تبیان، دستیار زندگی
جعفر زاده عضو كمیته تحقیق و تفحص از تامین اجتماعی در‌این مورد اعلام كرده است:در 150 شرکت زیرمجموعه سازمان بازنشستگی و شستا تخلف یک‌هزار میلیارد تومانی رخ داده است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تخلف 1000میلیاردی درتامین‌اجتماعی؟


جعفر زاده عضو كمیته تحقیق و تفحص از تامین اجتماعی در‌این مورد اعلام كرده است:در 150 شرکت زیرمجموعه سازمان بازنشستگی و شستا تخلف یک‌هزار میلیارد تومانی رخ داده است


تامین اجتماعی

بیش از یك‌سال می‌شود كه بحث تحقیق و تفحص از تامین اجتماعی مطرح شده است. این گزارش در سه بخش تامین اجتماعی، شستا و سازمان بازنشستگی كشوری تهیه شده و خبرها حاكی از آن است باوجود آنكه گزارش فوق هنوز به اتمام نرسیده، اما گفته می‌شود تخلفات كلانی در حدود یك هزار میلیارد تومان در شركت‌های زیر مجموعه این صندوق‌ها رخ داده است. این در حالی است كه نیمی از این شركت‌ها بازبینی نشده‌اند. جعفر زاده عضو كمیسیون اجتماعی و كمیته تحقیق و تفحص از تامین اجتماعی در این مورد اعلام كرده است:«در 150 شرکت زیرمجموعه سازمان بازنشستگی و شستا تخلف یک‌هزار میلیارد تومانی رخ داده است. اگر هیات رئیسه مجلس از ادامه کار جلوگیری نمی‌کرد می‌توانستیم بیش از سه هزار میلیارد تومان اسناد و مدارک تخلف در این شرکت‌ها را اثبات کنیم.» موسوی مباركه دیگر عضو كمیته تحقیق و تفحص نیز از آماده نبودن این گزارش خبر می‌دهد و احتمال می‌دهد كه در هفته آینده این گزارش آماده قرائت و تحویل شود. این در حالی است كه دو صندوق تامین اجتماعی و سازمان بازنشستگی مدت‌هاست در لبه مرز ورشكستگی قرار دارند و صحبت از افزایش حجم خروجی‌های این دو صندوق می‌شود و دولت نیز به این صندوق‌ها بدهی‌های زیادی دارد. پرداخت بدهی‌های دولت به این صندوق‌ها بیشتر به صورت فروش سهام شركت‌هایی بوده كه در آستانه ورشكستگی بوده‌اند. به هر حال در حال حاضر تحقیق و تفحص از تامین اجتماعی هنوز در دستور كار قرار دارد و به‌گفته اعضای این كمیته تا به امروز هیچ تحقیق و تفحصی تا به این اندازه سیاسی نشده است! تا جایی كه حتی هیات رئیسه مجلس نیز برای اتمام زود هنگام یا متوقف شدن تحقیق و تفحص، اعضای كمیته تحقیق و تفحص را تحت فشار قرار داده است. سازمان تامین اجتماعی و زیرمجموعه‌های آن بر اساس قانون جزو سازمان‌های غیر دولتی عمومی به حساب می‌آیند. یعنی منابع این سازمان توسط افراد (حقیقی یا حقوقی) غیر دولتی تامین می‌شود. حال نه تنها منابع سازمان تامین اجتماعی بلكه منابع سازمان بازنشستگی كشوری نیز از سهم بازنشستگی افراد جمع آوری می‌شود. در واقع منابع غیر دولتی است كه در این صندوق‌ها جمع آوری می‌شود. به نظر می‌رسد كه برای خواندن و قرائت این گزارش كسی عجله ندارد. البته این غیر از موضوعاتی است كه برای خود اعضای كمیته مهم است. چرا كه هنوز گزارشی از شركت‌های مختلف شستا آماده نشده است. البته گزارش در بخش‌های دیگر مانند خود سازمان تامین اجتماعی و سازمان بازنشستگی كشوری آماده شده است.

کمیته تحقیق و تفحص از تامین اجتماعی مجلس از اختلاس یک‌هزار میلیارد تومانی در 150 شرکت زیرمجموعه سازمان بازنشستگی و شستا خبر داد

ادعلی منصوری رضی عضوكمیسیون اجتماعی و كمیته تحقیق و تفحص در بخش صندوق بازنشستگی كشوری در گفت‌وگو با تهران امروز می‌گوید: گزارش تحقیق و تفحص از سازمان بازنشستگی به اتمام رسیده است. البته این صندوق در شركت‌های زیادی سهم ندارد در حقیقت این صندوق در سه شركت سهم اساسی و قابل توجه دارد و در بقیه شركت‌ها سهام اساسی، كلی یا مدیریتی ندارد. گرچه در همین شركت‌ها هم با وجود كاستی‌ها، تقریبا همه چیز قابل دسترسی و دست‌یابی بود. در كل موضوعات پیگیری شده در مورد این صندوق و گزارش آن حاضر شده است ولی بیشتر كار در بخش‌های دیگر در حال انجام است و تا جایی كه اطلاع دارم گزارش تهیه نشده و هنوز كار دارد. به‌هر حال جایی مانند شستا كه حدود 300 شركت را در خود دارد كار آسانی نیست.

