تبیان، دستیار زندگی
كشیت در كویر سوزان لوت و در چند كیلومتری گرم‌ترین نقطه زمین كه هیچ موجودی توان زنده ماندن ندارد، به داستان‌های هزار و یك شب می‌ماند و مجموعه‌ای از ده‌ها آبشار و چشمه را ایجاد كرده كه به رویایی در كویر شباهت دارد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آخرین نقطه كویر
آخرین نقطه كویر


كشیت در كویر سوزان لوت و در چند كیلومتری گرم‌ترین نقطه زمین كه هیچ موجودی توان زنده ماندن ندارد، به داستان‌های هزار و یك شب می‌ماند و مجموعه‌ای از ده‌ها آبشار و چشمه را ایجاد كرده كه به رویایی در كویر شباهت دارد.

كرمان كلكسیونی از اقلیم‌های مختلف است اما شاید پیچیده‌ترین و شگفت‌آورترین اكوسیستم‌ این استان را بتوانید در کشیت ببینید. دره‌ای پر از آب و نخلستان های سبز كه حتی ساكنان استان كرمان نیز از آن كمتر آگاهی دارند، اما خود بومیان منطقه از آن به عنوان دریای کرمان یاد می‌كنند!

دره كشیت (Keshit) از توابع بخش گلباف شهرستان کرمان است که تمام خاک آن با رودخانه و آبشارهای كوچك و بزرگ پوشیده شده است؛ آبشارهایی که كه از دیواره دره به داخل آن جریان دارد و در نهایت رودخانه‌ای از آب شیرین را در انتهای این دره زیبا تشكیل می‌دهد كه به رویایی در كویر بیشتر شباهت دارد.

آخرین نقطه كویر

اگر گذارتان به کشیت بیفتد، می توانید آبشاری به ارتفاع 12 متر را در این دره ببینید كه به محوطه‌ای می‌ریزد كه مردم محلی به آن دریا می‌گویند. این آبشار حوضچه‌ای طبیعی و بزرگ را به وجود آورده است كه 600 متر مربع وسعت دارد و مردم محلی اعتقاد دارند كه عمق این حوضچه كه به دلیل ریزش آبشارها ایجاد شده، تاكنون مشخص نشده است.

حوضچه دریایی کرمان وقتی جالب تر می شود که بدانید این منطقه آخرین نقطه حیات در کویر لوت است و تا کیلومترها دور و بر آن، هیچ منظره‌ای از گیاه و آب دیده نمی‌شود. به خصوص که این روستا در جنوب غربی كویر لوت قرار گرفته و در بخش غربی به كلوت‌های منحصر به فرد شهداد منتهی می‌شود كه جذابیت بیشتری به سفر شما خواهند داد.

آخرین نقطه كویر

وقتی وارد کشیت شوید، ابتدا بافت تاریخی روستا را می بینید که با خانه های کاهگلی و سنتی تصویری از زندگی کویری را برای شما ترسیم می کند. بعد از آن، نوبت به درختان و پوشش گیاهی انبوه منطقه می رسد که حجم زیادی از آن را نخلستان ها تشكیل داده‌اند و البته شر شر آب رودخانه روستا شما را به سمت آبشار هدایت خواهد کرد.

دره كشیت (Keshit) از توابع بخش گلباف شهرستان کرمان است که تمام خاک آن با رودخانه و آبشارهای كوچك و بزرگ پوشیده شده است؛ آبشارهایی که كه از دیواره دره به داخل آن جریان دارد و در نهایت رودخانه‌ای از آب شیرین را در انتهای این دره زیبا تشكیل می‌دهد كه به رویایی در كویر بیشتر شباهت دارد

کشیت به داشتن انواع خرما، وجود بادهای گرم کویری، شن‌های روان و همچنین قلعه تاریخی کشیت شهرت دارد. اما به جز این ها، آبگرم جوشان، دره گردشگری سیرچ، ارگ بم، ارتفاعات هزار، ارگ راین و گندم بریان به عنوان گرم‌ترین نقطه زمین و محوطه باستانی شهداد نیز در این محدوده قرار دارند و بعد از گشت و گذار در کشیت می توانید سری هم به آنها بزنید و یک گشت و گذار نیمروزی را در هر کدام از این جاذبه های گردشگری ترتیب دهید.

آخرین نقطه كویر

فراوری:الهام مرادی

بخش گردشگری تبیان


برگرفته از مهر، بیابان های ایران