تبیان، دستیار زندگی
نمایشگاه "مكاتبات عباس كیارستمی - ویكتور اریسه"* دو كارگردان نامدار و صاحب سبك ایرانی و اسپانیایی روز سه‌شنبه با حضور آنان در مادرید پایتخت اسپانیا به مدت ? 80?روز گشایش یافت. این نمایشگاه نه تنها نامه‌های مبادله‌شده این دو ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نمایشگاه مشترك كیارستمی و اریسه در اسپانیا


نمایشگاه "مكاتبات عباس كیارستمی - ویكتور اریسه"* دو كارگردان نامدار و صاحب سبك ایرانی و اسپانیایی روز سه‌شنبه با حضور آنان در مادرید پایتخت اسپانیا به مدت ? 80?روز گشایش یافت.

این نمایشگاه نه تنها نامه‌های مبادله‌شده این دو كارگردان "مستقل"، "مقاوم" و "مخالف هالیوود" را كه اغلب به صورت غیرنوشتاری و در قالب فیلم‌های كوتاه بوده است، در خود جای داده، بلكه نگاه آنان به مسائلی چون كودكی، طبیعت، مردم، راه‌ها، مناظر، درخت، سكوت و مانند آن را كه در فیلم هایشان هویدا است، از طریق آثارشان به علاقه‌مندان معرفی می‌كند.

نمایشگاه با موزه "درختان كاغذی" اما با اندازه طبیعی یك درخت كه نماد دیدگاه طبیعت گرایانه این دو كارگردان صاحب‌نام است، آغاز می‌شود و سپس، از طریق برشی از فیلم‌های آنان به موضوعاتی مانند كودكی و طبیعت ادامه می‌یابد.

ارایه یك ویدیوكلیپ در معرفی این دو هنرمند و تشابهات فكری و دیدگاهی آنان به سینما، برپایی نمایشگاهی از آثار طراحی، نقاشی و عكس آنان، معرفی فیلم‌ها و نیز، نمایش فیلمی از آنان در روز جمعه هر هفته از دیگر بخش‌های این نمایشگاه است.

نمایشگاه "كیارستمی - اریسه" را موسسه "لاكاسا انسندیدا" با همكاری مركز هنرهای معاصر بارسلونا برپا كرده و بازدید از آن تا دوم مهر ماه آینده برای همگان آزاد است.

"خانه دوست كجاست؟"، "كلوزآپ"، "و زندگی ادامه دارد"، "زیر درختان زیتون"، "طعم گیلاس"، "باد ما را خواهد برد" و "? "10?از فیلم‌های كیارستمی و "چالش‌ها"، "آفتاب به"، "روح كندو" و "جنوب" از آثار اریسه است كه هر یك در یك روز جمعه برای علاقه‌مندان در محل نمایشگاه به روی پرده خواهد رفت.

كیارستمی و اریسه كه با اختلاف یك هفته در سال ? 1940?در دو نقطه دور از هم - ایران و اسپانیا - دیده به جهان گشودند، سال‌ها پیش، از طریق دنیای سینما همدیگر را شناختند و با آنكه زبان یكدیگر را نمی‌دانند اما از طریق مكاتبات غیر نوشتاری و مراودات خویش، نگاه مشترك خود به مقوله انسان و طبیعت را ترویج می‌كنند.

كیارستمی روز سه‌شنبه در یك كنفرانس خبری در مراسم گشایش نمایشگاه مشترك خود با اریسه تاكید كرد كه نگاه آنان به مقوله سینما و پرهیز از مدل‌های سینمای آمریكایی "هالیوود" به خاطر مطرح‌كردن خود یا نخبه‌گرایی نیست، بلكه برخاسته از علایق و نگاه ویژه آنان به هنر و كاركرد سینما است.

كیارستمی درباره دوران كودكی كه وی و اریسه، هر دو در آثارشان بر آنان تاكید بسیار دارند، نیز گفت: دوران كودكی یك هویت منحصر به فرد انسانی و فراگیر است و در زندگی انسان‌ها، نقشی اساسی ایفا می‌كند.

این كارگردان صاحب‌نام ایرانی درباره نحوه ارتباطش با اریسه با آنكه زبان یكدیگر را نمی‌داننند، خاطرنشان كرد كه برای تفاهم، ارتباط شفاهی لازم نیست.

او از اریسه و آثارش تجلیل كرد و گفت كه اریسه در سینمای خود آرامشی را كه درك و نگاه انسان‌ها را طراوت و غنا می‌بخشد، به آنان منتقل می‌كند.

اریسه نیز در این نشست از تشابهات فكری و نگاه مشترك خود با كیارستمی درباره مقوله سینما و جهان سخن گفت و تاكید كرد كه كیارستمی با فیلم‌هایش به آدمی یاد می‌دهد كه چگونه باید به طبیعت پناه برد.

او با اشاره به نمایشگاه، جای دادن فیلم‌ها در متن یك موزه را دارای نتایج سیاسی و زیبا شناختی دانست چرا كه به عقیده وی، با چنین كاری، از یك طرف، سینما یك فضای عمومی را فتح می‌كند و از دیگر سو، آدمی را به تفكر وا می‌دارد.

كیارستمی قرار است سه‌شنبه‌شب در مراسم معرفی كتاب شعرش با عنوان "همراه با باد" كه برای نخستین بار به زبان اسپانیایی انتشار می‌یابد، نیز شركت كند.

او همچنین در دو كارگاه آموزشی فیلم به همراه اریسه حضور می‌یابد تا سبك هنری و فیلمسازی خود را برای هنرجویان و علاقه‌مندان تشریح كنند.

نشست روز دوشنبه در این زمینه به مدت چهار ساعت برگزار شد و در آن، این دو كارگردان صاحب‌نام درباره ? 10?فیلم كوتاه چند دقیقه‌ای كه جوانان اسپانیایی هوادار سبك آنان ساخته‌اند، به گفت و شنود پرداختند.

لینک :

جشنواره بین‌المللی فیلم مراكش، از كیارستمی تجلیل می‌كند

كیارستمی: فیلم‌های آسیایی در حال ازدست دادن هویت خود هستند

تبریك مسجد جامعی به كیارستمی و صابری

«مشق شب» كیارستمی

جدیدترین‍ فیلم‍ كیارستمی

نشان «كماندور» برای كیارستمی

كیارستمی رئیس داوران بخش دوربین طلایی كن شد

درخشش «دَه» كیارستمی در میان 400 فیلم جشنواره ملبورن