تخلف 1000 میلیارد تومانی

با وجود اینكه نزدیك به یك سال است كه بر روی گزارش تحقیق و تفحص كار شده، اما هنوز هم تكمیل نشده است. در حقیقت گزارش كامل از شستا همچنان نیمه كاره است و گرچه گفته شده كه این گزارش تقدیم هیات رئیسه شده است اما به نظر می‌رسد كه نمی‌شود آن را قرائت كرد. سلیمان جعفرزاده عضو کمیته تحقیق و تفحص از تامین اجتماعی مجلس از اختلاس یک‌هزار میلیارد تومانی در 150 شرکت زیرمجموعه سازمان بازنشستگی و شستا خبر داد و گفت: اگر هیات رئیسه مجلس از ادامه کار جلوگیری نمی‌کرد می‌توانستیم بیش از سه هزار میلیارد تومان اسناد و مدارک تخلف در این شرکت‌ها را اثبات کنیم. در مورد دلایل تاخیر ارائه گزارش کمیته تحقیق و تفحص مجلس از سازمان تامین اجتماعی گفت: چالش‌های پیش رو در این پرونده آنقدر زیاد است که بنده با وجود اینکه دو دوره نماینده مجلس بوده‌ام در این هشت سال هیچ موردی مانند تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی اینچنین سیاسی نشده بود.

تامین اجتماعی

وی افزود: از روز اولی که طرح تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی آغاز شد بلافاصله با فشارهای سیاسی از سوی بسیاری از چهره‌ها و حتی هیات رئیسه مجلس مواجه شدیم چرا که نمایندگان حاضر در تیم تحقیق و تفحص به سراغ شرکت‌هایی رفتند که 60 سال هیچ‌گونه نظارتی بر عملکرد آنها نبوده. همین شرکتها تهمت‌ها و افتراهای بسیاری به گروه تحقیق و تفحص وارد کردند ولی ما به دور از تمام این حاشیه‌ها به کارمان ادامه دادیم. رئیس اسبق کمیسیون اجتماعی مجلس از ارائه گزارش نهایی تیم تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی کشور در روز سه شنبه در صحن علنی مجلس خبر داد و افزود: در این گزارش آمده است که پس از بررسی وضعیت 150 شرکت زیرمجموعه سازمان بازنشستگی و «شستا» بیش از یک‌هزار میلیارد تومان اختلاس انجام شده است.جعفرزاده تصریح کرد: در حالی که داشتیم به سرنخهای بیشتری در این پرونده بزرگ اختلاس پی می‌بردیم هیات رئیسه مجلس از ادامه تحقیق و تفحص جلوگیری کرد. به اعتقاد اعضای تیم تحقیقی اگر فعالیت ما تا 60 روز دیگر ادامه داشت می‌توانستیم بیش از سه هزار میلیارد تومان اسناد و مدارک تخلف در این شرکت‌ها را اثبات کنیم.

پاداش گران خریدن

عضو کمیته تحقیق و تفحص از شرکت‌های سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه این فسادمالی در یک دوره زمانی خاص انجام شده است گفت: متاسفانه هیات رئیسه مجلس به هیچ عنوان با تیم تحقیق همکاری نداشت و موانعی را سد راه ما می‌كرد. حتی زمانی‌که از یک شرکت خواستیم تا اسناد بلاتکلیفی 70 میلیارد تومان از سرمایه خود را ارائه کند هیات رئیسه مجلس دستور داد تا کار همانجا متوقف شده و دیگر ادامه ندهیم! نماینده ماکو و چالدران در مجلس گفت: این پرونده هنوز به مراجع قضایی ارجاع نشده است و در نهایت ما تمامی اسناد و مدارک خود را در صحن علنی مجلس قرائت می‌کنیم. ولی آنچه باعث تاسف است اینکه اموال 30 میلیون بازنشسته تامین اجتماعی را تبدیل به شرکت‌های خانوادگی کرده‌اند و تمامی قراردادهای کوچک و بزرگ به فرزندان مدیران و بستگان و آقازاده‌ها واگذار شده است.

به اعتقاد اعضای تیم تحقیقی اگر فعالیت ما تا 60 روز دیگر ادامه داشت می‌توانستیم بیش از سه هزار میلیارد تومان اسناد و مدارک تخلف در این شرکت‌ها را اثبات کنیم

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه شرکت‌های زیرمجموعه شستا و سازمان بازنشستگی حیاط خلوت احزاب، گروه‌ها و طیف‌ها در دولت‌های قبلی و فعلی بوده است گفت: تحقیق ما در مورد سه سال اخیر بوده است ولی به این نکته پی بردیم که پای دولت‌های قبلی هم گیر است. ما در این پرونده‌ها اشخاصی را داریم که در 10 شرکت عضو هیات مدیره هستند. رشوه را نشنیدم ولی برخی از نمایندگان در برخی از این شرکت‌ها ورود پیدا کرده‌اند و در تخلف مالی آنها شریک‌اند به طوری‌که تخلفات برخی از نمایندگان در این فسادمالی محرز و مستند است. این عضو کمیته تحقیق و تفحص از شرکت‌های شستا و سازمان بازنشستگی گفت: در ادامه تحقیقات به مدیری برخوردیم که کارخانه‌ای را بیش از 300 میلیارد تومان اضافه بر قیمتش خریداری کرده و به عنوان تشویق از پاداش‌های 450 میلیون تومانی تا یک‌هزار سکه به برخی افراد و کارکنان سکه هدیه داده است.

بخش سیاست تبیان

منابع:تهران امروز