تبیان، دستیار زندگی
شاید بالغ بر میلیونها نوع اسباب بازی در جهان وجود داشته باشد و سالانه صدها مدل اسباب بازی جدید ، ویترین و قفسه های اسباب بازی فروشی ها را تزئین می کند. اسباب بازی ، بخش مهمی از تفریح و رشد کودک را به خود اختصاص می دهد، اما متاسفانه همیشه برای کودکان شادی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اسباب بازی برای پیش از دبستان


 شاید بالغ بر میلیونها نوع اسباب بازی در جهان وجود داشته باشد و سالانه صدها مدل اسباب بازی جدید ، ویترین و قفسه های اسباب بازی فروشی ها را تزئین می کند. اسباب بازی ، بخش مهمی از تفریح و رشد کودک را به خود اختصاص می دهد، اما متاسفانه همیشه برای کودکان شادی آور نبوده است.


شاید تعجب کنید اگر بدانید تنها در سال 2002  ، بیش از 212000 کودک در آمریکا به علت سوانح ناشی از اسباب بازیها راهی بخش اتفاقات بیمارستانها شده اند! از این تعداد 13 کودک متاسفانه فوت شده اند. بنابراین، انتخاب نوع اسباب بازی و نحوه ی استفاده از آن برای حفاظت کودک ، بسیار مهم و ضروری است. به آمار دیگری از کمیته ی بین المللی حفاظت از کودکان توجه کنید:

خفگی و زمین خوردن ناشی از استفاده از اسباب بازیها، شایع ترین دلایل مرگ و میر و جراحت مربوط به استفاده از اسباب بازی های خطرناک است.خفگی عامل ایجاد یک سوم از این قبیل مرگ و میرهاست و اکثراً به علت گیر کردن توپ و بادکنک در مجرای تنفسی حاصل می شود.

کودک

انتخاب اسباب بازی براساس گروه سنی کودکان

هر چند استانداردهای معرفی شده توسط کمیته های مرتبط می توانند در انتخاب نوع اسباب بازی فرزندتان مؤثر باشند، نظر و داوری خود شما نیز در این مورد بسیار مهم است. هر چند ممکن است برخی از اسباب بازی ها برای کودک همسن و سال فرزند شما مناسب تشخیص داده شوند. شرایط شخصی و محیطی فرزندتان در انتخاب نوع اسباب بازی تعیین کننده خواهد بود.

هرگاه برای فرزندتان اسباب بازی تازه ای می خرید، در صورتی که برچسب راهنمایی داشته باشد، آن را کاملاً مطالعه نمائید و مطمئن شوید که برای سن کودک شما مناسب است. گاهی وقت ها، والدین تصور می کنند چون فرزندشان از رشد و رسش بیشتری نسبت به همسالان خود برخوردار است، خریدن اسباب بازی مخصوص سنین بالاتر، برایش مناسب تر است؛ این در حالی است که ممکن است استفاده از اسباب بازی کودکان بزرگتر برای فرزندشان ایرادی نداشته باشد و لیکن کودک از بازی با اسباب بازی مخصوص کودکان پیشرفته تر، لذتی نمی برد.

همیشه به دنبال خرید اسباب بازیهایی باشید که از جنس مواد تولیدی مناسبی برخوردار باشند. اسباب بازیهای دارای برچسب استاندارد همیشه ترجیح دارند؛ چرا که علاوه بر برخورداری از شرط استاندارد ، موظفند کلیه توصیه های مرتبط با استفاده از اسباب بازی را بر روی برچسب استفاده، درج نمایند.

کودکان زیر 4 سال، بیش از سایرین در معرض خطر خفگی قرار دارند؛ چرا که تمایل بیشتری دارند تا اشیاء به خصوص اسباب بازیها، را به دهان خود وارد نمایند.

اسباب بازیهایی که از جنس پارچه هستند. بایستی دارای برچسب «غیرقابل اشتعال» flame resistant باشند. اسباب بازیهای پشمی و پارچه ای باید قابل شستشو باشند و کلیه ی اسباب بازیها باید با مواد رنگی بدون سرب، رنگ شده باشند. لوازم کاردستی و نقاشی کودکان (مثل مداد شمعی)، بایستی عنوان «غیرسمی» (non toxic) را جایی روی برچسب یا جلدشان داشته باشند.

