تبیان، دستیار زندگی
تفاوت عمده ازدواج با هر نوع شرکت دیگری، در سرمایه ای است که زن و شوهر به مشارکت می گذارند؛ به عبارتی در این نوع مشارکت، سخن از مال و منال به طور طبیعی نیست، بلکه عالی ترین سرمایه های انسانی یعنی قلب، روح، عواطف، احساسات و...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شراکت همیشگی در همه ی امور


تفاوت عمده ازدواج با هر نوع شرکت دیگری، در سرمایه ای است که زن و شوهر به مشارکت می گذارند؛ به عبارتی در این نوع مشارکت، سخن از مال و منال به طور طبیعی نیست، بلکه عالی ترین سرمایه های انسانی یعنی قلب، روح، عواطف، احساسات و آرزوهای بشری است که به مورد مشارکت گذاشته می شود......

شراکت همیشگی در همه ی امور

« در یکی از روستاها، یک سنت قدیمی مرسوم است که تشخیص می دهد دو نفر برای زندگی با همدیگر ساخته شده اند یا نه؛ قبل از تشریفات عروسی، زن و مرد را در جایی که تنه درختی افتاده است، می برند و به آنها ارّه دو دسته ای (دو سر) را می دهند تا آن ها با تشریک مساعی یکدیگر آن را ارّه کنند و از این کار مقدار همکاری و مشارکت آن ها را تشخیص داده و قضاوت می کنند.

اگر با هم تشریک مساعی و سازش نداشته باشند، کار پیش نمی رود و اگر هم یکی از آن ها با توافق دیگری بخواهد همه کار را شخصاً به عهده بگیرد، باز هم نتیجه امتحانشان خوب قضاوت نمی شود، بلکه آنها باید با همکاری یکدیگر کار را تمام کنند. زیرا بالاترین شرط موفقیت در ازدواج را داشتن روح همکاری و مشارکت می دانند. »

مفهوم مشارکت در زندگی، متکی بر تعبیری است که از حضور افراد در یک شرکت در ذهن خود داریم. آن گونه که مرسوم است در چنین شرکت هایی، اعضا به امید منفعت با سرمایه گذاری مادی، کوششی را به اتفاق هم آغاز می کنند و عواقب احتمالی آن، اعم از زبان و حتی ورشکستگی را از پیش می پذیرند. سودها به همان نسبتی توزیع می شود که زبان ها متوجه هر یک از آنهاست.

تفاوت عمده ازدواج با هر نوع شرکت دیگری، در سرمایه ای است که زن و شوهر به مشارکت می گذارند؛ به عبارتی در این نوع مشارکت، سخن از مال و منال به طور طبیعی نیست، بلکه عالی ترین سرمایه های انسانی یعنی قلب، روح، عواطف، احساسات و آرزوهای بشری است که به مورد مشارکت گذاشته می شود. زن و شوهر در چنین پیوندی باید خود را برای پذیرفتن هر گونه عواقب احتمالی، اعمّ از موفقیت و شکست، مهیّا کنند و به نسبتی که مطلوب است، سهمی را بر عهده گیرند.

انواع مشارکت

براساس موقعیت هایی که زن و شوهر به یاری هم بر می خیزند، مشارکت، جلوه متناسب با آن موقعیت را پیدا می کند. به طور عمده، دو نوع مشارکت قابل تبیین و توصیف است:

الف: مشارکت در زندگی عادی

ب:  مشارکت در شرایط ویژه

زمانی که زندگی در بستر طبیعی خویش جریان می یابد، هر یک از زوجین مسئولیت هایی عادلانه تقبّل نموده و در پی انجام آن بر می آیند. در مثال، از مردی یاد می کنیم که علاوه بر انجام وظیفه در خارج از منزل، حصاری میان خود و مسئولیت های زن نمی بیند و هر گاه نیازی احساس شود، مشتاقانه به یاری بر می خیزد و بخشی از وظایفی را که به طور مرسوم بر عهده زن است، بر دوش گرفته انجام می دهد. چنین روشی، زن را بیش از پیش به ارزش کارش دلگرم می نماید.

احساس همیاری، بالاتر و عمیق تر از احساس مسئولیت بوده، جنبه عملی آن را تشکیل می دهد و نوعی از خود گذشتگی محسوب می گردد. همیاری، فقط کمک کردن نیست، بلکه بیشتر علاقه و هم فکری است

مشارکت از دیدگاه معصومین (علیهم السلام)

به منظور نشان دادن اهمیت والایی که اسلام برای مشارکت قائل است، به ذکر دو حدیث اکتفا می کنیم:

« اگر مردی به همسرش در امور خانه یاری کند، خداوند او را به یکی از طرق زیر پاداش خواهد داد:

یا در زمره شهداء قرار می گیرد. یا در زمره صدّیقین قرار می گیرد. یا در زمره کسانی قرار می گیرد که خداوند، خیر دنیا و آخرت را برایشان اراده فرموده است.»رسول اکرم (صلی الله علیه واله وسلم)

همیاری در شرایط ویژه

احساس همیاری، بالاتر و عمیق تر از احساس مسئولیت بوده، جنبه عملی آن را تشکیل می دهد و نوعی از خود گذشتگی محسوب می گردد. همیاری، فقط کمک کردن نیست، بلکه بیشتر علاقه و هم فکری است.مفهوم همیاری در شرایط ویژه آن گاه بهتر درک می شود که بدانیم بیشتر اختلافات در مواقعی بروز می کند که شرایط زندگی از حالت عادی خارج می شود و حالت ویژه و بحرانی پیدا می کند.

