تبیان، دستیار زندگی
جهان پر از راز و رمزهای مختلفی است که بشر هنوز به آن ها دست نیافته است. میل به شناخت ناشناخته ها انسان را وادار می کند تا به مناطقی که به آن ها دسترسی ندارد نظر اندازد و از طریق تجاربی که تا کنون به دست آورده است حدس و گمان هایی درباره آن ها ارائه کند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

این عکس کجای عالم است!


جهان پر از راز و رمزهای مختلفی است که بشر هنوز به آن ها دست نیافته است. میل به شناخت ناشناخته ها انسان را وادار می کند تا به مناطقی که به آن ها دسترسی ندارد نظر اندازد و از طریق تجاربی که تا کنون به دست آورده است حدس و گمان هایی درباره آن ها ارائه کند.

خیال و علم؛ گرچه در نگاه اول این دو از هم جدا هستند اما مانند دو بال پرنده در طول تاریخ توانسته اند انسان را تا جایگاهی که اکنون در آن قرار دارد به پیش ببرند و به پیش خواهند برد. گاهی اوقات علم در مقابل خیال سرکشی کرده و بعضی مواقع این خیال بوده است که بر علم چیره گشته. اما شکوفایی هر دو زمانی اتفاق افتاده است که در کنار یکدیگر بودند و با هم حرکت کرده اند.

حال شما نیز قوه تخیلتان را به پرواز دربیاورید و به دو تصویر پیش رو با دقت نگاه کنید:

این عکس کجای عالم است!
این عکس کجای عالم است!

به نظر شما دو تصویر بالا مربوط به چه چیزی یا چه مکانی هستند؟ آیا می توانید حدس بزنید که نخستین عکس چه چیزی را نمایش می دهد؟ نظرتان درباره دومین عکس چیست؟ لطفا قبل از خواندن شرح کامل تصاویر، حدس های خود را در قسمت نظرات وارد کنید تا ما و دیگران با تراوشات ذهنی شما بیشتر آشنا شویم!

فراموش نکنید که درست یا غلط بودن حدس های شما مهم نیست آنچه که ارزشمند است تنها تفکر بر روی خالق این زیبایی هاست.

تصویر اول: ابرهای مشتری از افق‌های نو

این عکس کجای عالم است!

فضاپیمای افق‌های نو در میانه راهش به پلوتو، از مشتری عکس‌های فوق‌العاده‌ای گرفته است. مشتری علاوه برلکه بزرگ قرمزش، به خاطر نوارهای ابر منظم در ناحیه استوایی‌اش که حتی با تلسکوپ‌های متوسط هم قابل مشاهده است، نیز معروف است. تصویر بالا، که از عرض فشرده شده ، در سال 2007 از نزدیکی ترمیناتور(مرز تاریک و روشن سطح) مشتری گرفته شده است و تنوع زیاد الگوهای عظیم ابری مشتری را نشان می‌دهد. در سمت چپ، ابرها بیشتر به قطب جنوب مشتری نزدیک هستند. در اینجا، گردباد‌ها و طوفان‌های آشفته‌ای که در ناحیه تیره دیده می‌شوند، کمربندی را تشکیل می‌دهند که دورتادور سیاره حلقه زده است. حتی نواحی روشن، که قلمرو(ناحیه) نامیده می‌شوند، ساختاری فوق‌العاده را نشان ‌می‌دهد که با الگوهای موجی پیچیده تکمیل می‌شوند. انرژی که این موج‌ها را به وجود می‌آورد، به طور حتم از زیر سطح می‌آید. افق های نو  در سال 2005 با هدف سفری 10 ساله به سوی پلوتون پرتاب شد. این نخستین ماموریت بشر به سوی پلوتون و کمربند خرده سیاره های یخی کمربند کویی پر در ورای مدار نپتون است. گرچه افق های نو بیشترین سرعت پرتاب را در تاریخ کاوش های فضایی داشته است اما حتی این سرعت اولیه نیز برای سفری «سریع» به پلوتون کافی نبود و طبق برنامه فضاپیما می بایست از فاصله حدود دو میلیون کیلومتری مشتری عبور می کرد و با دریافت انرژی مداری از مشتری سرعت می گرفت و در مسیر درست از شتاب حاصل استفاده می کرد. افق های نو با دریافت افزوده سرعت 14 هزار کیلومتر بر ساعت، سرعت خود را پس از گذر از کنار مشتری به حدود 83 هزار کیلومتر بر ساعت رساند؛ سرعتی چنان زیاد که وسیله ای با این سرعت فاصله نیویورک تا توکیو، در دو سوی جهان، را فقط در 8 دقیقه طی می کند.

مشتری این روزها در وضعییت مقابله قرار دارد و در تمام طول شب قابل رویت است. در واقع این ایام بهترین زمان برای رصد غول منظومه شمسی در آسمان است که از هر جرم دیگری پرنورتر است.

تصویر دوم:  درون، میان و ورای حلقه‌های زحل

این عکس کجای عالم است!

اگربه اندازه‌ی كافی به تصویر بالا دقت كنید قمر چهارم را می‌بینید. نخستین و دورترین قمر در زمینه‌ی تصویر تیتان است، بزرگ‌ترین قمر زحل و یكی از بزرگ‌ترین اقمار منظومه‌ی شمسی. مشخصه‌ی تاریك جلوی این دنیای همیشه ابری كلاهك قطبی شمال است. بارزترین قمر درخشان تصویر دیون ، با گودال‌ها و كوه‌های یخی‌اش در جلوی تصویر دیده می‌شود. با پیش رفتن به سمت چپ  تصویر برخی از حلقه‌های پهن زحل شامل حلقه‌یA  و شكاف انكه هم دیده می‌شوند. در سمت راست و كمی دورتر در بیرون حلقه‌ها پاندورا، قمر 80 كیلومتری كه قمر چوپان حلقه‌ی F زحل است دیده می‌شود. اما قمر چهارم كجاست؟  اگر از نزدیك شكاف انكه دقت كنید قمر پن را پیدا می‌كنید. گرچه پن یكی از كوچك‌ترین اقمار زحل با وسعت 35 كیلومتر است ولی آنقدر چگال است كه می‌تواند از شكاف انكه محافظت كند.

فرآوری: م.ح.اربابی فر

بخش دانش و زندگی تبیان


منبع:

پایگاه ماهنامه نجوم

هفت آسمان