تبیان، دستیار زندگی
داشتن یا نداشتن مسئولیت شهروندی! مسئله این است و نه هیچ‌چیز دیگری.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هنرمندی با ویراژ دادن


داشتن یا نداشتن مسئولیت شهروندی! مسئله این است و نه هیچ‌چیز دیگری.


موتورسیکلت

متاسفانه نبود قوانین جامع و ضوابط شخصی برای تولید موتورسیکلت بر اساس استانداردهای بین المللی و برخورد با راکبان متخلف سبب شده، شاهد بی نظمی های اجتماعی و ترافیکی باشیم، به طوری که این مساله موجبات نارضایتی سایر شهروندان را فراهم کرده است. قطعا شما هم درباره اینکه برخی از موتورسواران بی‌مسئولیت‌ترین شهروندان تلقی می‌شوند با ما هم‌عقیده هستید. منظور ما از برخی، البته نه همه کسانی‌اند که از این وسیله نقلیه استفاده می‌کنند بلکه این برخی، ناظر بر عده‌ای از موتورسواران است که مسئولیت شهروندی ناآشنا‌ترین واژه برای گوش آنهاست. این برخی که گاه از دست صدای عجیب و غریب موتورشان باید آرامش خیابان‌هایمان برهم بریزد و گاه به خاطر حرکات خطرناکشان تنمان بلرزد. حتی وقتی که بدون وسیله نیز هستند اسباب زحمت شهروندان را فراهم می‌کنند.

شاید شما نیز به کرات با چنین صحنه ای مواجه شده باشید که پیاده‌روی کم‌عرضی که صرفا برای حفظ جان عابران پیاده و سهولت رفت‌وآمد آنان در نظر گرفته شده تبدیل به یک پارکینگ دو طرفه موتور ها شده و نتیجه آن هم چیزی جز سد معبر عابران پیاده نیست؛ عابرانی که گاهی با کیسه‌ای در دست مجبور می‌شوند خود را با هزار پیچ‌وتاب از میان این شلوغی ناشی از بی‌مسئولیتی برخی شهروندان موتورسوار بیرون ببرند.

به مثال دیگری نیز التفات بنمائید:

حتما شما هم بارها این بنر آموزشی - تبلیغاتی را در سطح شهر دیده‌اید؛ کاراکتر انیمیشن دختری که چشم به در دوخته و منتظر سالم رسیدن پدر موتورسوارش است؛ پدری که البته همه زندگی‌اش عشق به دختر کوچکش است و او نیز بی‌تابانه منتظر در‌آغوش‌گرفتن دختر کوچکش است. اما آنچه پیام اصلی این دست از بنرهاست، سفارش اکید و تلنگری است به موتورسیکلت‌سوارانی که به‌خاطر نوع وسیله نقلیه‌شان و البته بی‌احتیاطی برخی از راننده‌های خودرو‌ها و موتورسیکلت‌سواران دیگر، گویی همیشه خطر در کمین‌شان است.

نشستن 5 نفر سرنشین روی موتوری که از نظر استاندارد تنها باید یک نفر را حمل کند ، خود جالب است اما جالب تر زمانی می شود که  3نفر از سرنشینان  آن موتور کودک باشند. خطرناک‌ترین کار ممکنی است که این شهروند می‌تواند انجام دهد

در این میان رعایت نکات ایمنی مانند سرعت مجاز و حرکت در مسیر مشخص و دوری از هرگونه حرکت نمایشی، استفاده حتمی از کلاه ایمنی و... از جمله باید‌هایی است که هر موتورسواری در وقت تردد در سطح شهر باید به آنها توجه کند. رعایت تعداد سرنشین و عدم‌حمل بار اضافه نیز یکی از باید‌های مهم است که موتورسواران باید رعایت کنند. شاید شما هم در عبور و مرور های خیابانی خود با  موتور سوارانی مواجه شده باشید  که  از یک سو رعایت برخی از قوانین از جانب آنان و عدم رعایت برخی از قوانین اساسی توسط آنان در همان وضعیت از دگر سو ،موجبات تعجب شما را فراهم آورده باشند. احتمالا شما نیز راکب موتورسیکلتی را دیده باشید  که‌ بسیار تحت‌تأثیر بنر‌های آموزشی و تبلیغاتی پیش‌گفته قرار گرفته، وی  هم کلاه ایمنی دارد و هم برای اینکه خانواده‌اش چشم به‌راه او نباشند کل خانواده را سوار بر موتور خود کرده تا با هم در وضعیتی خطرناک از بزرگراه، عبور کنند.

نشستن 5 نفر سرنشین روی موتوری که از نظر استاندارد تنها باید یک نفر را حمل کند ، خود جالب است اما جالب تر زمانی می شود که  3نفر از سرنشینان  آن موتور کودک باشند. خطرناک‌ترین کار ممکنی است که این شهروند می‌تواند انجام دهد؛ آن‌قدر خطرناک که می‌توان گفت این مرد موتورسوار گویی خانواده‌اش را سوار بر ارابه مرگ کرده است؛ ارابه‌ای که گوشش به این حرف‌ها بدهکار نیست که حتی ساعت‌ها دیر رسیدن بهتر از هرگز نرسیدن است.

