تبیان، دستیار زندگی
وقتی باران اشک از ابر چشم ها در بهار عرفه جاری شد ما هم سعی کنیم خودمان را در آن هوای نمناک عاشقی و شور و شرمندگی یک شستشویی دهیم ،سعی کنیم جا نمانیم ،اگر عرفه هم گذشت و بخشیده نشدیم ؟اگر باز جا ماندیم ؟از کجا معلوم که به شب های قدر برسیم از کجا معلوم فر
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

در عرفه هر چه می خواهد دل تنگت بخواه !!


اگر خیلی وقته دلت تنگ هستی و بی قرار ، اگر دلت لک زده برای یک گفتگوی گرم و صمیمی با خدا ، اگر هر عهدی که با خدا شبای قدر بستی به هیچ کدومشون وفا نکردی و از شرمندگی حتی روت نشده دوباره قول و قرار تازه کنی ...خدا رو شکر کن که یه فرصت دوباره به من و شما داده شده تا برگردیم و بگیم که شرمنده ایم...
دعای عرفه
بگوییم که نمی خواستیم اینطوری شود و شد! و بگوییم دوباره فرصت لازم داریم دوباره بخشش لازم داریم ، و برای اینکه بخشیده شویم بگذاریم اشک ندامتمان جاری شود و روح گرد و غبار گرفته مان را شست و شو بدهد ،

و وقتی باران اشک از ابر چشم ها در بهار عرفه جاری شد ما هم سعی کنیم خودمان را در آن هوای نمناک عاشقی و شور و شرمندگی یک شستشویی دهیم ،سعی کنیم جا نمانیم ،اگر عرفه هم گذشت و بخشیده نشدیم ؟اگر باز جا ماندیم  ؟از کجا معلوم که به شب های قدر برسیم از کجا معلوم فرشته مرگ نیاید و تا رسیدن آن شبهای با عظمت ما را با خود نبرد ؟

عرفه یک هدیه است از طرف خدا برای بنده های دلتنگش برای آن هایی که خیلی شرمنده هستند،آنهایی که مدت هاست در تنهایی و سرگردانی دنبال یک روزنه امید بودند تا آرام و بی صدا اشک بریزند و به خدا بگویند که چقدر دنیا بر آنها سخت گرفته ، که چقدر دلشان شکسته و چقدر تنها هستند و چقدر سپاسگزارند که تا "عرفه" ،روز خوب خدا دوام آورده اند.

در هر گوشه و کناری عده ای گروهی و تنها نشستند و و به درگاه بی نیاز اعتراف می کنند و اشک حسرت می ریزند و شرمنده اند و می دانند که خداوند متعال همه حرف هایشان را خوب گوش میدهد و از یاد آوری سخن گهربار پیامبر اکرم غرق شور و شعف می شوند وقتی که فرمود : إنَّ اللَّهَ یُباهِی مَلائِکَتَهُ عَشِیَّةَ عَرَفةَ بِأهلِ عَرَفَةَ فَیَقولُ: اُنظُروا إلى‏ عِبادی أتَونی شُعثاً غُبراً؛(1) خداوند در غروب عرفه نزد فرشتگانش به اهل عرفه مى‏بالد و مى‏گوید: «بندگانم را بنگرید! ژولیده و غبار آلود، نزد من آمده‏اند.»

مبادا در عرفه هم گناه کنید و از گناهکارترین افراد باشید به هوش باشید که خداوند متعال در همه حال رئوف به حال بندگان است و مهربان مخصوصا در روزی که خود وعده آمرزش و رحمت داده است

و باز هم اشک می ریزند اشک شوق ،و از اینکه تصور می کنند خداوند متعال با آن عظمتش به بنده حقیری چون من و در چنین روزی مباهات می کند و به فرشتگان فخر می فروشد غرق شعف می شوند .

اینجاست که می نالند و تضرع می کنند که پروردگارا آیا من بنده ناسپاس و گستاخ لایق این همه عنایت و بخشش هستم ؟

آیا آن همه خطایی که از من سر زد و تو شاهد بودی و فرشتگانت دیدند و من شرم نکردم با اینکه می دانستم تو آنجا حضور داری و مرا می بینی چگونه به من می بالی و چگونه مرا می بخشی ؟؟؟

این جاست که باز صدای آسمانی محمد(صلی الله علیه و آله  و سلّم) را می شنود که به بندگان نا امید و شکّاک به رحمت بی منهتای خدا هشدار می دهد که مبادا در عرفه هم گناه کنید و از گناهکارترین افراد باشید به هوش باشید که خداوند متعال در همه حال رئوف به حال بندگان است و مهربان مخصوصا در روزی که خود وعده آمرزش و رحمت داده است .

