تبیان، دستیار زندگی
با وجود تغییرات ساختاری در جامعه ایرانی در دو دهه اخیر و حركت كردن جامعه ایرانی به سمت مدرن شدن، اما هنوز ایرانیان خصوصیات و ویژگی‌هایی دارند كه آن‌ها را از اقوام دیگر مجزا می‌سازد . برای ایرانیان هنوز مسائلی مهم است كه اساس فرهنگی دارند كه در بین اقوام
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : فاطمه رئیسی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فرهنگ های طلایی ایرانی


با وجود تغییرات ساختاری در جامعه ایرانی در دو دهه اخیر و حركت كردن جامعه  ایرانی  به سمت مدرن شدن، اما هنوز ایرانیان خصوصیات و ویژگی‌هایی دارند كه آن‌ها را از اقوام دیگر مجزا می‌سازد . برای ایرانیان هنوز مسائلی مهم است كه اساس فرهنگی دارند كه در بین اقوام و ملت‌های دیگر اهمیت چندانی ندارد و یا اصلاً ارزشی ندارد .


تحصیل کرده-خیابان

همان‌طور كه گفته شد؛ سرزمین ایران به علت داشتن اقوام مختلف، زبان‌های گوناگون و حتی شرایط اقلیمی خاص هر منطقه دارای ویژگی‌هایی است كه  آن را منحصر به فرد كرده و جدای از رگه‌های مذهبی كه در همه ادوار در  كشورمان وجود داشته است  در كشورمان آداب و رسومی وجود دارد كه از فرهنگ‌های دیرین به ارث برده شده است . مثلاً جماعت ایرانی همیشه به دیگران محبت داشته است و چون مهر و محبت با گرمی و خورشید ارتباط داشته است، بنابراین ایرانیان به خونگرمی در روابط اجتماعی در سر تا سر دنیا شهرت دارند . به همین دلیل است كه به ما در همه جای دنیا  مردم مهمان نواز گفته می‌شود . ایرانیان حتی اگر در منزل خود چیزی برای خوردن نداشته باشند، بهترین طعام ممكن را برای مهمانان خود فراهم می‌کنند و تلاش می‌کنند به مهمانشان خوش بگذرد.همیشه در زندگی شخصی ما بهترین چیزها برای مهمانان و مهمانی رفتن‌ها می‌باشد . بهترین ظرف‌ها، بهترین لباس‌ها و بهترین جایگاه‌ها . دست و دلبازی در بین قبایل ایرانی نوعی شهرت به حساب می‌آید .

حتی در بین اقوام مختلف، هر قومی خود را دست و دلباز تر و مهربان‌تر از دیگری معرفی می‌کند، گویا میدان مسابقه است . در مثل‌ها و متل های ایرانی بسیار بر این امر تاكید شده است . گویا تمام فرهنگ مردمی ما به گونه‌ای در این امر خلاصه شده است . كلیه  آداب صرفاً ایرانی مثل عید نوروز كه مراسمی ایرانی است و كمتر مذهبی تلقی می‌شود،  بر دور هم بودن افراد خانواده، گرمی روابط و مهربانی كردن و معاشرت و مهمان نواز بودن اشاره دارد . مراسم‌های کاملاً مذهبی ما هم  بر این نكته پافشاری دارند . مثلاً در مراسمی كه در عزاداری‌های عاشورا بر پا می‌شوند، عزاداران مهمان امام حسین به شمار می‌آیند و مهمان امام حسین بر صاحب خانه اولی‌تر است . هر چقدر شرایط زندگی از لحاظ معیشتی و اقتصادی بد شود، اما این ویژگی ایرانی از او انفكاك ناپذیر است زیرا، ایران در شرق قرار دارد و همیشه طلوع خورشید از شرق است و خورشید مظهر گرما و محبت است .