آنچه گفته شد تنها بخش کوچکی از تخلفات شهروندان موتورسوار شهرمان است که صبر را از دامان بسیاری دیگر از شهروندان ربوده اند.

موتورسیکلت

در ادامه یادداشت به دیگر موارد غیر قانونی  این ارابه مرگ عنایت بفرمائید:

بر اساس اطلاعات بدست آمده وجود هفت میلیون موتورسیکلت که نیمی از راکبان آن ها فاقد گواهینامه هستند، بیش از پیش توجه مسوولان را باید جلب کند،این در حالی است که همه روزه شاهد افزایش تخلفات این دسته از وسائل نقلیه هستیم.

اگرچه طی سال های اخیر پلیس راهنمایی و رانندگی طرح هایی را در قالب برخورد با متخلفان راکبان موتورسیکلت به اجرا درآورده است اما همچنان این افراد با اعمال رفتارهای پرخطر در حین رانندگی نظم و انتظام اجتماعی و ترافیکی را به خصوص در کلان شهرهایی چون "تهران" برهم زده و تا حدی احساس امنیت را در بین عابرین پیاده کاهش داده است.

بی شک مجهول المالک بودن برخی موتورسیکلت ها زمینه ارتکاب تخلف و انواع جرائم نظیر کیف قاپی و خفت گیری را افزایش داده است.

سرعت های غیرمجاز، سبقت های مخرب زا و عامل تصادفات رانندگی و همچنین تک چرخ هایی که از سوی راکبان متخلف در خیابان ها رخ می دهد نه تنها امنیت را تحت تاثیر قرار داده بلکه انضباط ترافیکی را نیز سبب شده است.

عدم استفاده از کلاه ایمنی از دیگر تخلفات موتورسواران است که متاسفانه این مساله باعث شده سالانه شاهد مرگ 29 هزار موتورسوار در تصادفات رانندگی به علت ضربه به ناحیه سر باشیم.

ایمن نبودن ساختار موتورسیکلت ها هم از دیگر مسایلی است که کم و بیش در برخی موتورسیکلت ها با آن مواجه هستیم. ارزان بودن این دسته از وسائط نقلیه باعث شده ضابطه خاصی در خرید آن وجود نداشته باشد به خصوص اینکه شرایط واگذاری و بنام کردن آن هم قاعده خاصی ندارد.

سرعت های غیرمجاز، سبقت های مخرب زا و عامل تصادفات رانندگی و همچنین تک چرخ هایی که از سوی راکبان متخلف در خیابان ها رخ می دهد نه تنها امنیت را تحت تاثیر قرار داده بلکه انضباط ترافیکی را نیز سبب شده است.

به گزارش خبرگزاری ایسکانیوز، وجود تعداد زیادی موتورسیکلت در پارکینگ ها به علت تخلف راکبان آنها نشانگر این مساله است که بسیاری از این وسایل مجهول المالک بوده یا اینکه قیمت آن آنقدر ارزان است که پرداخت جریمه برای تشخیص آن از سوی راکب چندان به صرفه نیست بنابراین ترجیح می دهد به جای پرداخت جریمه و ترخیص خودرو، موتورسیکلت دیگری را خریداری کند.

آنچه مسلم است، تا وقتی قوانین مجازات برای برخورد با متخلفین موتورسیکلت و ضوابط تولید آن و از همه مهمتر فرهنگ سازی استفاده از آن اصلاح و تقویت نشود شاهد این بی نظمی ها خواهیم بود.

حال این سوال در اذهان  خطور خواهد کرد که  تا چه زمانی قرار است چشم بر تخلفات این راکبان ببندیم؟ تا چه زمانی می خواهیم اهمیت این وسیله را در برهم زدن نظم شهری و تلفات جانی نادیده بگیریم؟

تا به کی شهروندان باید دندان بر روی جگر بگذارند تا شاید مسئولین طرحی  مفیدتر و جامع تر از طرح تعویض پلاک موتورسیکلت، برای این نابسامانی اتخاذ نمایند تا شاید فقط شاید ، تحول خوبی در کاهش تخلفات و جرائم موتورسواران ایجاد شود و این دسته از موتورسواران دست از تخلف بردارند؟

فرآوری: نسرین صفری

بخش اجتماعی سایت تبیان


منابع:برگرفته از دو مطلب همشهری آنلاین/ خبرگزاری ایسکانیوز/همراه با تغییرات و اضافات

مقالات مرتبط :

 شهروند بی مسئولیت  

پرسروصدا، اما پراستقبال  

چگونه دیگران را کله پا کنیم؟!