تبیان، دستیار زندگی
خانواده یک عضو کوچک از جامعه است که جایگاه و منزلتی والا در فرهنگ اسلامی ما داشته و دارد. این نهاد اجتماعی کوچک و با نقشی بزرگ و سازنده در نحوه شکل دادن به جایگاه‌های اجتماعی و ایجاد تغییرات در اجتماع تأثیرات عمیق و بنیادی دارد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

وقتی گونه‌هایتان سرخ می‌شود


 ازدواج در اسلام مستحب موکد است و در روایات آمده که هرکس ازدواج کند نصف دینش کامل می‌شود. ازدواج یکی از نیازهای اساسی، طبیعی و غریزی بشر است. هرچه پایه‌‌های یک ازدواج مستحکم‌تر باشد، خانواده از بنیان و قوت بیشتری برخوردار خواهد بود و به طبع آن جامعه نیز سالم‌تر و قوت و قدرت آن بیشتر می‌شود.


جامعه-دختر و پسر

ازدواج مایه آرامش و سکون افراد و افزایش محبت و مودت میان زن و مرد می‌شود. گرچه ازدواج‌های نامطلوب می‌تواند اثرات مخربی بر سلامت خانواده و جامعه داشته باشد، اما اگر انتخاب صحیح و از روی آگاهی و بر اساس عشق، اعتقاد، ایمان و تعهد صورت گیرد می‌تواند اثرات شگرفی بر پیکره و بنیان اجتماع بگذارد.

ازدواج می‌تواند بزرگ‌ترین گام یک فرد برای عبور از زندگی تجرد و چشیدن طعم اشتراک در زندگی و فرار از تنهایی باشد. که این خود در پرورش رشد شخصیتی و اجتماعی افراد و رسیدن به استقلال فکری یک جوان بسیار چشمگیر است. ازدواج آثار و برکات مختلفی در تمامی ابعاد زندگی انسان اعم از فردی و اجتماعی دارد. به نمونه‌هایی از آثار اجتماعی ازدواج در ادامه پرداخته شده است:

بقای نسل: هر اجتماعی برای بقای خود نیازمند تولید مثل و گسترش نسل بشری است. تولید مثل جامعه را پویا و شاداب می‌کند. چنین امری از دو راه قابل دست‌یابی است. یا از طریق فحشا و بی‌بندوباری که عواقب سوء و خطرناکی را در پی خواهد داشت یا از طریق ازدواج که امری غریزی و الهی است و متناسب با فطرت انسان در نظر گرفته شده است. تولید نسل از طریق ازدواج از تولید فرزندان بی‌سرپرست و بدون هویت جلوگیری می‌کند.

ازدواج می‌تواند بزرگ‌ترین گام یک فرد برای عبور از زندگی تجرد و چشیدن طعم اشتراک در زندگی و فرار از تنهایی باشد. که این خود در پرورش رشد شخصیتی و اجتماعی افراد و رسیدن به استقلال فکری یک جوان بسیار چشمگیر است

جلوگیری از فساد: ازدواج بسیاری از رفتارها و گفتارهای انسان را به قید و بند درمی‌آورد. وقتی فرد در خانواده از تمامی جنبه‌ها ارضا شود در جامعه فقط به دنبال فعالیت‌های اجتماعی خود و در چارچوب موازین شرعی حرکت خواهد کرد. در این صورت همه حواس و ادراک خود را صرف امور اجتماعی می‌کند و به دنبال ارضای نیازهای جنسی خود در جامعه نیست. ازدواج موجب عفت چشم، فکر و روان می‌شود و فرد با آزادی فکری و روحی به امور اجتماعی خود می‌پردازد و نیازهای جنسی خود را در منزل برطرف می‌کند. همچنین ازدواج از بسیاری روابط آزادانه دخترها و پسرها  در جامعه جلوگیری می‌کند. در جامعه‌ای که روابط زن و مرد در چارچوب شرع و قانون نباشد، دچار انحطاط شده و به بی‌راهه کشیده خواهد شد.

کاهش ارتباطات غیر معمول: در صورتی که یک ازدواج موفق باشد و فرد از لحاظ برقراری ارتباط موثر در خانواده اشباع شود، دیگر در محیط‌های اجتماعی از برقراری ارتباطات غیرضروری و غیرمعمول با دیگران خودداری می‌کند و همواره به دنبال آن است که بیشترین ارتباطات کلامی خود را با افراد خانواده برقرار کند.