پیامبرصلى الله علیه وآله: أعظَمُ أهلِ عَرَفاتٍ جُرماً مِنِ انصَرَفَ و هُوَ یَظُنُّ أنَّهُ لَن یُغفَرَ لَهُ؛(2) گناه کارترین فرد در عرفات کسى است که از آن‏جا باز گردد در حالى که گمان مى‏برد آمرزیده نخواهد شد.

این رحمت و رأفت چنان گسترده است که به کام آتش دوزخ نفوذ کرده و گرفتارانی را می رهاند و مهمان عفو پرودگار بخشنده مهربان می کند .پیامبرصلى الله علیه وآله: ما مِن یَومٍ أکثَرَ أن یُعتِقَ اللَّهُ فِیهِ عَبدَاً مِنَ النّارِ مِن یَومِ عَرَفَةَ(3) ؛ خداوند در هیچ روزى به اندازه روز عرفه، بندگان را از آتش دوزخ نمى‏رهاند.

وقتی که این گستره رحمت الهی را می بینیم چطور امیدوار نباشیم که دعای ما هم پذیرفته می شود و استغفارمان مقبول نمی افتد؟ ،اگر نمی توانیم در سرزمین عرفات باشیم  هرکجا که هستیم چشم به رحمت خدا بدوزیم که خدا همان جاست.!

بیایید از خدا توفیق بندگی بخواهیم چنان که شایسته این همه لطف و عنایت بی منتها باشیم ،از خدا خودش را بخواهیم هر چه که از درگاهش خواستیم و داد ما بر ضد خودش بکار گرفتیم و با اصرار نعمت خواستیم و کفران کردیم ، اینبار بخواهیم که خودش را به ما بدهد شناخت مقام والایش را نصیبمان کند و از بی خبری و جهل در امانمان بدارد

حالا هر چقدر هم گناهان ریز و درشت مرتکب شده باشیم  رحمت خداوند متعال بیشتر است گناهانی که حتی روی این را ندارم که به زبان بیاوریمشان و از شرم آور بودنشان آرزو می کنیم که کاش زمین دهان می گشود و ما را در دل خود جای می داد امام علی علیه السلام مژده ای می دهد به همه ما روسیاهان تا قلبمان آرام گیرد  می فرماید:مِنَ الذُّنوبِ ذُنوبٌ لاتُغفَرُ إلّا بِعَرَفَاتٍ؛(4) برخى از گناهان جز در عرفات بخشوده نمى‏شوند.

گفتیم که عرفه عید است عید دعا و نیایش ،عید تضرع و زاری ،باید هرچه دل تنگمان می خواهد در این روز از خدا بخواهد که وعده استجابت داده شده ، بیایید از خدا توفیق بندگی بخواهیم چنان که شایسته این همه لطف و عنایت بی منتها باشیم ،از خدا خودش را بخواهیم  هر چه که از درگاهش خواستیم و داد ما بر ضد خودش بکار گرفتیم و با اصرار نعمت خواستیم و کفران کردیم ، اینبار بخواهیم که خودش را به ما بدهد شناخت مقام والایش را نصیبمان کند و از بی خبری و جهل در امانمان  بدارد .

امام صادق‏علیه السلام: تَخَیَّر لِنَفسِکَ مِنَ الدُّعاءِ ما أحبَبتَ واجْتَهِد، فإنَّهُ (یَومَ عَرَفَة) یَومُ دُعاءٍ و مَسألَةٍ؛(5) هر چه مى‏خواهى براى خود دعا بخوان و (در دعا کردن) بکوش که آن روز (روز عرفه) روز دعا و درخواست است.

پی نوشت ها :

(1)-مسند أحمد، ج 2، ص 224

(2)-بحار الأنوار، ج 99، ص 248

(3)-صحیح مسلم، ج 4، ص 107

(4) دعائم الاسلام، ج 1، ص 294.

(5) التهذیب الأحکام، ج 5، ص 182

فاطمه محمدی

بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.