تبیان، دستیار زندگی
برخی مراعات های کوچک و رعایت حدود در روابط همسران مانع از بسیاری اختلاف های بزرگ می شود. رعایت احترام بین زوجین یکی از مهم ترین گزینه های ارتباطی است...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زندگی شاد با احترام به شوهر


برخی مراعات های کوچک و رعایت حدود در روابط همسران مانع از بسیاری اختلاف های بزرگ می شود. رعایت احترام بین زوجین یکی از مهم ترین گزینه های ارتباطی است.

احترام به مرد خانه

هر انسانی به شخصیت خویش علاقه مند است و خود را دوست دارد و می خواهد دیگران نیز به شخصیت او احترام بگذارند.

از سویی مرد به حکم آن که مسئولیت سرپرستی خانواده را بر عهده دارد، لازم است از سوی اعضای خانواده به خصوص همسر خود مورد احترام قرار گیرد. لازم است شأن و حرمت او در خانواده حفظ شود تا با دل گرمی و پشتکار بیشتر، به انجام وظایف خود در خانواده بپردازد به علاوه، فرزندان نیز احترام به پدر را از مادر خود می آموزند. اگر زن به شوهر خود احترام بگذارد فرزندان نیز حرمت پدر را نگه می دارند. در ادامه به برخی از مصادیق احترام زن به شوهر می پردازیم:

مراعات ادب

لازم است زن، هنگام ورود شوهر به خانه به استقبال او برود سلام کند و به گرمی از او پذیرایی نماید.

همیشه شوهر خود را با احترام، صدا بزنید و همیشه او را با لفظ « عزیزم» و «شما» مخاطب قرار دهید. وقتی او سخن می گوید، کلام او را قطع نکنید. رعایت این امور به ظاهر کوچک، تأثیر بسزایی در جلب رضایت و محبت شوهر دارد.

توجه به او بیشتر از فرزندان

زمانی که فرزندان به دنیا می آیند، پس از گذشت چند ماه چون تمام توجه شما صرف مراقبت از فرزندتان می گردد و به شوهرتان به طور ناخودآگاه توجه کمتری می کنید. ممکن است شوهرتان احساس تنهایی کند در چنین مواردی حواستان باشد که پدر بچه ها را فراموش نکنید و توجه شما بیشتر به شوهرتان باشد. این کار علاوه بر آموزش رعایت احترام پدر به فرزندان، حاکی از احترام شما به شوهرتان نیز هست.

احترام به اقوام و بستگان همسر

در برخورد با اقوام و فامیل شوهر، با آن ها خوش برخورد باشید و به آنها احترام بگذارید. هر چند وقت یک بار، آن ها را به خانه خود دعوت کنید. اگر در حق شما بدی کرده اند گذشت کنید و به روی شوهر خود نیاورید. با اجرای این شیوه، او نیز می آموزد، متقابلاً به فامیل و بستگان شما احترام بگذارد.

اطاعت از شوهر

اطاعت از شوهر و پذیرش درخواست های او، از مصادیق بارز احترام به اوست، ممکن است مرد از همسر خود بخواهد لباس او را بشوید یا اتو کند، یک لیوان آب به او بدهد، غذا را زودتر آماده کند، تلویزیون را برای استراحت او خاموش کند و ... پذیرش این گونه خواسته های مرد از سوی همسرش، علاوه بر آن که احترام است، باعث افزایش محبت او نسبت به همسرش می شود و زندگی را شیرین تر و لذت بخش تر می نماید.

زن باید در حضور دیگران، شوهر خود را با رعایت ادب صدا کند. هیچ گاه نباید در حضور فامیل او را با بی احترامی صدا کند، یا از او به بدی یاد کند. به علاوه، لازم است زن، عیوب و نقایص شوهر خود را مخفی کند و اگر دیگران از او به بدی یاد می کنند از شوهر خود دفاع نماید

پذیرش سرپرستی مرد بر خانواده

می دانیم که مرد مسئولیت سرپرستی خانواده و مدیریت کلان آن را بر عهده دارد و این مسئولیت به دلیل ویژگی های خاص جسمانی و عقلانی، بر عهده او گذاشته شده است. از سوی دیگر، مرد در صورتی قادر به انجام این وظیفه خواهد بود که همسر و فرزندان، تصمیمات اتخاذ شده از سوی او درباره خانواده را بپذیرند. تصمیماتی از قبیل شهر یا محل سکونت، ادامه تحصیل، اشتغال و .... بدون پذیرش از سوی زن، قابل اجرا نخواهد بود. قبول کردن این تصمیم ها از سوی زن، نشانه پذیرش حق سرپرستی مرد بر خانواده و رعایت حرمت اوست. ناگفته پیداست که مرد در اتخاذ تصمیم هایش درباره خانواده، باید با همسر خود مشورت کند و با مد نظر قرار دادن دیدگاهها بهترین و معقولانه ترین تصمیم را که به نفع همه اعضای خانواده باشد اتخاذ نماید.

احترام به او در مقابل دیگران

لازم است زنان، جهت حفظ حرمت شوهر خود، در مقابل دیگران، به خصوص در حضور بستگان خود یا همسر در احترام به او کوتاهی نکنند. زن باید در حضور دیگران، شوهر خود را با رعایت ادب صدا کند. هیچ گاه نباید در حضور فامیل او را با بی احترامی صدا کند، یا از او به بدی یاد کند. به علاوه، لازم است زن، عیوب و نقایص شوهر خود را مخفی کند و اگر دیگران از او به بدی یاد می کنند از شوهر خود دفاع نماید. این ها نشانه احترام زن به شوهر است و رفتار احترام آمیز متقابل را از سوی او بر خواهد انگیخت.

بخش خانواده ایرانی تبیان

منبع : جهان

مطالب مرتبط :

اگر زناشویی به دلخواهتان نیست

برگ برنده در زندگی مشترک

یادداشتی برای زوجین بی توجه

عادت کنید که خوشبخت باشید

شاه کلیدی برای نفوذ در قلب همسر

انتهای سیاست زندگی داری

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.