اگر ازدواج به درستی صورت گرفته باشد و در خانه محیط امنی برای اعضای آن ایجاد شود، به میزان قابل توجهی از بزه کاری‌های اجتماعی کاسته خواهد شد. اغلب بزهکاران در خانواده‌هایی رشد کرده‌اند که از استحکام و بنیان لازم برخوردار نبوده است

افزایش امنیت اجتماعی: اگر ازدواج به درستی صورت گرفته باشد و در خانه محیط امنی برای اعضای آن ایجاد شود، به میزان قابل توجهی از بزه کاری‌های اجتماعی کاسته خواهد شد. اغلب بزهکاران در خانواده‌هایی رشد کرده‌اند که از استحکام و بنیان لازم برخوردار نبوده است. ازدواج افراد را ملزم می‌کند تا فرد در حریم شخصی خود نیازهایش را برطرف کند و برای دست‌یابی به خواسته‌هایش به حقوق و حریم دیگران احترام بگذارد.

افزایش رونق اقتصادی در جامعه: ازدواج موجب می‌شود فرد برای تأمین نیازها و خواسته‌های اعضای خانواده خود تلاش کند و با هدف کسب رزق و روزی قدم در جامعه بگذارد. این تلاش سبب می‌شود اقتصاد جامعه به نحو چشمگیری رونق پیدا کند. اسلام نیز به این امر توصیه فراوان کرده است تا جایی که در حدیث آمده مردی که برای کسب رزق و روزی همسر و فرزندان خود از منزل بیرون می‌رود، در این راه بمیرد شهید از دنیا رفته است. همچنین اجر کسب رزق و روزی حلال برابر با اجر جهاد فی سبیل‌الله است.

حذف واحد تنظیم خانواده در دانشگاه

کاهش مشکلات روحی – روانی: یکی از نیازهای اساسی بشر داشتن آرامش و امنیت خاطر است. دین مبین اسلام ازدواج را مایه آرامش و تسکین زن و مرد عنوان کرده است. کسانی که ازدواج می‌کنند از لحاظ روحی به آرامش می‌رسند و از بسیاری از ناهنجاری‌های روانی نیز جلوگیری می‌شود. افرادی که به آرامش رسیده‌اند و مشکلات روحی – روانی ندارند، علاوه بر اینکه در تعاملات اجتماعی خود دچار مشکل نمی‌شوند، بلکه موجب انتقال این آرامش به دیگر افراد جامعه نیز خواهند شد. جامعه‌ای که افراد آن از آرامش نسبی برخوردار باشند، از سلامت بیشتری برخوردار است.

شادابی و نشاط در جامعه: اگر معیارهای درستی در ازدواج درنظر گرفته شود و افراد از زندگی خود راضی باشند، نوعی احساس نشاط و شادی در آن‌ها تولید می‌‌شود. تحقیقات نشان داده است افرادی که ازدواج کرده‌اند از شادابی و نشاط بیشتری برخوردار هستند و افراد متأهل کمتر دچار افسردگی می‌شوند و این نشاط و شادی از خانواده به سمت اجتماع نیز کشیده خواهد شد.

رسیدن به بلوغ اجتماعی: رشد شهرنشینی و افزایش ارتباطات و تعاملات اجتماعی بر انتخاب افراد در ازدواج نیز تأثیر گذاشته و   ازدواج‌ها به محدوده‌ای خارج از بستگان و آشنایان و حتی برون از مرزهای کشور گسترش پیدا است. این امر موجب می‌شود افراد برای برقراری ارتباط با بستگان، آشنایان و دوستان همسر خود با ابزارهای تعاملی آشنا شوند و رموز برقراری ارتباط با دیگران را بیاموزند. که این خود منجر به رشد اجتماعی فرد و نزدیک کردن وی به بلوغ اجتماعی می‌‌شود.

منصوره فراهانی

بخش کلوب ازدواج تبیان


مطالب مرتبط:

 بچه‌های کم فردا  

 وسایل جنسی، تحویل در محل!  

 چرا ازدواج موقت؟  

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.