تبیان، دستیار زندگی
«راه آبی ابریشم» به رغم هزینه بسیار در پروسه تولید در بازه اکران مهجور مانده است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ارزشمند اما مهجور


«راه آبی ابریشم» به رغم هزینه بسیار در پروسه تولید در بازه اکران مهجور مانده است.


راه آبی ابریشم»

فیلم سینمایی «راه آبی ابریشم» از معدود تولیدات عظیم (بیگ پروداکشن) سینمای ایران است که این روزها روی پرده سینماهاست و به لحاظ حجم بالای هزینه‌های مالی در پروسه تولید چشم امید به گیشه‌ها دارد. رقیبان سرسخت و تبلیغات کم رنگ اما تا حدودی این فیلم را در محدودیت پذیرش شرایط قرار داده است؛ محدودیتی که می‌تواند با مدیریت صحیح به نفع فیلم مرتفع شود.

انتقاد به تبلیغات کم‌رنگ

در همین زمینه جمال شورجه می‌گوید: متأسفانه تبلیغات «راه آبی ابریشم» بسیار کم رنگ و سطحی است و آن طور که باید حق مطلب ادا نشده است. این کارگردان و تهیه کننده سینما درباره فیلم «راه آبی ابریشم»، گفت: این فیلم یکی از فیلم‌های فاخر، برجسته و بسیار خوبی است که تاکنون ساخته شده است. بزرگ نیا با ساخت این فیلم اثر ماندگار و درخشانی را به پرونده کاری خود اضافه کرده است. این یک پروژه ملی است و با توجه به اقدامات اخیر دولت‌ها در باره خلیج فارس این یک پروژه عالی است و مبحثی تاریخی را به تصویر می‌کشد که در تاریخ این مرز و بوم بی سابقه است. در این فیلم توانایی ایرانی‌ها در دریانوردی ، تجارت و داد و ستد به تصویر کشیده شده است و نشان داده می‌شود که این ایرانی‌ها بودند که تجارت را به شرق و جنوب آسیا و سپس به خاور دور بردند. کارگردان «سی و سه روز» در ادامه سخنان خود افزود: ما ایرانی‌ها به ایجاد انس و الفت در بین ملل مختلف معروفیم و این در فیلم « راه ابی ابریشم» به خوبی نشان داده شده است.فیلم با توجه به محتوای تصویری و ویژوال افکت‌های میدانی و ویژه بسیار در سطح بالایی است و از ظرفیت‌ها به خوبی در این فیلم استفاده شده است.

شیخ طادی: «راه آبی ابریشم» گذاری تاریخی دارد به ایران در سال‌های گذشته و حاوی پیام‌های زیادی است. ما اصولاً زیاد فیلم‌های تاریخی نمی‌سازیم و آنچه هم می‌سازیم کم و انگشت شمار است .اما باید بدانیم وقتی تاریخ با هنر آمیخته شود بیشترین تأثیر را در افکار عمومی و در اعتلای فرهنگ یک جامعه خواهد داشت.

این کارگردانی خوب بزرگ نیا است که توانسته تمامی زمینه‌ها را پوشش دهد. شورجه با تاکید بر تبلیغات ضعیف این فیلم اظهار داشت: متأسفانه تبلیغاتی که در زمینه این فیلم شده است بسیار کم رنگ و سطحی است و انطور که باید حق مطلب ادا نشده است.برای فیلمی با این سابقه تاریخی مسلم باید تبلیغات بیشتری می‌شد.صدا و سیما و دیگر ارگان‌های ما باید دست در دست یکدیگر سعی کنند عموم مردم را به دیدن این فیلم تشویق کنند و تبلیغات لازم را در این راه پوشش دهند. کم‌ترین کاری که می‌توان کرد خرید بلیط‌های نیم بها توسط سازمان‌هاست تا بتوان به رشد فرهنگ این مملکت کمک کرد. دولت باید حمایت لازم را از این فیلم انجام دهد.متأسفانه این فیلم در فقر تبلیغاتی اکران شد و اهمال در این زمینه مشهود است. کارگردان با سابقه کشورمان در ادامه سخنان خود گفت: این فیلم پیام‌های پیداو پنهان زیادی دارد که برای دانش آموزان و دانشجویان حاوی اهمیت است.ایرانی را به تصویر می‌کشد که نماد قدرت و اقتدار است و باید بر آن ببالیم.من با دیدن این فیلم از اینکه ایرانی هستم افتخار کردم.سطح بالای محتوا چه از لحاظ کارگردانی و چه محتوا ما را یاری می‌دهد تا بهتر ببینیم و درک کنیم.بازی خوب بازیگران و ساختار قوی فیلم قابل تقدیر است.برای حمایت از این فیلم باید تمام تلاش خود را بکنیم تا به بهترین نحو مورد استقبال عموم قرار گیرد.تبلیغات در این راستا نقشی کلیدی دارند.

راه آبی ابریشم»
فیلمی ارزشمند و ماندگار

پرویز شیخ طادی هم در این باره معتقد است گفت: اصولاً زیاد فیلم‌های تاریخی نمی‌سازیم اما باید بدانیم وقتی تاریخ با هنر آمیخته شود بیشترین تأثیر را خواهد داشت. پرویز شیخ طادی درباره فیلم «راه ابی ابریشم» گفت: من تاکنون فیلم بد یا بی محتوا از بزرگ نیا ندیدم و خوشحالم که کارهای ایشان همواره ارزشمند و بزرگ است. «راه آبی ابریشم» گذاری تاریخی دارد به ایران در سال‌های گذشته و حاوی پیام‌های زیادی است. ما اصولاً زیاد فیلم‌های تاریخی نمی‌سازیم و آنچه هم می‌سازیم کم و انگشت شمار است .اما باید بدانیم وقتی تاریخ با هنر آمیخته شود بیشترین تأثیر را در افکار عمومی و در اعتلای فرهنگ یک جامعه خواهد داشت. شیخ طادی در ادامه سخنان خود با تاکید بر تبلیغات کم این فیلم افزود: متأسفانه تبلیغاتی که برای این فیلم انجام شده است کم بوده است. تلویزیون به عنوان یک رسانه ملی در این زمینه خوب کارکرده و تبلیغات خوبی از این فیلم نشان می‌دهد .اما در سطح شهر من بیلبوردی از این فیلم ندیدم و این در فروش فیلم تأثیر زیادی دارد.متأسفانه وقتی تهیه کننده فیلم سازمان‌های دولتی باشند همین‌طور می‌شود و فیلم پس از ساخته شدن رها می‌شود و تبلیغات خوبی برای فیلم نمی‌شود. کارگردان «شکارچی شنبه» افزود: وقتی تبلیغات مناسبی برای فیلم نشود مسلم در فروش آن تاثیر می‌گذارد و مردم هم باور می‌کنند که چون از فیلم استقبال زیادی نشده است پس فیلم خوبی نیست و کم ارزش است. البته این را هم باید اضافه کنم که سلیقه جامعه به سمت و سوی دیگری در سینما برده شده است و دیدن فیلم‌های تاریخی در اولویت نیست و این نشان می‌دهد که ما به دیدن فیلم‌های ارزشی و ماندگار علاقه‌ای نداریم. پرویز شیخ طادی در پایان سخنان خود گفت: فیلمی که در آن قسمتی از تاریخ ایران برجسته شده است و مسلم یکی از ماندگارترین تولیدات سینمای کشور است توجه هر فیلم ساز و دوستدار فیلمی را به خود جلب می‌کند.

فرآوری: امید صبوری

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع: خبرگزاری سینمای ایران