تبیان، دستیار زندگی
بلوغ زودرس و کاهش رشد، بیشترین علت مراجعات در کلینیک های تخصصی غدد کودکان است که 95 درصد موارد مذکور در دختران و 50 درصد این مسئله در پسران به علت های ناشناخته رخ می دهد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

وقتی بلوغ غافلگیرتان می کند


بلوغ زودرس و کاهش رشد، بیشترین علت مراجعات در کلینیک های تخصصی غدد کودکان است که 95 درصد موارد مذکور در دختران و 50 درصد این مسئله در پسران به علت های ناشناخته رخ می دهد.

وقتی بلوغ غافلگیرتان می کند

ظاهر شدن علائم بلوغ‌ ‌ازنظر فیزیکی و هورمونی در دختران قبل از 8 سالگی و در پسران قبل از 9 سالگی،‌ ‌بلوغ زودرس نامیده می‌شود.

ابتدا این کودکان بلندتر از همسن‌های خود هستند ‌ولی به‌دلیل بلوغ زودرس استخوان‌ها‌،‌ ‌در نهایت قد کوتاه‌تری در‌ ‌بلوغ خواهند داشت. در این شرایط کودکان مقابل استرس‌های زمان‌ ‌جوانی قرار می‌گیرند و نمی‌دانند چه کار باید بکنند . آنها از نظر جسمی‌ ‌تظاهرات بلوغ را دارند ولی تجربه کافی ندارند. دختران با ظاهر شدن علائم عادت ماهیانه،‌ ‌ممکن است دچار وحشت و مشکلات روحی شوند.

‌رشد‌ برخی اندام ها یا ایجاد قاعدگی در دختران کم‌سن یا رویش موهای صورت و کلفتی صدا در پسران کم‌سن و مقایسه خود با سایر همسالان، باعث بروز اضطراب شدید در این کودکان و‌ ‌والدین آنها می شود. به‌خصوص در دختران مبتلا، احتمال سوء استفاده جنسی وجود دارد.

در این میان از تعداد زیاد علل این اختلال می توان خانواده را در زمره مهم ترین علل و عوامل بلوغ زودرس دانست. حتی نحوه رفتار با فرزندان و چگونگی رسیدگی به خواسته هایشان می تواند در سیر تحولی بلوغ دخیل باشد . آشنایی پدر و مادر و مربیان با این موضوع و عواقب آن و نیز محرکها و سرمنشأ بروز این احساسات، آنها را در شناخت مسأله و بکارگیری شیوه های مناسب جهت دور ساختن نوجوان و جوان از تأثرات زودهنگام باطنی، مشغول نمودن او به امور سازنده و مثبت و فراهم آوردن شرایط زندگی سالم برای وی کمک می نماید. و بزرگتران را وا می دارد که رفتار و کردار خود را در حضور کودکان کنترل کنند و دست کم در تعدادی از خانواده هایی که در قلمرو تفریح گرفتار نوعی ابتذال هستند و یا خانواده هایی که در رفتار و گفتار بی توجه و یا حتی در برخی یا معدودی از خانواده هایی که دارای تظاهرات رفتاری مخالف با اخلاق و معنویات هستند، نوعی توجه و حساسیت را برمی انگیزد و بر خصوصیات اخلاقی پدران و مادران که شرط اساسی تربیت صحیح جنسی کودکان است تأثیر می گذارد.

بچه‌ها باید بچگی کنند پس کیف و دیگر وسایل آنها باید متناسب با سنشان باشد. استفاده از وسایلی که برای سن آنها مناسب نیست، ‌رفتارهایی را به آنها می‌آموزد که به هیچ‌وجه مناسب نیست.

دکتر کتایون خوشابی ‌فوق‌تخصص روان‌پزشكی كودكان و نوجوانان و عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی استفاده بچه ها از وسایل بزرگترها را زمینه‌ای برای ایجاد بلوغ زودرس می‌داند.