كلیه  آداب صرفاً ایرانی مثل عید نوروز كه مراسمی ایرانی است و كمتر مذهبی تلقی می‌شود،  بر دور هم بودن افراد خانواده، گرمی روابط و مهربانی كردن و معاشرت و مهمان نواز بودن اشاره دارد

یكی از دیگر ویژگی‌هایی كه ایرانیان دارند توجه به روابط فردی است . به معنای دیگر ایرانیان افراد برون گرا هستند. ایرانیان ارتباط داشتن با یكدیگر را دوست دارند . دوست دارند با افراد مختلفی معاشرت كنند . مهمانی ترتیب دهند و با یكدیگر سخنان نغز رد و بدل كنند. این نوع ارتباطات از قدیم در نزد ما ایرانیان بوده است . ما دوست داریم در زمان مشكلات و گرفتاری‌های خودمان  بیشتر با یكدیگر صحبت كنیم . در واقع خانواده‌ها و شرایط اجتماعی در ایران به گونه‌ای می‌باشد كه به صورت خودجوش حمایت اجتماعی را در زمان مشكلات فراهم می‌آورد . مثلاً ما در زمانی كه عزیزی در خانواده‌ای از بین می‌رود، آداب و رسوم خاصی داریم كه تقریباً در هیچ جای دنیا به این گونه مرسوم  نمی‌باشد. البته این موضوع تا حدودی اساس مذهبی و اعتقادی دارد . اما ما به نحوی می‌خواهیم با فرد عزادار همدردی داشته باشیم و بیشتر انجام این مراسم‌ها ریشه ایرانی نیز دارند .

جامعه

این موضوع مشخصاً برای عزاداری‌ها نیست . مراسم‌های مربوط به شادی‌ها مثل عزاداری‌ها می‌باشند . یعنی ما تمایل ذاتی داریم كه در شادی‌های خود نیز دیگران را سهیم كنیم همان‌طور كه در غم‌هایمان دیگران به كمك ما می‌شتابند . در همه اقوام ایرانی زمان ازدواج دختر و پسر جوان، دایره و هل می‌زنند و به همه اعلام می‌کنند كه خبر خوشی در راه است . در شهرهای بزرگ با به راه انداختن دسته جات شادی، با دست زدن و پایكوبی كردن و مزین كردن ماشین به دیگران اعلام می‌کنیم كه شاد هستیم و شادیمان را خبر می‌دهیم .

ویژگی دیگر ایرانی بودن كه كم كم در حال كمرنگ شدن است روحیه توافق و همکاری‌های مشتركانه می‌باشد.كشورهای دیگر شرقی مانند چین و ژاپن روحیه كار گروهی بسیار تشویق می‌شود.همه افراد در كنار هم و با صمیمیت و بدون مناقشه و سنگ اندازی در كار گروهی با یكدیگر تعامل می‌کنند . اما متأسفانه در ایران این موضوع  تا حدی از اهمیتش کم شده. در یك اداره جریان همكاری کردن‌ها به كندی پیش می‌رود، زیرا كارمندان روحیه همكاری ندارند اما در كشوری مانند چین اگر كتابی امروز صبح به هر زبانی نوشته شده باشد و برای جامعه علمی آن‌ها ضرورت داشته باشد تا شب در یك تیم مترجم و متخصص ترجمه شده و چاپ می‌شود بدون این كه در جریان كار خللی پیش بیاید .

ایرانیان ملتی با اصالت و با فرهنگ هستند ولی آن طور که باید این باور را در خود تقویت نکرده اند. به جاست به جای ذکر نواقص و بی فرهنگی‌ها، فرهنگ‌های رفتاری مثبت را بازگو کنیم و مورد تشویق قرار دهیم.

خوشحال می‌شویم اگر شما کاربران عزیز هم در این راستا همکاری کنید و ویژگی های مثبت ایرانیان را در همین مطلب به دیگر دوستان یادآوری کنید .

فاطمه رئیسی

بخش اجتماعی تبیان


لینکهای مرتبط :

کاهش قداست چادر با اجباری شدن  

دروغ‌های نُقلی، اما مخرب‌   

سفید پوشان شفابخش