تبیان، دستیار زندگی
مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی وزارت ارشاد اسلامی از امضای 9 تفاهمنامه همکاری رسانه‌ای بین کشورهای حاضر در هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات و خبرگزاری‌ها خبر داد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

امضای 9 تفاهمنامه رسانه‌ای در نمایشگاه مطبوعات امسال

پدرام پاک‌آیین

مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی وزارت ارشاد اسلامی از امضای 9 تفاهمنامه همکاری رسانه‌ای بین کشورهای حاضر در هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات و خبرگزاری‌ها خبر داد.

پدرام پاک‌آیین با بیان این مطلب اظهار داشت: حضور کشورهای خارجی در هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات و خبرگزاری‌ها نشان از وسعت و ظرفیت این نمایشگاه برای همکاری‌های رسانه‌های داخلی و خارجی بود.

وی خاطرنشان کرد: امسال 50 رسانه و نشریه خارجی به نمایندگی از کشورهای خود در نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها حضور داشتند.

مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اسامی کشورهای حاضر در نمایشگاه امسال تصریح کرد: کشورهای آفریقای جنوبی، اردن، افغانستان، الجزایر، اندونزی، ازبکستان، اوگاندا، بنگلادش، بوسنی، پاکستان، تاجیکستان، تانزانیا، تایلند، ترکیه، تونس و روسیه از جمله کشور‌های حاضر در نمایشگاه امسال بودند.

وی افزود: کشور‌های سیرلانکا، سنگال، سودان، سوریه، غنا، قطر، کانادا، کنیا، کویت، لبنان، مالزی، مصر، نیجریه، هندوستان، یمن، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، انگلستان، چین، رومانی، لهستان، اروگوئه، لیتوانی و عراق از جمله دیگر کشورهای حاضر در هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات و خبرگزاری‌ها بودند.

برپایی اتاق انعقاد تفاهمنامه‌های داخلی و خارجی

پاک‌آیین با بیان اینکه در نمایشگاه‌های مطبوعات سال گذشته و در ایام برگزاری آن تفاهم‌نامه و یا سند همکاری بین خبرگزاری‌ها و رسانه‌های داخلی به امضا نمی‌رسید، اظهار داشت: اما امسال اتاق انعقاد تفاهمنامه‌های داخلی و خارجی در محل سرای روزنامه‌نگاران ایران در نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها دایر شد و با حضور کارشناسان حقوقی و رسانه‌ای معاونت مطبوعاتی، تفاهمنامه‌ها و اسناد همکاری مشترک بین رسانه‌های داخلی و خارجی به امضا رسید.

وی با اشاره به مفاد این تفاهم‌نامه‌ها یادآور شد: موضوع این تفاهمنامه‌ها بین رسانه‌های داخلی و خارجی، مبادله محصولات رسانه‌ای شامل خبر، مقاله و تصویر، استفاده مشترک از فناوری‌های الکترونیکی، برپایی کارگاه‌هایی در زمینه آموزش خبرنگاران به طور مشترک، همکاری برای تأسیس و راه‌اندازی نسخه دیجیتال نشریات مکتوب، برپایی نمایشگاه‌های مشترک رسانه‌ای بوده است.

مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: همچنین برپایی همایش‌های مشترک، مبادله اسناد علمی و خبری، ایجاد منابع آرشیوی مشترک شامل آرشیو اخبار و تصاویر، تبادل بانک‌های اطلاعاتی و همین طور ایجاد تسهیلاتی در زمینه اعزام خبرنگاران از سوی هر 2 رسانه به کشور دیگر از جمله موضوعات  تفاهمنامه‌های به امضا رسیده در نمایشگاه امسال است.

پاک‌آیین با ابراز امیدواری برای اینکه امضای تفاهمنامه‌های همکاری بین رسانه‌های داخلی و خارجی باعث تقویت مناسبات رسانه‌ای بین کشور‌های حاضر در این نمایشگاه و دسترسی مستقیم و امانتدارانه به منابع خبری هر یک از رسانه‌های طرف تفاهم را فراهم کند، خاطرنشان کرد: مجموعاً 9 تفاهمنامه در ایام برگزاری نمایشگاه امسال به امضا رسید و تعدادی از تفاهمنامه‌ها نیز برای امضای بالاترین مقام رسانه‌ای طرف تفاهم به مراکز اصلی آن رسانه‌ها ارسال شد.

مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، امضای تفاهمنامه بین خبرگزاری صدای افغان با نشریه راکیامردکا، امضای تفاهمنامه همکاری بین خبرگزاری اخبار لبنان با خبرگزاری فارس و پایگاه اطلاع رسانی اکوپارس را از جمله تفاهمنامه‌های به امضا رسیده در هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات و خبرگزاری‌ها دانست.