فراموش نکنید بلافاصله بعد از باز کردن جلد اسباب بازی، پلاستیک آن را دور بیندازید. کودکان کوچکتر، مخصوصاً کودکان نوپا، علاقه زیادی به بازی کردن با پلاستیک و فرو کردن آن به دهان خود دارند. کاغذ کادو، روبان و سایر وسایل تزئین کادو یا اسباب بازی هم وضعیت مشابهی دارند.

اسباب بازیهایی که برای کودکان زیر 3 سال استفاده می شوند ، نباید از قطعات ریز تشکیل شده باشند و آن دسته از اسباب بازیهای مربوط به کودکان زیر 8 سال ، نباید لبه های تیز شیشه ای و فلزی داشته باشند. از بکار بردن اسباب بازیهایی که ممکن است به قطعات کوچکتر شکسته شوند نیز، پرهیز نمائید.

توصیه های زیر را در انتخاب اسباب بازی متناسب با نوزادان ،کودکان نوپا وپیش دبستانی ها ، به خاطر داشته باشید:

دنبال اسباب بازیهایی باشید که به اندازه ی کافی محکم هستند و از جنس مرغوبی درست شده اند. کودکان در این سنین تمایل دارند که اسباب بازی را فشار دهند، بچرخانند ، پرت کنند و اغلب سعی کنند آنها را وارد دهانشان نمایند. در صورتیکه از عروسک استفاده می کنید، اطمینان حاصل نمایید که اجزاء چشم، دست و پا، دم و... آن به راحتی جدا نمی شود. در مورد ماشین های اسباب بازی هم تایرها و در صورت باز و بسته شدن، دربهای اسباب بازی چک شود.

از به کار بردن اسباب بازیهایی که برای کودکان سنین بالاتر ساخته شده است، پرهیز نمائید؛ چرا که ممکن است از قطعات کوچکی تشکیل شده باشد و خطراتی را برای کودکان کوچک تر به همراه داشته باشد. مطمئن شوید که لبه ها، گوشه ها، دندانه ها و اجزاء اسباب بازی به اندازه ی کافی بزرگ هستند که وارد دهان فرزندتان نشوند و یا در گلو گیر نکنند.

هراز چند گاهی ، اسباب بازی های فرزندتان را بررسی کنید تا مطمئن شوید نشکسته یا ترک نخورده اند که احتمال شکستگی داشته باشد و یا اینکه قطعاتی از آن در معرض شکستن و جدا شدن قرار نگرفته باشد. سعی کنید از اسباب بازی هایی که طناب یا ریسمان های بلند دارند ، اجتناب نمائید. هرگز اسباب بازی کودک نوپای خود را دور گردنش نپیچید. حتی در این سنین استفاده از گردنبند هم توصیه نمی شود. اسباب بازیی که به کار می برید هم ترجیحاً از نوعی نباشد که به شکل آویز در گردن کودک قرار گیرد. استفاده از روبان های بلند و یا پارچه هایی که ممکن است به شکلی دور گردن کودک بپیچد که در تنفس وی اختلال ایجاد نماید ، برای کودکان این سنین درست نیست.

از بادکنک هایی که احتمال ترکیدن دارند ، استفاده نکنید. به جای آن، سعی نمائید از بادکنک ها یا توپ های انعطاف پذیر و نرمی استفاده کنید که در عین حال از استحکام و ضخامت کافی برخوردارند. چرا که هم صدای ترکیدگی و هم تکه های باقی مانده حاصل از ترکیدگی برای کودک بسیار مضر هستند.

اگر از بادکنک های معمولی در تزئین اتاق یا جشن تولد کودک استفاده می نمائید، هر گز اجازه ندهید که وی ، خودش آنها را باد کند و همواره در حین بازی با بادکنک مراقب او باشید.

حداقل قطر توپ، سکه، حلقه یا اجزای گرد انواع اسباب بازیها بایستی 5/4 سانتی متر (75/1 اینچ) باشد. در غیر این صورت وسیله ی مذکور خطر خفگی را برای کودک به همراه خواهد داشت.

در مقاله ی بعد می توانید راهکارهای انتخاب اسباب بازی برای کودکان دبستانی را مطالعه نمائید.

بخش خانواده ایرانی تبیان


منبع :سایت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.