامبرده شده است. ژنرال «قاسم سلیمانی»، فرمانده نیروهای قدس، شاخه فعال سپاه پاسداران ایران در عراق است که ماموریت این شاخه، گسترش نفوذ ایران در خاورمیانه است.»

جمله معروفی از شیمون پرز در وصف ترس از سردار ایرانی آمده بود به این مضمون كه: «خاور‌میانه روی انگشت ژنرال قاسم سلیمانی می‌چرخد.»

حالا پس از آخرین اظهار نظر اهالی كنگره آمریكا جوانان ایرانی هستند كه خلاقیت را به دست می‌گیرند و به حمایت از سردار خود برخاسته‌اند. پیش از این نیز در جریان راهپیمایی 13 آبان، بسیاری از جوانان و نوجوانان با امضای طوماری خواستار پیوستن به سپاه قدس ایران شدند و در این اقدام جدید هم جوانان با استفاده از همان فضای مجازی كه شاید قدرتمندترین ابزار جنگ نرم در دنیای امروز است ابتكار عمل را به دست گرفتند.امروزه فراگیری اینترنت و فن‌آوری‌های جدید ارتباطی و اطلاعاتی، موجب ظهور فضای مجازی در کنار جهان واقعی شده که این امر، معادلات و الگوهای ارتباطات سنتی، تولید، انتقال و مصرف اطلاعات را به هم زده و موجب تغییر در آن شده است. باید منتظر ماند و دید این حركت چه بازتابی در رسانه‌ها خواهد یافت.

بخش سیاست تبیان

منابع:تهران امروز