تبیان، دستیار زندگی
پژوهشگران دانشگاه تگزاس در آزمایش های خود بر روی موش ها دریافتند که بیماری آلزایمر ممکن است ناشی از یک نوع عفونت...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آلزایمر احتمالا واگیر دارد


پژوهشگران دانشگاه تگزاس در آزمایش های خود بر روی موش ها دریافتند که بیماری آلزایمر ممکن است ناشی از یک نوع عفونت باشد که منتقل می شود.

بیماری آلزایمر یا فراموشی در افراد پیر

این پژوهشگران بافت مغزی یک بیمار مبتلا به آلزایمر را به موش ها تزریق کردند و مشاهد کردند که مغز موش ها دچار همان آسیبی شده است که مغز فرد مبتلا به آلزایمر بود و این آسیب مغزی در موش ها به مرور زمان گسترش یافت.

اما در مقابل، موش هایی که بافت سالم مغز انسان به آن ها تزریق شد، هیچ گونه عوارض بیماری آلزایمر در آنها مشاهد نشد.

یکی از پژوهشگران این تحقیق گفت: نتایج ما نشان می دهد که وقوع برخی از موارد ابتلا به آلزایمر امکان دارد که نظیر بیماری جنون گاوی ناشی از عفونت باشد، زیرا جنون گاوی ناشی از ذرات پروتئینی عفونی به نام پریون " PRION" است.

ساختار نهفته در بیماری آلزایمر بسیار شبیه بیماری ای است که ذرات پریون آن را ایجاد می کند.

در این ساز و کار ساختار پروتئین طبیعی تغییر می یابد و جهش پیدا می کند و از طریق تبدیل کردن پروتئین های خوب به پروتئین های بد گسترش می یابد و سلول های عصبی در بیماران مبتلا به آلزایمر را تخریب می کند.

نیم میلیون ایرانی، آلزایمر دارند 

انسان ها از بیماری های قلبی، سرطان، ام اس، دیابت و حتی آلزامیر می میرند.

به گفته معصومه صالحی، مدیرعامل انجمن آلزایمر ایران در حالی که هر 7 ثانیه یک نفر در دنیا به آلزایمر مبتلا می شود، اما در ایران هر 12 دقیقه یک نفر دچار فراموشی یا آلزایمر می شود. با این حال حدود نیم میلیون ایرانی، به فراموشی مبتلا هستند، یعنی در اطرافیان مسنتان بگردید، حداقل یکی را پیدا می کنید که آلزایمر دارد.

جمعیت سالمند جهان رو به افزایش است. ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست و تا سه دهه آینده، 25 درصد جمعیت کشور سالمند می‌شوند.

آلزایمر هم مانند بسیاری از بیماری های غیرواگیر، درمان ندارد. چون علت این بیماری ناشناخته است، درمان آن نیز ناشناخته است، البته درمان‌های کنترل کننده برای این بیماری وجود دارد، اما لزوم استفاده از این درمان‌ها به تشخیص زودهنگام این بیماری وابسته است.

بنا به تحقیقات جدیدی که توسط متخصصان اعصاب صورت گرفته است، همه افراد بالای شصت سال بایستی به شکل روتین تست آلزایمر را انجام دهند

دارو جواب نمی دهد

از نظر اقتصادی هزینه داروها سنگین است و خانواده بیماران معمولا از این داروها استفاده نمی‌کنند. البته این داروها موجب می‌شوند معلولیت بیماران به تعویق افتد و هزینه‌های سنگین‌تر دوران معلولیت کاهش یابد.

تست آلزایمر برای همه افراد بالای شصت سال لازم است 

به نظر می رسد محققان برای درمان زودهنگام آلزایمر به نتایج خوبی رسیده باشند. بنا به تحقیقات جدیدی که توسط متخصصان اعصاب صورت گرفته است، همه افراد بالای شصت سال بایستی به شکل روتین تست آلزایمر را انجام دهند.

اگر این تست های ساده کامپیوتری به موقع صورت گیرد، پزشکان مدت ها قبل از این که بیماری هایی چون آلزایمر، افسردگی و یا اسکیزوفرنی به مراحل جدی در بیمار برسد، می توانند آن را درمان کنند.

در انگلستان تستی ده دقیقه ای ابداع شده که می تواند در افراد 60 سال به بالا، میزان خطر آلزایمر را به شکل دقیقی مشخص کند. با این شیوه امید می رود بیماران قبل ازاین که بیماری بتواند به مرحله جدی برسد، با استفاده از روش های تازه درمان شوند.

بیش از 400 تن از روانپزشکان سرتاسر جهان، خواهان سرمایه گذاری بیشتر برای درمان بیماری های روانی و عصبی در مراحل اولیه آن شده اند. برخی از محققان دانشگاه کمبریج معتقدند، در کنار این تست ها باید برنامه های اکران فیلم های تبلیغاتی برای افراد مسن در شهرهای بزرگ جهان صورت گیرد تا آن ها با مشکلاتی که ممکن است در آینده با آن ها مواجه شوند آشنایی کامل داشته باشند.

در حالیکه بیش از 94 درصد بیماران دیابتی و 78 درصد بیماران قلبی مورد آزمایش و درمان پیشرفته در اروپا قرار می گیرند، بیش از هفت مورد از هر ده مورد بیماری روانی و عصبی در بین افراد مسن بدون توجه رها می شود.

راهکار آنلاین برای تشخیص آلزایمر 

بر اساس تحقیقاتی که نتایج آن اخیرا منتشر شده می توان با انجام تست آنلاین تا حدی بروز آلزایمر را تشخیص داد. به گفته محققان این تست، می توان سال ها قبل از تشدید بیماری، نشانه های آن را تشخیص داد و اگر بتوان میزان تشخیص زودرس را به 5 سال کاهش داد، در این صورت بیش از نیمی از افرادی که بر اثر این بیماری جان می سپارند کاهش می یابد.

این تست نمی تواند به هیچ عنوان جایگزین شیوه های رایج درمان و معاینات پزشکی شود، اما نتیجه فوری آن می تواند افراد را از احتمال ابتلا به آن مطلع کرده و راهی تست های جدی بعدی کند و یا این که آن ها را از نگرانی کاملا دربیاورد.

در عین حال مشکلاتی که برخی با حافظه شان دارند، در این تست بروز پیدا می کند. تست مزبور که سی اف تی نام دارد و توسط محققان دانشگاه آکسفورد طراحی شده، همچنین مسائلی را در مورد شیوه زندگی و رژیم غذایی گوشزد می کند.

تا پیش از این، تست هایی از این دست در مطب ها و بیمارستان ها و در حضور متخصصان انجام می شد، ولی تست فعلی اولین نسخه ای است که در منزل به راحتی قابل انجام است و نتایج آن مورد تایید متخصصان است.

در تحقیقی جداگانه توسط همین دانشگاه تاکید شده کسانی که دارای حافظه بدی هستند و امکان ابتلا به آلزایمر در آن ها می رود، قرص های مکمل ویتامین ب مصرف کنند. مصرف روزانه این قرص ها می تواند روند ابتلا به بیماری را عقب انداخته و یا متوقف کند، هر چند درمان قطعی برای آلزایمر در حال حاضر وجود ندارد. در کنار انجام این تست افراد می توانند از آزمایش خون هم برای تشخیص این بیماری استفاده کنند.

فرآوری: معصومه آیت اللهی

بخش سلامت تبیان


منابع:

فارس

خبرآنلاین

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.