تبیان، دستیار زندگی
مهم ترین منشأ گناه و نافرمانی خداوند غفلت و جهل انسان است. اگر شیطان بتواند کسى را از مقام خود، عظمت، علم، حکمت و لطف خداوند، نعمت های بی شمار او، مضرات و عواقب گناه و… غافل کند، او را به آسانی به وادی گناه و نا فرمانی می کشاند. همچنین جهل و نادانى به ارز
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

راه های دوری از گناه


اگر انسان به ارزش و مقام والای خود در بین دیگر مخلوقات توجه کند و  این که گناه این ارزش و مقام را از بین خواهد برد، حاضر نخواهد شد تا این ارزش بزرگ را برای لذت آنی و بی ارزش و زود گذر از دست بدهد.


غفلت
مهمترین منشأ گناه

مهم ترین منشأ گناه و نافرمانی خداوند غفلت و جهل انسان است. اگر شیطان بتواند کسى را از مقام خود، عظمت، علم، حکمت و لطف خداوند، نعمت های بی شمار او، مضرات و عواقب گناه و… غافل کند، او را به آسانی به وادی گناه و نا فرمانی می کشاند. همچنین جهل و نادانى به ارزش‏هاى وجودى انسان، جهل به آثار ارزنده پاک دامنى و عفت، جهل به عواقب گناه و بالاخره جهل به اوامر و نواهى الاهى باعث ارتکاب بسیاری از گناهان است.

از این رو بهترین راه برای نجات از گناه از بین بردن جهل و غفلت است.

اگر ما همواره به عظمت خدا و نعمت های بی شماری که به ما و دیگر بندگانش بخشیده است توجه داشته باشیم، در صدد شکرگزاری و جبران نعمت های او خواهیم بود، نه به دنبال عصیان و سرکشی. و اگر به علم و حکمت و لطف خداوند در قانون گذاری و حرام و حلال کردن کارها و اشیاء توجه و اطمینان داشته باشیم، درمی یابیم که هر آنچه را خداوند بر ما حلال کرده قطعا خیر و صلاح و منفعت ما در آن است و هر آنچه را خداوند بر ما حرام کرده قطعاً به ضرر ما بوده است و این جا است که هیچ گاه صلاح و منفعت خویش را رها نخواهیم کرد و به دنبال شر و ضرر نخواهیم رفت و اگر انسان به ارزش و مقام والای خود در بین دیگر مخلوقات توجه کند و  این که گناه این ارزش و مقام را از بین خواهد برد، حاضر نخواهد شد تا این ارزش بزرگ را برای لذت آنی و بی ارزش و زود گذر از دست بدهد.

خداوند متعال در قرآن کریم درباره نکوهش غیبت می‌فرماید: «و هیچ یک از شما دیگرى را غیبت نکند، آیا کسى از شما دوست دارد که گوشت برادر مرده خود را بخورد؟! (به یقین) همه شما از این امر کراهت دارید

راه کار عملی برای نجات افراد مبتلا به گناه

در ذیل، به برخی از راه کارهای مهم اشاره می شود:

ساعت عبادت و دعا

1, تقویت رابطه با خداوند و معصومین (علیهم السلام):

در مرحله پیش گیری از گناهان مربوط به زبان، باید توجه داشت که شخص با تقویت رابطه خود با خداوند و داشتن توسّلات به اهل بیت (علیهم السلام) به طور مستمر، می تواند زمینه های انجام گناه زبانی را از بین ببرد.

2, توجه به آثار خوب ترک گناه و آثار بد انجام گناه: با در نظر گرفتن آثار خوب ترک گناه و آثار بد انجام گناهان زبانی مانند غیبت و سخن چینی و سخن بجا، حق و خیر، می توان از زبان خود مراقبت نمود تا به گناهان مربوط به آن دچار نشد.خداوند متعال در قرآن کریم درباره نکوهش غیبت می‌فرماید: «و هیچ یک از شما دیگرى را غیبت نکند، آیا کسى از شما دوست دارد که گوشت برادر مرده خود را بخورد؟! (به یقین) همه شما از این امر کراهت دارید .»( حجرات، 12)

3, تقویت اراده: برای مقابله با گناهان، باید اراده قوی داشت. شخص با اراده کسی است که وقتی در مورد کاری، به خوبی تأمل کرد، تصمیم به انجام آن می گیرد و با فعالیت و ثبات قدم آن را به اجرا در می آورد.

برخى دیگر از راه هاى جلوگیرى و دورى از گناه را که بیان کرده اند عبارت است از ؛

1 . مخالفت با هواى نفس :

قرآن کریم ، علت بدبختى بلعم باعورا را پیروى از هواى نفس مى داند: «ولو شِئنا لَرَفعنـهُ بها و لـکِنّه أخلد إلى الإرض و اتّبع هوئه .. .; (اعراف ، 176) و اگر مى خواستیم ، مقام او را با این آیات [ و دانش ها ] بالا مى بردیم ; ولى او به پستى گرایید و از هواى نفس خود پیروى کرد.. .»

یاد آورى مرگ در هر روز باعث جلوگیرى از گناه مى شود . حضرت محمد(صلی الله علیه وآله) مى فرماید: «نابود کننده لذت ها را زیاد یاد کنید ! پرسیدند; یا رسول الله ! نابود کننده لذت ها چیست ؟ فرمود: «مرگ »

2 . نداشتن علاقه زیاد به دنیا و ظواهر فریبنده آن ;

«فلا تغُرّنّکُم الحیوة الدّنیا.. .; (لقمان ،33) پس مبادا زندگى دنیا شما را بفریبد .»

3. دور کردن شیاطین انسى و جنى از خود;

که گاهى در لباس دوست صمیمى ، انسان را به گناه مى کشانند; پس انسان باید با دوستانى که آلوده به گناه هستند و ارتباط با آنها زمینه ساز گناه مى شود قطع ارتباط کند; چنان که خداوند از قول برخى در قیامت مى فرماید: واى بر من !کاش فلان ]شخص گمراه [ را دوست خود انتخاب نکرده بودم .» (فرقان ، 28)

4. پناه بردن و توکل بر خداوند متعال در تمام امور;

«و على اللّه فَلیَتوکّل المؤمنون ; (آل عمران ، 122) و مؤمنان باید فقط بر خدا توکل کنند .»

5 . مواظبت بر نمازهاى واجب و توجه و حضور قلب هنگام نماز;

«إنّ الصّلوة تنهى عن الفحشاء و المنکر; (عنکبوت ، 45) به درستى که نماز [انسان را] زشتیها و گناه باز مى دارد .»

6 . یاد آورى مرگ

یاد آورى مرگ در هر روز باعث جلوگیرى از گناه مى شود . حضرت محمد(صلی الله علیه وآله) مى فرماید: «نابود کننده لذت ها را زیاد یاد کنید ! پرسیدند; یا رسول الله ! نابود کننده لذت ها چیست ؟ فرمود: «مرگ » .

فرآوری : زهرا اجلال

بخش قرآن تبیان


منابع :

سایت اسلام کوئیست

سایت پرسمان قرآن