آشنایی پدر و مادر و مربیان با این موضوع و عواقب آن و نیز محرکها و سرمنشأ بروز این احساسات، آنها را در شناخت مسأله و بکارگیری شیوه های مناسب جهت دور ساختن نوجوان و جوان از تأثرات زودهنگام باطنی، مشغول نمودن او به امور سازنده و مثبت و فراهم آوردن شرایط زندگی سالم برای وی کمک می نماید

معمولا در سنین کودکی، دختران از مادران و پسران از پدران تقلید می‌کنند. این تقلید در رفتار، تکیه کلام‌ها و الگوهای پوششی نمود پیدا می‌کند. در این میان، دخترها تلاش بیشتری برای شبیه شدن به مادرشان انجام می‌دهند. این روند تا حدودی طبیعی است و اگر از حالت عادی خارج نشود و گاه‌به‌گاه باشد، اشکالی ندارد. دختران معمولا علاقه دارند کفش و کیف‌هایی شبیه به وسایل مادرشان داشته باشند اما والدین نباید اجازه دهند این موضوع زیاد تکرار شود. از طرفی نباید ممنوعیت‌های شدیدی را هم درنظر بگیرند.

اینکه یک کیف زنانه در میان وسایل دختربچه‌ها باشد، اشکالی ندارد اما فقط باید در شرایطی خاص از آ‌ن استفاده کند. به او اجازه دهید گاهی در یک میهمانی خانوادگی، کمی شبیه به شما باشد ولی در جمع‌های دوستانه، نه زیرا ممکن است دوستانش او را در جمع خود نپذیرند و این موضوع باعث رنجش خاطرش شود.

وقتی بلوغ غافلگیرتان می کند

پوشیدن لباس‌ها و وسایلی شبیه به وسایل بزرگسالان، باعث بلوغ ذهنی زودرس کودکان می‌شود. این امر در دختر بچه‌ها رواج و شدت بیشتری دارد. آنها عادت می‌کنند با استفاده از لباس، ‌پوشش و حتی نوع آرایش خود جلب‌توجه کنند در حالی که یک کودک باید با رفتارهای بچگانه و شیرین‌زبانی‌ در دل دیگران جا باز کند. به همین دلیل اصلا تهیه چنین وسایلی را برای بچه‌ها توصیه نمی‌کنیم. بچه‌ها باید یاد بگیرند که با کسب توانمندی‌های مختلف،‌ در جمع‌های خانوادگی و دوستانه ابراز وجود کنند. این موضوع به رشد فکری و بلوغ به هنگام آنها هم کمک می‌کند. آنها را تشویق کنید که رفتارهای بچگانه داشته باشند.

عمده ترین عواقب  بلوغ زودرس  به قرار زیر است

* نوجوان با گرفتاری به تأثرات جدید، پریشان خاطر و پژمرده می شود و از درس عقب می افتد.

* تمایلات جنسی پیش از موقع، جوان را از تحصیل و استراحت کلی و نشاط بخش منحرف می کند.

* احساس پیش رس اثر منفی در روی حافظه دارد.

*دلبستگی جنسی جلو استعداد جوانان را می گیرد و اجازه فعالیت لازم را به آنها نمی دهد و به کنجکاوی و کوشش آنها لطمه وارد می سازد.

* میل پیش رس جنسی، رشد فکری و جسمی را پیش از وقت متوقف کرده، میل به تکامل خویشتن را محدود می سازد.

* نوجوان از آنجا که هنوز نمی تواند خود را اداره کند و اراده او هنوز قوی نیست، بنابراین نمی تواند جلو خود را بگیرد، و با پیروی از آرزوها و تمایلات خود بیش از پیش اراده خود را ضعیف تر می سازد. و اگر نوجوانی گرفتار فساد اخلاق شود، اندیشه مقاومت در برابر عمل نامشروع را به مغز خود راه نمی دهد.

* تمایلات جنسی پیش از موقع و لجام گسیختگی آن سبب رنج و شکست روحی در نوجوان و جوان می شود.

فرآوری : فهیمه کهتری

بخش خانواده ایرانی تبیان


منابع:

سلامت- فرشته انصاری

سایت پزشکان ایران

سایت عفت

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.