توصیه های تربیتی به خانم ها

شراکت همیشگی در همه ی امور

** هیچ خانمی آنقدر مشغله ندارد که نتواند به همسرش کمک کند (منظور کمک فکری نیز می باشد). اگر فردی مایل باشد که در کار به همسرش مساعدت کند، باید کارهای خانه را طوری تنظیم نماید که احتیاجات همسرش را نیز مرتفع سازد.

** نوع همیاری به شوهر، می تواند مقدار و سطح کارهای موثر و مهم او را بالا ببرد و نیز امتیاز و محسّنات خاصی به کار شوهر می بخشد.

** هر قدر خانم ها در کار همسرشان بیشتر مطالعه و فکر کنند، برای کمک و مساعدت او مجهزتر خواهند بود. حتی اگر مرد به این همیاری زن نیازی نداشته باشد. همین قدر که زن به کار و احتیاجات او آشنا باشد، با صمیمیت و تفاهم بیشتری با هم زندگی خواهند کرد.

** بخش اعظم زندگی و علاقه مرد، صرف حرفه و شغلش می شود. برای زن امتیاز بزرگی است که به کاری علم و آشنایی داشته باشد که تمام ساعات بیداری همسرش را اشغال کرده است.

همیاری با اضافه کاری شوهر

** اگر همسرتان کار سنگین و اضافه زیادی انجام می دهد، غذایی را به او بدهید که با کارش سازگار باشد؛ مثلاً شب هایی که تا صبح می خواهد بیدار باشد، هرگز خوراک های سنگین و ثقیل به او ندهید، بلکه غذاهای سبک و زودهضم و پر از ویتامین آماده کنید.

** به جای آنکه به کنجی بخزید و از تنهایی زانوی غم در بغل بگیرید، برای خود سرگرمی های مفید و تازه ای نظیر مطالعه کتب سازنده و هنرهای سالم، ترتیب بدهید.

** وضع کار و موقعیت همسر را به فرزندانتان توضیح دهید.

** در حضور بستگان و نزدیکان و آشنایان، از همسرتان و کارش حمایت و پشتیبانی کنید تا آنها نیز بدانند که شما با علاقه و اعتماد به او، بر مشکلات زندگی غلبه خواهید کرد.

** در فرصت فراغتی که برای همسرتان در منزل فراهم می شود، تلاش کنید از آرامش مناسبی برخوردار باشد و بتواند با ذخیره کردن انرژی، مجدداً به انجام وظایفش بپردازد.

اگر به دلیل مشغله زیاد و مسئولیت سنگین، نمی توانید عملاً به همسرتان همیاری نمایید، حداقل، انگیزه و نیت خود را به اطلاع او برسانید تا از حمایت فکری شما احساس دلگرمی کند

توصیه های تربیتی به آقایان

« پیامبر اسلام (صلی الله علیه واله وسلم)، با آن عظمتش در منزل کار می کرد.» (سیره نبوی)

** هرگز تصور نکنید که کار بیرون از منزل با ارزش و کار درون منزل بی ارزش است. ارزش کار را محیط آن تعیین نمی کند. بلکه انگیزه های انسانی و اخلاقی، تلاش و مجاهدت و نتیجه عملی آن است که بدان ارزش می دهد. لذا همیشه به همسرتان تلقین کنید که کار او برایتان فوق العاده با ارزش و مهم است.

** برخی از مردها براساس یک باور غلط، گمان می کنند که کار کردن مرد در خانه، او را سبک می کند. در حالی که این امر بر نفوذ و محبوبیت او در دل ها می افزاید.

** اگر به دلیل مشغله زیاد و مسئولیت سنگین، نمی توانید عملاً به همسرتان همیاری نمایید، حداقل، انگیزه و نیت خود را به اطلاع او برسانید تا از حمایت فکری شما احساس دلگرمی کند.و با انجام امور شخصی و حفظ نظافت و تمیزی محیط خانواده، زحمت او را کم کنید.

تمامی این تفاصیل و مشارکت ها به این دلیل است که زن و شوهر در کنار یکدیگر به صمیمیت واقعی برسند . صمیمیت یعنی اینکه بتوانید بدون هیچ ترس و محدودیتی نظر و عقاید خود را به همسرتان بیان کنید و یک رابطه عمیق عاطفی را توأم با حس امنیت برقرارکنید.

فرآوری : کهتری

بخش خانواده ایرانی تبیان


منابع:

کتاب خانواده متعادل – دکتر شرفی

هفته نامه سلامت - دکتر بدری‌سادات بهرامی

مطالب مرتبط :

شاه کلیدی برای نفوذ در قلب همسر

انتهای سیاست زندگی داری

از ابراز علاقه به همسرتان خجالت نكشید

تنفس در بهشت زناشویی

خلوتم را با تو شریک می شوم

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.